Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2025

Η γλώσσα της σιωπής

                                    



 

 Ο Θείος Λόγος και η Εσωτερική Επικοινωνία του Θεού με τον Άνθρωπο

1. Εισαγωγή

Η θεία επικοινωνία δεν πραγματοποιείται με ανθρώπινα μέσα ή φωνές αισθητές, αλλά με τον ενδιάθετο Λόγο, που μιλά μέσα στην καρδιά του ανθρώπου. Η Παλαιά και η Καινή Διαθήκη φανερώνουν πως ο Θεός προσαρμόζει τον λόγο Του στη νοητική και πνευματική κατάσταση εκείνου που Τον ακούει: «ἐγένετο λόγος Κυρίου πρός με λέγων» (Ἰερεμίας 1:4). Δεν πρόκειται για ήχο που συλλαμβάνουν τα αυτιά, αλλά για εσωτερική φανέρωση, έναν λόγο που εκφέρεται εν σιωπῇ, χωρίς φθόγγο, αλλά με βεβαιότητα.

2. Η “καρδιά” ως τόπος θείας επικοινωνίας

Στην Αγία Γραφή και στη λειτουργική γλώσσα, η «καρδιά» δεν σημαίνει το σωματικό όργανο ούτε απλώς το συναισθηματικό κέντρο, αλλά το κέντρο του προσώπου, εκεί όπου ενώνονται ο νους, η ψυχή και η θέληση. Όταν στη Θεία Λειτουργία ακούμε το «Ἄνω σχῶμεν τὰς καρδίας», δεν σημαίνει ανύψωση συναισθημάτων, αλλά παύση των γήινων λογισμών· σιωπά η καρδιά, και η ενέργεια του ανθρώπου ανέρχεται νοερά προς τον Θεό.O κεκαθαρμένος άνθρωπος εαυτώ και Θεώ συστρεφόμενος επικοινωνεί με τον Δημιουργό του.

Ο Ἅγιος Μακάριος ὁ Αἰγύπτιος λέει:

«Ἡ καρδία μικρόν ἐστίν ὄργανον, καὶ ὅμως ἐκεῖ εἰσὶν οἱ λογισμοί, καὶ ἐκεῖ κατοικεῖ ὁ Θεός καὶ οἱ ἄγγελοι.» (Ὁμιλία ΙΕ΄).

Η καρδιά, όταν καθαρθεί, γίνεται ναός του Αγίου Πνεύματος. Όταν σιωπά από τα πάθη και τους λογισμούς, τότε ο νους ενεργεί καθαρά:

«Ὅταν σιωπήσῃ ἡ καρδία ἀπὸ λογισμῶν, τότε ἐνεργεῖ ὁ νοῦς καθαρῶς, καὶ ἐκεῖ γεννᾶται ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ.» (Ἅγιος Ἰσαάκ ὁ Σύρος, Λόγος ΜΓ΄).

3. Ο Λόγος του Θεού στους Προφήτες

Η φράση «ἐγένετο λόγος Κυρίου πρός με λέγων» δηλώνει ότι ο Λόγος ενεργεί εσωτερικά, χωρίς να εξαρτάται από τα αισθητήρια. Οι Πατέρες εξηγούν ότι πρόκειται για εσωτερική ακοή, ένα είδος νοερής επικοινωνίας. Ο προφήτης ακούει όπως θα άκουγε με τα αυτιά, όμως οι γύρω του δεν ακούουν τίποτε· είναι ο λεγόμενος ενδιάθετος λόγος.

Ο Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος σημειώνει:

«Ὁ Θεὸς οὐ λόγοις ἠχηροῖς ἐννοεῖται, ἀλλ᾽ ἐν ἡσυχίᾳ καὶ καθαρᾷ διανοίᾳ.» (Λόγος 27, Περὶ Θεολογίας).

Στην Παλαιά Διαθήκη, ο Μωυσής «ἤκουσε» τον Θεό μέσα από την φλόγα, ο προφήτης Ηλίας Τον αναγνώρισε «ἐν φωνῇ αὔρας λεπτῆς» (Γ΄ Βασιλειῶν 19:12)· όχι σε σεισμό ή πῦρ, αλλά στη λεπτή σιωπή, όπου ο Θεός αποκαλύπτεται στην καθαρμένη ψυχή.

4. Η Θεία Φωνή στην Καινή Διαθήκη

Στην Καινή Διαθήκη, ο Λόγος του Θεού γίνεται πρόσωπο — ο Χριστός. Ο Θεός δεν μιλά πλέον μέσω προφητών, αλλά με τον ίδιο τον Υιό Του (Ἑβραίους 1:1).
Κατά τη βάπτιση του Χριστού στον Ιορδάνη, ακούγεται φωνή ἐκ τοῦ οὐρανοῦ:

«Οὗτός ἐστιν ὁ Υἱός μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ εὐδόκησα.» (Ματθ. 3:17)

Η φωνή αυτή, αν και ακούστηκε εξωτερικά, είναι σημείο της θείας φανέρωσης· ο Πατήρ, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα αποκαλύπτονται εν κοινωνίᾳ. Ο Ἅγιος Ιωάννης ὁ Χρυσόστομος ερμηνεύει ότι η φωνή αυτή δεν είναι ήχος φυσικός, αλλά φανέρωση του θελήματος του Πατρός προς τον κόσμο (Ὁμιλία 12 εἰς Ματθαῖον).

5. Η σιωπή ως γλώσσα του Θεού

Η θεία επικοινωνία δεν είναι πολυλογία· είναι λακωνική και σαφής : ο Θεός δεν πλατειάζει, γιατί κάθε λόγος Του είναι δημιουργικός, φέρει δύναμη ύπαρξης. Ο Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Σιναΐτης λέει:

«Ἡ σιωπὴ τοῦ νοὸς, ἡ ἡσυχία τῆς καρδίας, ἡ ἀφώνως προσευχή, ταύτα εἰσὶν ἡ γλῶσσα τοῦ Θεοῦ.» (Κλίμαξ, Λόγος ΚΖ΄).

Ο Θεός μιλάει μέσα στη σιωπή, γιατί εκεί μόνο ο άνθρωπος μπορεί να Τον ακούσει. Όπως ο προφήτης Ηλίας άκουσε τον Κύριο «ἐν φωνῇ αὔρας λεπτῆς», έτσι και ο καθαρμένος άνθρωπος Τον ακούει όχι με τα αυτιά, αλλά με τον νου που σιωπά, εαυτώ και Θεώ συσστρεφόμενος.

6. Διάκριση θείας και ψευδο-πνευματικής εμπειρίας

Ο άνθρωπος μπορεί να αισθανθεί φωνές ή φως σε διάφορα σημεία του σώματος, αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα θεία προέλευση. Ο Ἅγιος Ἰσαάκ ὁ Σύρος προειδοποιεί:

«Πολλοὶ ἤκουσαν φωνήν καὶ ἐπλανήθησαν, διότι ἡ καρδία αὐτῶν οὐκ ἦν καθαρά.» (Λόγος ΝΗ΄).

Η αληθινή θεία φωνή αναγνωρίζεται από τους καρπούς της: ειρήνη, ταπείνωση, αγάπη, απουσία φόβου.
Αντίθετα, η ψευδοπνευματική εμπειρία γεννά υπερηφάνεια, σύγχυση, ή φόβο. Ο Ἅγιος Συμεών ὁ Νέος Θεολόγος λέει:

«Ἐὰν ἡ φωνὴ ἢ τὸ φῶς φέρῃ ταραχήν ἢ ὕψωσιν ἑαυτοῦ, ἔστι πλάνη· ἐὰν φέρῃ ταπείνωσιν καὶ χαρὰν ἄφωνον, ἔστι χάρις.» (Κατηχήσεις, 12).

Η χάρη του Θεού μεταδίδεται και στο σώμα, το οποίο, όταν καθαρθεί, γίνεται μέτοχος της θείας ενεργείας.
Ο Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμάς διδάσκει:

«Καὶ τὸ σῶμα κοινωνεῖ τῆς θείας χάριτος, ἐπειδὴ καὶ τοῦτο ἔλαβε πνοὴν ἐκ τοῦ Θεοῦ.» (Ὑπὲρ τῶν ἱερωσυχαστῶν, Λόγος Β΄).

Η εμπειρία αυτή γίνεται νοερά και εσωτερική, και όχι αισθητηριακή.

Το   «στέμμα», στο άνω μέρος της κεφαλής, έχει συμβολικό χαρακτήρα: εκφράζει την ανύψωση του νου προς τον Θεό, εκεί όπου το Άγιο Πνεύμα επισκιάζει τον άνθρωπο. Ο Ἅγιος Ἀντώνιος ὁ Μέγας λέει:

«Ὅταν ἡ χάρις ἐπισκιάσῃ τὸν νοῦν, τότε ὁ ἄνθρωπος ὑψοῦται πρὸς τὸν Θεόν, ὡς ἐκ τῆς κορυφῆς τοῦ ἰδίου ὄρους.» (Λόγοι Ἠθικοί, κεφ. 5).

Η μίτρα που φορεί ο Επίσκοπος, στο ίδιο σημείο, συμβολίζει τη θεία στεφάνωση του νου που ενώθηκε με τη χάρη.

7. Συμπέρασμα

Ο Θεός επικοινωνεί με τον άνθρωπο μέσα στη σιωπή της καθαρμένης καρδιάς.
Η θεία φωνή είναι εσωτερική, ειρηνική και σαφής, και εκφέρεται στη γλώσσα του κάθε ανθρώπου, χωρίς φθόγγους, αλλά με νόημα αληθινό.
Όταν ο άνθρωπος σιωπήσει από τους λογισμούς, ο νους ενεργεί καθαρά και γίνεται δεκτικός του Θείου Λόγου.
Τότε, όπως λέει ο Ἅγιος Ἰσαάκ, «ἐκεῖ γεννᾶται ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ» — μέσα στην καρδιά που έγινε άφωνος ναός της χάριτος.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ἅγιος Ἀντώνιος ὁ Μέγας. Λόγοι Ἠθικοί. Στο: Φιλοκαλία τῶν Ἱερῶν Νηπτικῶν, τόμ. Α΄. Ἀθῆναι: Ἀστήρ, 1970.

Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος. Λόγοι Θεολογικοί (27–31). PG 36. Ἀθῆναι: Migne, 1857.

Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμάς. Ὑπὲρ τῶν ἱερωσυχαστῶν. PG 150–151. Ἀθῆναι: Migne, 1865.

Ἅγιος Ἰσαάκ ὁ Σύρος. Λόγοι Ἀσκητικοί. Μετ. Ἰ. Σπανδωνῆ. Ἀθῆναι: Ἀστήρ, 1990.

Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Σιναΐτης. Κλίμαξ, ἤτοι Κλίμαξ τῶν θείων ἀναβάσεων. Ἀθῆναι: Ἀστήρ, 1983.

Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος. Ὁμιλίαι εἰς τὸ Κατὰ Ματθαῖον Εὐαγγέλιον. PG 57. Ἀθῆναι: Migne, 1862.

Ἅγιος Μακάριος ὁ Αἰγύπτιος. Ὁμιλίαι Πνευματικαί. Φιλοκαλία τῶν Ἱερῶν Νηπτικῶν, τόμ. Α΄. Ἀθῆναι: Ἀστήρ, 1970.

Ἅγιος Συμεών ὁ Νέος Θεολόγος. Κατηχήσεις. PG 120. Ἀθῆναι: Migne, 1864.

Ἁγία Γραφή. Ἡ Παλαιὰ καὶ Ἡ Καινὴ Διαθήκη. Ἐκδόσεις Ἀποστολικῆς Διακονίας, Ἀθῆναι, 2003.

-Λόγος Θείου Φωτός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου