Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2025

Ο Άναρχος Πατήρ και η Ακαταληψία του Θεού κατά τους Αγίους Πατέρες

 Μία πατερική θεώρηση της υπερβατικότητας του Θεού Πατρός



                                                    
 Φωτό: Ιερά Μονή Παντοκράτορος



 Εισαγωγή

Θεός! Γιατί δεν τον βλέπουμε; ρώτησε ένας μαθητής   Λυκείου. Με ποιον τρόπο μπορούμε να αντιληφθούμε την παρουσία Του; Και τι θα πει Άναρχος Πατήρ; Χαώδης και ακάλυπτος είναι;

Η έννοια του Άναρχου Πατρός στην Ορθόδοξη θεολογία είναι κεντρική για την κατανόηση της Αγίας Τριάδος και της υπερβατικότητας του Θεού. Ο Πατήρ θεωρείται αιτία χωρίς αιτία, πηγή της Θεότητας και αρχή του Υιού (θείου λόγου) και του Αγίου Πνεύματος. Η μελέτη των Πατέρων της Εκκλησίας μας δίνει τη δυνατότητα να κατανοήσουμε τη διάκριση μεταξύ της ουσίας του Θεού, που είναι ακατάληπτη, και των ενεργειών Του, που γίνονται γνωστές στους πιστούς. Το  Άγιο Πνεύμα ενεργεί, ο Παράκλητος ο αγαθός μάς συντροφεύει εφ΄όρου ζωής, ως Χριστιανούς Ορθόδοξους. Για να το αντιληφθούμε δεν χρειάζεται να σηκώνουμε το κεφάλι ψηλά και να θαυμάζουμε τον ουρανό με τα άστρα, αλλά να συγκεντρωθούμε στον εαυτό μας και να ενδοσκοπήσουμε, ώστε να ανακαλύψουμε τόσο τα πάθη μας όσο και τις χάρες του Αγίου Πνεύματος εντός μας....τη γενναιοδωρία του Θεού και Πατρός μας.

1. Ο Άναρχος Πατήρ

Γρηγόριος ο Θεολόγος

«Ὁ Πατήρ ἄναρχος, ὁ Υἱὸς ἐν ἀρχῇ, καὶ ὁ Παράκλητος ἐν Θεῷ· οὐκ ἐν χρόνῳ, ἀλλ᾽ ἐκ Θεοῦ.»  (Λόγος 29, 3)

Ο Πατήρ είναι άναρχος, χωρίς αρχή, πηγή και αιτία της Θεότητας, από τον οποίο αιώνια γεννιέται ο Υιός (θείος Λόγος) και εκπορεύεται το Πνεύμα ( το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος που ενεργεί). Δεν πρόκειται για χρονική έννοια, αλλά για αιτιακή και θεολογική πηγή.

2. Η υπερβατικότητα και η ακαταληψία του Θεού

Γρηγόριος Νύσσης

«Οὐκ ἔστιν ὁ Θεὸς ἐν τόπῳ, οὐδὲ ἐν καταλήψει· ὁ Θεὸς ἐστὶν ἄπειρος, καὶ ὡς ἄπειρος οὐ περιέχεται.»  (Περὶ κατασκευῆς ἀνθρώπου, 11)

Ο Θεός δεν περιορίζεται από χώρο ή έννοιες· η υπερβατικότητά Του σημαίνει πλήρη ακαταληψία, όχι χάος. Η απεραντοσύνη Του είναι πληρότητα και τάξη.

Διονύσιος Αρεοπαγίτης

«Τὸ θεῖον σκότος ἐστὶν ὑπὲρ φῶς, ὑπὲρ γνῶσιν, ὑπὲρ οὐσίαν.»  (Περὶ μυστικῆς θεολογίας, 1)

Ο Θεός υπερβαίνει κάθε γνώση και φως· η ακαταληψία Του δεν σημαίνει απουσία, αλλά πληρότητα που ξεπερνά κάθε φανέρωση της κτίσης.

Μάξιμος Ομολογητής

«Ἡ θεότης ἐστὶν ἁπλότης ὑπὲρ πᾶσαν σύνθεσιν, καὶ ἡ ἁπλότης αὐτῆς εἶναι ἡ ἁρμονία πάντων.»  (Ambigua, PG 90, 1325)

Η θεότητα χαρακτηρίζεται από απλότητα και τάξη, όχι από χάος. Η απλότητα συνιστά την τέλεια αρμονία όλων των όντων.

Γρηγόριος Παλαμάς

«Ἡ οὐσία τοῦ Θεοῦ ἀμέθεκτος μένει· ἡ δὲ ἐνέργεια αὐτοῦ, φῶς ἀμέριστον, ἐν ᾧ ὁ ἄνθρωπος θεούται.»  (Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, Α’, 3)

Η ουσία του Θεού παραμένει αμέθεκτη και ακατάληπτη, ενώ οι ενέργειές Του γίνονται γνωστές και βιώσιμες από τον άνθρωπο. Μέσω αυτών αναγνωρίζουμε την παρουσία και την αγάπη Του.

Συμπέρασμα

Ο Πατήρ είναι άναρχος και πηγή της Θεότητας. Ο Θεός είναι ακατάληπτος στην ουσία Του, αλλά οι ενέργειές Του φανερώνουν την αγάπη και την παρουσία Του. Δεν πρόκειται για χάος, αλλά για πλήρη τάξη και αρμονία. Η πίστη στον Θεό επιτρέπει στον άνθρωπο να συμμετέχει στην εμπειρία της θείας χάριτος.

Βιβλιογραφία

- Γρηγόριος ο Θεολόγος, Λόγοι θεολογικοί, PG 36

- Γρηγόριος Νύσσης, Περί κατασκευής ανθρώπου, PG 44

- Διονύσιος Αρεοπαγίτης, Περί θείων ονομάτων και Μυστική Θεολογία, PG 3

- Μάξιμος Ομολογητής, Ambigua, PG 90–91

- Γρηγόριος Παλαμάς, Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, PG 150

Πηγή παραπομπών: Chatgpt.com


Ο Θεός μεθ΄ημών,

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

10-10-2025

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου