Ο ερειπωμένος Ι.Ν.του Αγίου Βλασίου Βαλύρας. Φωτο: lyrasiblogspot.com
Μετά την απελευθέρωση των Ελλήνων από τον Τουρκικό ζυγό και τη συγκρότηση του Ελληνικού Κράτους, συντάχθηκαν και επικυρώθηκαν ανυπόστατες συμβολαιογραφικές πράξεις, οι οποίες σαφώς καταδεικνύουν ότι αφορούν την καταπάτηση είτε της εκκλησιαστικής, είτε της Δημόσιας περιουσίας.
Το σύγχρονο Ελληνικό Κράτος οφείλει, με νομικές διαδικασίες, να ακυρώσει και να αποσύρει αυτά τα συμβόλαια, ως μη έγκυρα, απαλλάσσοντας και τους κληρονόμους των αντίστοιχων περιουσιών από την κατάρα, και το κοινωνικό στίγμα που τους επιβαρύνει, λόγω της αλόγιστης συμπεριφοράς και της διαβολικής επενέργειας των προγόνων τους. Αρκετά εξωκκλήσια στη Βαλύρα Μεσσηνίας, τα οποία χρονολογούνται από το 1300 μ.Χ. , με βάση επιστημονικές μελέτες, διεθνώς αποδεκτές και δημοσιευμένες σε Ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά, ανήκουν σε συγκεκριμένους ιδιοκτήτες.
Τρανό παράδειγμα αποτελεί ο ιερός ναός του Αγίου Βλασίου Βαλύρας, ο οποίος από το 1300 ως το 1829 μ.Χ., που ιδρύθηκε ο ιερός ναός του Αγίου Αθανασίου στη Βαλύρα, ήταν ο Μητροπολιτικός ναός όχι μόνο της Τζεφερεμίνης (Βαλύρας), αλλά και για την ευρύτερη περιοχή, αφού εκεί λάμβαναν χώρο οι μεγαλύτερες χειροτονίες , επίσης εκεί στάθηκε ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης για να προσκυνήσει, πριν αντιμετωπίσει το τάγμα του Τουρκικού στρατού, ερχόμενο από την Ανδρούσα για να τον συλλάβει , μαζί με τα παλικάρια του, τους αρματολούς και κλέφτες, το έτος 1805.
Ο ερειπωμένος ναός του Αγίου Βλασίου στη Βαλύρα εντοπίζεται κοντά στη γέφυρα της Μαυροζούμενας, και είναι ένας τρίκογχος , μονόχωρος, τρουλαίος ναός, με μήκος 7,60μ. και πλάτος 6,70μ. κτισμένος με πλινθοπερίκλειστο αργολιθοδομή. Ο τρούλος ανερχόταν από τις δύο καμάρες στα ανατολικά και δυτικά και από τα δύο τεταρτοσφαίρια στα βόρεια και νότια. Κτίστηκε πιθανώς όπως και άλλα αντίστοιχα μνημεία της εποχής του, μετά την περίοδο της Φραγκοκρατίας, κατά την ύστερη Βυζαντινή περίοδο , προς το το τέλος του 13ου και μέσον του 14 ου αιώνα, όπως έχουν συμπεράνει οι ειδικοί μελετητές. Αντίστοιχοι ναοί αυτής της περιόδου, είναι οι Άγιοι Θεόδωροι και η Αγία Άννα του Μυστρά, ο Άγιος Ιωάννης Θεολόγος Παλιού Λιγουριού Αργολίδος, ο Άγιος Στέφανος Καστοριάς, ο ιερός ναός της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού Πολιανής Μεσσηνίας και άλλοι λιγότερο γνωστοί ναοί στη Πελοπόννησο (Καββαδία, Τσουρής 1992-1993, Αρχ. Δελτ. 47-48).Στο ναό του Αγίου Βλασίου σώζονται οι τοίχοι του ιερού ανατολικά, στο ύψος των παραθύρων , ενώ ο εσωτερικός χώρος είναι γεμάτος μπάζα. Ο τρούλος έχει καταπέσει αλλά ο τοίχος νοτιοανατολικά διατηρείται μέχρι το ύψος των τριών μέτρων. Το μνημείο παρουσιάζει ενδιαφέρον όχι τόσο για την αρχιτεκτονική του δομή, όσο για τον κεραμοπλαστικό του διάκοσμο. Περιλαμβάνει διακοσμητικά θέματα που είναι στους ειδικούς μελετητές άγνωστα, με εξαίρεση τα τρίγωνα και τα τετράγωνα, καθώς και τον διάκοσμο με ζώνες, που υπάρχουν στον κεραμοπλαστικό διάκοσμο και άλλων Βυζαντινών ναών , ακόμη και κατά τους ύστερους αιώνες, όσον αφορά τον διάκοσμο με τριγωνικά πλακίδια. Οι ερευνητές δεν συνάντησαν στον Άγιο Βλάσιο την παραληρηματική διακόσμηση του νάρθηκα της Αγίας Θεοδώρας ή της ανατολικής πλευράς του Αγίου Βασιλείου Άρτας. Αυτό που αντιλήφθηκαν όμως ήταν ότι το πνεύμα της διακοσμήσεως των τοίχων του Αγίου Βλασίου ήταν να “πλουτιστεί ο διάκοσμος με διάφορους αυτοσχεδιασμούς από ένα συνεργείο που μιμήθηκε τους ναούς του Μυστρά" (Δημητροκάλλης, 1994, Καββαδία, Τσουρής, 1992-1993, Αρχ. Δελτ. 47-48). Επενδυτικές πλίνθους σε οριζόντια διάταξη τοποθετημένες όρθιες ή πλαγιαστές γνώριζαν οι ερευνητές από τον Πύργο της Πύλης κοντά στην Αγία Σοφία του Μυστρά. Οπότε συμπέραναν ότι οι τέκτονες που έκτισαν τον Άγιο Βλάσιο θέλησαν να μιμηθούν το πλινθοπερίκλειστο σύστημα σημαντικών υστεροβυζαντινών μνημείων και συμπέραναν ότι το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό.
Η θεολογική, συμβολική προσέγγιση του κεραμοπλαστικού διακόσμου του ναού περιλαμβάνει δώδεκα ζώνες , στις οποίες κινείται ολόκληρο το σύμπαν και αναπαριστάνεται η θεία σπορά και το θέρος , όσον αφορά τον φωτισμό και την Ανάσταση του ψυχοπνευματικού εαυτού (βλπ. σχετική ανάρτηση της Ε.Η. Κοντοπούλου (2021) για τον κεραμοπλαστικό διάκοσμο του Ι.Ν. του Αγίου Βλασίου στην ιστοσελίδα "Η Βαλύρα της Ιθώμης").
Σήμερα, ο ερειπωμένος ναός, γεμάτος μπάζα στο θυσιαστήριο του, "ανήκει" , με νεότερη, αυθαίρετη συμβολαιογραφική πράξη, σε γνωστό απόγονο ενός δεινού καταπατητή του μαύρου ιστορικού παρελθόντος της Βαλύρας. Η άκτιστη ενέργεια του Θεού, τυλιγμένη σε κόκκινη ταινία, αποκαλύφθηκε ανατολικά του ναού, επάνω σ΄ ένα δένδρο, όπως τη φωτογράφισε "τυχαία" ο κύριος Ιωάννης Δ. Λύρας, καθηγητής Βιολογίας και Ιστοριοδίφης, το Καλοκαίρι του 2021, γιατί ο ίδιος ο Θεός θέλησε να μας στείλει μήνυμα για την αισθητή παρουσία Του στον συγκεκριμένο ιερό χώρο του Αγίου Βλασίου, και να μας ζητήσει να αποκαταστήσουμε τα κακώς κείμενα του παρελθόντος.
Περιμένει ο Άγιος Βλάσιος αιώνες τώρα, ν΄ ανοίξουν διάπλατα οι οφθαλμοί των ανθρώπων, να δουν και να εγκαταστήσουν πάλι τη Δόξα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, εντός ενός νέου ιερού ναού , ακριβώς επάνω στον ήδη υπάρχοντα παλιό ναό.
Εκτός του θυσιαστηρίου του Ι.Ν. του Αγίου Βλασίου Βαλύρας.Φωτο: lyrasiblogspot.com
Επειδή η ανθρώπινη αδιαφορία έχει επιδεινώσει τη διατήρηση του Ιερού Ναού του Αγίου Βλασίου, και ο σατανάς επικροτεί για τον παντελή αφανισμό και την πάταξη των θείων δυνάμεων, αλλά το φως ουδέποτε η σκοτία νίκησε, ευχόμαστε κι αυτός ο ναός, σύντομα, με τις ευλογίες του Παντοδύναμου Θεού, να περιέλθει στα χέρια της εκκλησίας, εκεί που πραγματικά ανήκει, και να επαναλειτουργήσει στο κοντινό μέλλον.
Θερμές ευχαριστίες στον κύριο Ιωάννη Δ. Λύρα, καθηγητή Βιολογίας και Ιστοριοδίφη, για το πολύτιμο φωτογραφικό υλικό.
Ο Θεός μαζί σας!
Ευθυμία Η. Κοντοπούλου
17/7/2022
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου