Εισαγωγή
Τι είχαμε: Η καθαρεύουσα (κοινή ελληνική γλώσσα )
Το λεξιλόγιο είναι ευρύ και περιλαμβάνει λέξεις που σήμερα θεωρούνται σπάνιες ή άγνωστες στους μαθητές. Λέξεις όπως «πόλις», « αγαθόν», « γνώσις», δεν είναι μόνο λεξιλογικά στοιχεία, αλλά εκφράσεις υψηλής νοητικής ενέργειας και αφηρημένων εννοιών (Μπαμπινιώτης, 2002). Η γνώση των αρχαίων λέξεων που διατηρούνται στην καθαρεύουσα επιτρέπει στους μαθητές να διαβάζουν αρχαία κείμενα με μεγαλύτερη αυτονομία και να συμμετέχουν σε αφηγηματική ή επιχειρηματολογική συζήτηση με πλούτο νοημάτων.
Γραμματικά, η καθαρεύουσα διατηρούσε πλούσιες κλίσεις ουσιαστικών και ρημάτων, ενώ ο σύνθετος λόγος βοηθούσε στην κατανόηση σχέσεων αιτίου-αιτιατού, υποθετικών καταστάσεων και αφηρημένων εννοιών, γεγονός που σήμερα περιορίζεται από την απλούστερη νεοελληνική δομή (Κουμανούδης, 2010).
Τι χάσαμε: Η νεοελληνική
Η δημοτική ελληνική, ως ζωντανή γλώσσα, προσαρμόζεται στις ανάγκες της καθημερινής επικοινωνίας (Αριστοτέλης, 2005). Η γλωσσική απλοποίηση και η σύντμηση των προτάσεων διευκολύνει την άμεση κατανόηση, αλλά περιορίζει τη νοηματική πυκνότητα. Πολλές λέξεις και έννοιες της καθαρεύουσας έχουν χαθεί ή θεωρούνται ξένες στους μαθητές, με αποτέλεσμα η ανάγνωση αρχαίων κειμένων να γίνεται δυσκολότερη χωρίς σχολική υποστήριξη (Λιάκος, 2015).
Η νεοελληνική προτιμά σύντομες, περιγραφικές και απλές προτάσεις, γεγονός που περιορίζει την ικανότητα ανάπτυξης σύνθετης σκέψης και αφηρημένης ανάλυσης. Παράλληλα, το λεξιλόγιο είναι πιο περιορισμένο και η νοηματική «ενέργεια» των λέξεων μειώνεται, σύμφωνα με θεωρίες που συνδέουν τη γλώσσα με τη νοητική ενέργεια (Μπαμπινιώτης, 2002).
Η «ενέργεια» της λέξης
Μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση είναι η θεωρία της «ενέργειας των λέξεων», σύμφωνα με την οποία οι λέξεις όχι μόνο εκφράζουν έννοιες αλλά και επηρεάζουν τη νοητική δραστηριότητα. Λέξεις όπως «πόλις» και « αγαθόν» φαίνεται να διεγείρουν νοητικά και πνευματικά, ενώ οι σύγχρονες αντίστοιχες λέξεις, όπως «πόλη» και «αγαθό», έχουν περιορισμένη ενεργειακή αντίληψη (Μπαμπινιώτης, 2002; Λιάκος, 2015). Η καθαρεύουσα διατηρούσε υψηλή νοητική πυκνότητα, κάτι που σήμερα συχνά λείπει από την καθημερινή χρήση.
Επίλογος
Βιβλιογραφία
Αριστοτέλης. (2005). Περί Ψυχής. Αθήνα: Κάκτος.
Κουμανούδης, Γ. (2010). Ιστορία της Ελληνικής Γλώσσας. Αθήνα: Παπαζήσης.
Λιάκος, Ν. (2015). Η καθαρεύουσα και η δημοτική στη νεοελληνική εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Καρδαμίτσα.
Μπαμπινιώτης, Γ. (2002). Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Αθήνα: Κέντρο Λεξικολογίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου