Ο Ευαγγελιστής Μάρκος μετά του λέοντος λόγου του Ευαγγελίου του.
Φωτό: Pemptousia.gr
Οι αγιογράφοι τοποθετούν δίπλα του ένα λιοντάρι , σύμβολο της δύναμης του Ευαγγελικού λόγου.
Γιατί ήταν γλυκομίλητος και χαριτωμένος ο Απόστολος Μάρκος;
Στην εποχή μας συναντάμε γλυκομίλητους ανθρώπους , αλλά ορισμένες φορές δεν μάς είναι ιδιαίτερα συμπαθείς και μάς αφήνουν αδιάφορους διαισθητικά, χωρίς να αναρωτηθούμε γιατί. Ήταν παράλληλα και χαριτωμένος στην όψη ο Απόστολος Μάρκος, διαβάζουμε στο Μέγα Συναξαριστή της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Τι ήταν εκείνο το ιδιαίτερο στοιχείο, το οποίο καθιστούσε τον Απόστολο Μάρκο συμπαθή και πόλο έλξης προς τους άλλους γύρω του;
Ένας πραγματικά γλυκομίλητος άνθρωπος είναι εκ φύσεως πράος, ταπεινός, συνετός, μελιστάλαχτος, ευπροσήγορος, ήρεμος, εγκρατής, ευχάριστος, καθησυχαστικός, συνεσταλμένος, με ακλόνητη πίστη και αγάπη προς τον Θεό και τον πλησίον, αφού ο Θεός κατοικεί εντός του και ζεσταίνει γλυκά την καρδιά του, όταν βέβαια δεν παραδίνεται ο άνθρωπος στα πάθη του. Παράλληλα, με θεία διάκριση λέγει λίγα και μεστά, δεν υπερηφανεύεται, δεν φλυαρεί, δεν διακωμωδεί σοβαρές καταστάσεις, απέχει από την καταλαλιά και την κρίση του πλησίον, είναι ανεκτικός, και δεν επιβάλλεται δικτατορικά και εγκάθετα. Η λογική, σε συνδυασμό με το συναίσθημα, είναι ώριμη και δεν είναι εμφανής καμία μορφή εγωπάθειας ή δεύτερης σκέψης. Η ειλικρίνεια, με ευγενικό τρόπο, χωρίς να θίξει τον πλησίον , είναι διάχυτη στο λόγο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Ο Απόστολος Μάρκος, όπως εμφαίνεται μέσα από το γραπτό του λόγο, δεν είχε κίνητρο, διάθεση και πεποίθηση που να δικαιολογεί την κολακεία. Εμπρός στην άπειρη δημιουργικότητα και σοφία του Θεού, αισθάνεται δέος για την προσωπική του πνευματική φτώχεια και παρακαλεί προσευχόμενος τον Θεό να τον ελεήσει, καταρτίσει κατάλληλα, καθοδηγήσει και φωτίσει. Στο κατά Μάρκον Ευαγγέλιο, ( κεφ. Γ΄, στιχ. 5), διαβάζουμε το ακόλουθο σε μετάφραση: “Έριξε ο Ιησούς τριγύρω τους βλέμμα που φανέρωνε την ιερή αγανάκτησή Του, ενώ συγχρόνως λυπόταν από συμπάθεια προς αυτούς, γιατί η καρδιά τους ήταν πωρωμένη και σκληρή και κινδύνευαν να μείνουν αδιόρθωτοι”. Ο Απόστολος περιγράφει την αγία μορφή του Θεανθρώπου Διδασκάλου μέσα από τη συνεχή εγρήγορση, για την όσο το δυνατόν ταχεία θεραπευτική αποκατάσταση των πασχόντων. Ο Ευαγγελιστής Μάρκος παραδέχεται την ύπαρξη αρνητικού συναισθήματος (οργής) στο Διδάσκαλο, τεκμηριώνει τον λόγο εμφάνισής του, παράλληλα στη ζυγαριά τοποθετεί τη συμπάθεια, το έλεος του Θεού, την απέραντη αγάπη και μακροθυμία Του, ως αντίβαρο. Άλλωστε ο Θεός έπλασε τον ήλιο για να φωτίζει δίκαιους και αδίκους.
Γι΄ αυτό οι γλυκομίλητοι υποκριτές που τηρούν το σαβουάρ βιβρ , τους κανόνες καλής συμπεριφοράς, μάς αφήνουν αδιάφορους, αφού ο ίδιος ο Θεός, λόγω της υποκρισίας τους, τούς στερεί τη συναισθηματική χαρά που αισθάνεται και ο πλέον ασήμαντος άνθρωπος στη γη, που όταν εκφέρει καλό, ειλικρινή λόγο, λάμπει η μορφή του σαν μικρό παιδί, και ελκύει ολόκληρο το σύμπαν γύρω του.Οι υποκριτές δεν διαθέτουν αυτή τη δυνατότητα, μόνο σκοτάδι διαχέουν ασύστολα και αποστροφή προκαλούν.
Η ανιδιοτελής αγάπη ομορφαίνει τον άνθρωπο και τον στολίζει με τις χάρες του Αγίου Πνεύματος, όπως τους Αγίους της Εκκλησίας μας. Οι σημερινοί καλλιτέχνες και μετρ της μόδας διεθνώς, φαίνεται να έχουν χάσει το μέτρο και ξεχάσει τον ορισμό της ομορφιάς. Αδυνατούν να δουν το θείο κάλλος, όπως έχει διασωθεί, για παράδειγμα, στις αγιογραφίες της Ορθοδοξίας. Παραποιούν τα χαρακτηριστικά του προσώπου και του σώματος που έδωσε ο Θεός στον άνθρωπο. Οι πιστοί τους ακόλουθοι, αντί να γλυκαίνουν μέσα από την εκλέπτυνση που χαρίζει η βαθιά πίστη και αγάπη, η προσευχή και η άθληση των αρετών στον άνθρωπο, καταλήγουν εμφανισιακά σε κατάσταση αθλιότητας, που μόνο την αίσθηση βαθιάς λύπης, για τη σοβαρότητα της περίπτωσής τους, μπορούν να προκαλέσουν. Οι γυναίκες-θύματα, για παράδειγμα, με τα διογκωμένα, έκφυλα, και έντονα βαμμένα χείλη, θυμίζουν τέρατα-έχιδνες, που τις πατούν οι άγιοι με τα ακόντια τους, όπως στις αγιογραφίες. Πότε θα ανοίξουν τα μάτια τους οι δυστυχείς και θα αντικρίσουν την καμπυλόφρυδη Παναγία με τα μικρά, τρυφερά, και παρθενικά χείλη; Πότε θα εκτιμήσουν τη φυσική ομορφιά που τους έδωσε απλόχερα ο Θεός; Πότε τα δάκτυλά τους θα απαλλαγούν από τα δεινοσαυρικά νύχια του εμπορίου; Πότε οι χοντροβαμμένες κεφαλές τους θα ανακουφιστούν και θα λάμψουν από το Φως της Θείας Δόξης, όπως έλαμπαν οι αείμνηστες γιαγιάδες μας;
Με τη αγάπη του Τριαδικού Θεού ήταν γλυκομίλητος και χαριτωμένος στη μορφή ο Απόστολος Μάρκος, και ο πάνσοφος λέων-λόγος, της θεόπνευστης δύναμης της γραφής του , παραμένει αθάνατος διδάσκαλος εις τους αιώνας των αιώνων.
Απολυτίκιον. Ήχος Γ΄.
Απόστολε Άγιε και Ευαγγελιστά Μάρκε, πρέσβευε τω ελεήμονι Θεώ, ίνα πταισμάτων άφεσιν, παράσχη ταις ψυχαίς ημών.
Ο Άγιος Μάρκος ο Ευαγγελιστής είθε να γλυκάνει και να φωτίσει το νου και την καρδιά όσων τιμούν τη μνήμη του.
Ο Θεός μαζί σας!
Ευθυμία Η. Κοντοπούλου
25/4/2023
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου