Μία πατερική θεώρηση της υπερβατικότητας του Θεού Πατρός
Φωτό: Ιερά Μονή Παντοκράτορος
Εισαγωγή
Θεός! Γιατί δεν τον βλέπουμε; ρώτησε ένας μαθητής Λυκείου. Με ποιον τρόπο μπορούμε να αντιληφθούμε την παρουσία Του; Και τι θα πει Άναρχος Πατήρ; Χαώδης και ακάλυπτος είναι;
1. Ο Άναρχος Πατήρ
Γρηγόριος ο Θεολόγος
«Ὁ Πατήρ ἄναρχος, ὁ Υἱὸς ἐν ἀρχῇ, καὶ ὁ Παράκλητος ἐν Θεῷ· οὐκ ἐν χρόνῳ, ἀλλ᾽ ἐκ Θεοῦ.» (Λόγος 29, 3)
Ο Πατήρ είναι άναρχος, χωρίς αρχή, πηγή και αιτία της Θεότητας, από τον οποίο αιώνια γεννιέται ο Υιός (θείος Λόγος) και εκπορεύεται το Πνεύμα ( το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος που ενεργεί). Δεν πρόκειται για χρονική έννοια, αλλά για αιτιακή και θεολογική πηγή.
2. Η υπερβατικότητα και η ακαταληψία του Θεού
Γρηγόριος Νύσσης
«Οὐκ ἔστιν ὁ Θεὸς ἐν τόπῳ, οὐδὲ ἐν καταλήψει· ὁ Θεὸς ἐστὶν ἄπειρος, καὶ ὡς ἄπειρος οὐ περιέχεται.» (Περὶ κατασκευῆς ἀνθρώπου, 11)
Ο Θεός δεν περιορίζεται από χώρο ή έννοιες· η υπερβατικότητά Του σημαίνει πλήρη ακαταληψία, όχι χάος. Η απεραντοσύνη Του είναι πληρότητα και τάξη.
Διονύσιος Αρεοπαγίτης
«Τὸ θεῖον σκότος ἐστὶν ὑπὲρ φῶς, ὑπὲρ γνῶσιν, ὑπὲρ οὐσίαν.» (Περὶ μυστικῆς θεολογίας, 1)
Ο Θεός υπερβαίνει κάθε γνώση και φως· η ακαταληψία Του δεν σημαίνει απουσία, αλλά πληρότητα που ξεπερνά κάθε φανέρωση της κτίσης.
Μάξιμος Ομολογητής
«Ἡ θεότης ἐστὶν ἁπλότης ὑπὲρ πᾶσαν σύνθεσιν, καὶ ἡ ἁπλότης αὐτῆς εἶναι ἡ ἁρμονία πάντων.» (Ambigua, PG 90, 1325)
Η θεότητα χαρακτηρίζεται από απλότητα και τάξη, όχι από χάος. Η απλότητα συνιστά την τέλεια αρμονία όλων των όντων.
Γρηγόριος Παλαμάς
«Ἡ οὐσία τοῦ Θεοῦ ἀμέθεκτος μένει· ἡ δὲ ἐνέργεια αὐτοῦ, φῶς ἀμέριστον, ἐν ᾧ ὁ ἄνθρωπος θεούται.» (Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, Α’, 3)
Η ουσία του Θεού παραμένει αμέθεκτη και ακατάληπτη, ενώ οι ενέργειές Του γίνονται γνωστές και βιώσιμες από τον άνθρωπο. Μέσω αυτών αναγνωρίζουμε την παρουσία και την αγάπη Του.
Συμπέρασμα
Ο Πατήρ είναι άναρχος και πηγή της Θεότητας. Ο Θεός είναι ακατάληπτος στην ουσία Του, αλλά οι ενέργειές Του φανερώνουν την αγάπη και την παρουσία Του. Δεν πρόκειται για χάος, αλλά για πλήρη τάξη και αρμονία. Η πίστη στον Θεό επιτρέπει στον άνθρωπο να συμμετέχει στην εμπειρία της θείας χάριτος.
Βιβλιογραφία
- Γρηγόριος ο Θεολόγος, Λόγοι θεολογικοί, PG 36
- Γρηγόριος Νύσσης, Περί κατασκευής ανθρώπου, PG 44
- Διονύσιος Αρεοπαγίτης, Περί θείων ονομάτων και Μυστική Θεολογία, PG 3
- Μάξιμος Ομολογητής, Ambigua, PG 90–91
- Γρηγόριος Παλαμάς, Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, PG 150
Πηγή παραπομπών: Chatgpt.com
Ο Θεός μεθ΄ημών,
Ευθυμία Η. Κοντοπούλου
10-10-2025
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου