Η μαιευτική μέθοδος, ή διαλεκτική μέθοδος, είναι η τεχνική που χρησιμοποιούσε ο Σωκράτης για να βοηθήσει τους ανθρώπους να ανακαλύψουν τη γνώση μέσα τους. Ονομάζεται «μαιευτική», γιατί όπως μια μαία βοηθάει μια γυναίκα να φέρει στον κόσμο ένα παιδί, έτσι και ο Σωκράτης βοηθούσε τον συνομιλητή του να «γεννήσει» τη γνώση που ήδη υπήρχε μέσα του (Brickhouse & Smith, 2010).
Η μέθοδος βασίζεται σε τρία βασικά βήματα: ερώτηση – αντίφαση – αναθεώρηση.
1. Ερώτηση: η αρχική διερεύνηση
Ο Σωκράτης ξεκινάει με μια σαφή ερώτηση για να ξεκαθαρίσει την έννοια ή την άποψη του συνομιλητή.
Η ερώτηση βοηθάει να ξεκινήσει ο διάλογος και να αποσαφηνιστεί η αρχική άποψη (Vlastos, 1991).
2. Αντίφαση: η κριτική διερεύνηση
Στο δεύτερο βήμα, ο Σωκράτης δείχνει μια αντίφαση στην αρχική άποψη. Σκοπός δεν είναι να νικήσει τον συνομιλητή, αλλά να τον οδηγήσει σε βαθύτερη σκέψη.
Αυτό το βήμα προκαλεί αμφιβολία και δείχνει ότι η αρχική απάντηση χρειάζεται αναθεώρηση (Guthrie, 1971).
3. Αναθεώρηση: η γέννηση της γνώσης
Τέλος, ο συνομιλητής επανεξετάζει την άποψή του και τη βελτιώνει, φτάνοντας σε μια πιο σωστή κατανόηση.
Αυτό αντιστοιχεί στην ιδέα της γνώσης που γεννιέται μέσα στον άνθρωπο, σαν να «γεννάει» τη σοφία που ήδη υπάρχει μέσα του.
Ο Σωκράτης και η Συνείδηση
Ο Σωκράτης είχε έναν αγαθοδαίμονα- έτσι αντιλαμβανόταν τον Θεό εντός του - δηλαδή μια εσωτερική φωνή που τον καθοδηγούσε. Αυτή η φωνή λειτουργούσε σαν πρόδρομος της έννοιας της συνείδησης: τον εμπόδιζε να κάνει κάτι λάθος και τον καθοδηγούσε προς την αλήθεια (Kraut, 2018).
Το «Ουδέν Οίδα» και η Απελευθέρωση από τις Πεποιθήσεις
Η φράση «Ουδέν οίδα» – «Δεν γνωρίζω τίποτα» – δεν εκφράζει μόνο ταπεινότητα, αλλά μια στάση απελευθέρωσης από προκαθορισμένες πεποιθήσεις (Nehamas, 1999).
Ο άνθρωπος που δηλώνει «τίποτα δεν γνωρίζω» αδειάζει το νου του από βεβαιότητες, ώστε να γίνει δεκτικός στη σοφία.
Αυτή η στάση ανοίγει τον δρόμο για την εσωτερική καθοδήγηση και, θεολογικά, για να δεχθεί το θείο φως.
Συμπέρασμα
Η μαιευτική μέθοδος του Σωκράτη συνδυάζει:
Τη λογική διερεύνηση (ερώτηση – αντίφαση – αναθεώρηση).
Την εσωτερική καθοδήγηση και συνείδηση (τη φωνή εντός μας).
Την απελευθέρωση από αυθαίρετες πεποιθήσεις («ουδέν οίδα»), ανοίγοντας τον άνθρωπο στη σοφία και, θεολογικά, στο θείο φως.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ο Σωκράτης γίνεται πρόδρομος όχι μόνο της φιλοσοφικής γνώσης αλλά και της εσωτερικής συνειδησιακής και πνευματικής κατανόησης.
Βιβλιογραφία
Brickhouse, T. C., & Smith, N. D. (2010). Socrates on trial. Princeton University Press.
Guthrie, W. K. C. (1971). A history of Greek philosophy: Volume II, The presocratic tradition from Parmenides to Democritus. Cambridge University Press.
Kraut, R. (2018). Socrates and the state. Princeton University Press.
Nehamas, A. (1999). Socrates: Ironist and moral philosopher. University of Chicago Press.
Vlastos, G. (1991). Socratic studies. Cambridge University Press.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου