Φωτό: Χριστιανική Φοιτητική Δράση
1. Ὁ Κύριος τῆς ζωῆς ἀντικρύ τοῦ θανάτου
Ὁ Κύριος, πορευόμενος στὴν ἐπίγεια πορεία Του, χαρίζει ἴαση, ψυχικὴ καὶ σωματική, σὲ πλῆθος ἀναγκεμένων ἀνθρώπων ποὺ τὴν ἐπιζητοῦν. Νόσους ἀποδιώκει, λεπροὺς καθαρίζει, χωλοὺς καὶ κωφοὺς θεραπεύει, σὲ τυφλοὺς δίνει τὸ φῶς Του· ἀκόμη καὶ νεκροὺς ἀνεγείρει.
Ἀπὸ τὴ μιὰ, ξαφνιαστικὸ τὸ συναπάντημα τῆς Ζωῆς μὲ τὸν θάνατο («ἰδού»). Ἀπὸ τὴν ἄλλη, θλιβερὸ τὸ θέαμα· ὁ «τεθνηκώς» εἶναι μονογενὴς υἱὸς μιᾶς χαροκαμένης χήρας. Ποιὸς θὰ τὴν παρηγορήσει στὴ μοναξιά της; Ποιὸς θὰ τῆς δώσει δύναμη καὶ κουράγιο στὴ θλίψη της;
2. Τὸ ἄλυτο μυστήριο τοῦ θανάτου
Ἀνεξήγητο καὶ ἄλυτο παραμένει τὸ μυστήριο τοῦ θανάτου. Γενεὲς ἀνθρώπων ἦρθαν ἀντιμέτωπες μὲ αὐτόν, καὶ κανεὶς δὲν κατάφερε νὰ τὸν νικήσει. Ὅπως χαρακτηριστικὰ λέει ὁ Σοφοκλῆς στὸ Α΄ Στάσιμο τῆς Ἀντιγόνης (στ. 332–375), ὁ «περιφραδής» –ὁ τετραπέρατος ἄνθρωπος–, ἐνώ κατόρθωσε μὲ τὸ λογικὸ καὶ τὴν τέχνη του νὰ ξεπεράσει πλήθος ἐμποδίων, μόνον τὸ «φάρμακο» κατὰ τοῦ θανάτου δὲν μπόρεσε, οὔτε θὰ μπορέσει ποτέ, νὰ βρεῖ («Ἅιδα μόνον φεῦξιν οὐκ ἐπάξεται», στ. 360).
Μόνον Ἕνας, ὁ Θεάνθρωπος Χριστός, πρόσφερε λύση στὸ τραγικὸ ἀδιέξοδο τοῦ ἀνθρώπου, νικῶντας ὁ Ἴδιος τὸν θάνατο μὲ τὸν θάνατό Του: «θανάτῳ θάνατον πατήσας». Ἐκεῖνος, ποὺ εἶναι «ἡ ὁδός, ἡ ἀνάστασις καὶ ἡ ζωή», ἦλθε στὸν κόσμο ἀκριβῶς γιὰ νὰ σώσῃ τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὴν πτώση καὶ τὸν θάνατο, χαρίζοντάς του τὴν αἰώνια ζωή.
3. Ἡ πρόσκληση τοῦ Κυρίου
Πῶς θὰ μποροῦσε νὰ συμβεῖ ἀλλιῶς; Γίνεται νὰ μὴν παραχωρήσῃ τὴ θέση του ὁ θάνατος στὴ Ζωή, ὅταν ἡ ἴδια ἡ Ζωή, ὁ Χριστός, προστάζει;
4. Ἡ παρηγορία στὴ χήρα μητέρα
Ὅπως ἐρμηνεύουν οἱ θεόσοφοι Πατέρες, δὲν τῆς λέγει νὰ μὴν κλαίει ὡς ἄνθρωπος, ἀλλὰ νὰ μὴν θρηνεῖ ἀπαρηγόρητη, νὰ ἔχῃ ἐλπίδα, διότι ὁ γιος της δὲν χάθηκε αἰώνια. Πράγματι, ὁ πεθαμένος γιος ἀνασταίνεται ἀπὸ τὸν Κύριο καὶ παραδίδεται πάλι στὴν μητέρα του («καὶ ἔδωκεν αὐτὸν τῇ μητρί αὐτοῦ», Λουκ. ζ΄ 15), προσφέροντάς της παρηγοριὰ καὶ ἀνακούφιση.
5. Ἡ πρόσκληση πρὸς ἡμᾶς
Νὰ πιαστοῦμε ἀπὸ τὸ ζωογόνο χέρι Του, καὶ μὲ τὴ βοήθειά Του νὰ σηκωθοῦμε ὀρθοὶ καὶ ἀναστημένοι, μεταδίδοντας καὶ στοὺς γύρω μας τὴν ἐλπίδα τῆς Ἀναστάσεως, ὅπως ὁ ἀναστημένος νέος τοῦ Εὐαγγελίου στὴ μητέρα του.
6. Ἐπίλογος
Ἀμήν. Γένοιτο.
Σοφία Μπεκρῆ, φιλόλογος – θεολόγος
Ορθόδοξος Πολιτιστικός Σύλλογος "Επάλξεις"
Βιβλιογραφία
Ἅγια Γραφή, Κατά Λουκᾶν Εὐαγγέλιον, κεφ. ζ΄ 11–16.
Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, Ὁμιλίαι εἰς τὸ Κατὰ Λουκᾶν Εὐαγγέλιον, ἐκδ. Ἱ. Μ. Παρακλήτου, Ὠρωπός 2000.
Μέγας Βασίλειος, Περὶ ἀναστάσεως καὶ ζωῆς αἰωνίου, ἐκδ. Ἀποστολικῆς Διακονίας, Ἀθήνα 1992.
Ἀθανάσιος Ἀλεξανδρείας, Περὶ Ἐνανθρωπήσεως τοῦ Λόγου, ἐκδ. Πατερικαὶ Μελέται, Θεσσαλονίκη 1981.
Σοφοκλῆς, Ἀντιγόνη, στ. 332–375, ἐκδ. Κάκτος, Ἀθήνα 1993.
Ἀρχιμανδρίτης Βασίλειος Γοντικάκης, Χριστός – Ἡ Ζωή τοῦ Κόσμου, Ἱ. Μ. Ἰβήρων, Ἅγιον Ὄρος 1995.
Π. Ν. Τρεμπέλας, Ἑρμηνεία τοῦ Κατὰ Λουκᾶν Εὐαγγελίου, ἐκδ. Ὀρθόδοξος Κυψέλη, Θεσσαλονίκη 1970.
Νικόλαος Λουδοβίκος, Ἡ ζωή τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καὶ ἡ ἀνάστασις τοῦ ἀνθρώπου, Ἀρμός, Ἀθήνα 2010.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου