Τετάρτη 29 Μαΐου 2024

Mεσοπεντηκοστή και αποφράς ημέρα της πτώσεως της Βασιλίδος των Πόλεων

                                  

                                                                   Φωτό: Diakonima.gr


Την Τετάρτη, μετά την Κυριακή του Παραλύτου, πανηγυρίζει η Εκκλησία μας μία μεγάλη δεσποτική εορτή, την εορτή της Μεσοπεντηκοστής.  Η Μεσοπεντηκοστή 2024 συμπίπτει με την αποφράδα ημέρα της  πτώσεως της βασιλίδος των πόλεων Κωνσταντινουπόλεως (29-5-1453). Στο δεξιό κλίτος του ναού και με εφέστιο εικόνα την Κοίμηση της Θεοτόκου τελείται η σημερινή Θεία Λειτουργία. Τα βυζαντινά χρόνια, η εορτή της Μεσοπεντηκοστής ήταν η μεγάλη εορτή της Μεγάλης Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως και συνέτρεχαν κατ’ αυτή στον μεγάλο ναό πλήθη λαού. Δεν έχει κανείς παρά να ανοίξει την Έκθεση της Βασιλείου Τάξεως (Κεφ. 26) του Κωνσταντίνου Πορφυρογεννήτου για να δει το επίσημο τυπικό του εορτασμού, όπως ετελείτο...

 

«Πάρεστιν  μεσότης μερν,
τν κ σωτηρίου ρχομένων γέρσεως
Πεντηκοστ δέ τ θεί σφραγιζομένων,
καί λάμπει τάς λαμπρότητας
μφοτέρωθεν χουσα
καί νοσα τάς δύο
καί παρεναι τήν δόξαν προφαίνουσα
τς δεσποτικς ναλήψεως σεμνύνεται».



Χωρίς δηλαδή να έχει δικό της θέμα η ημέρα αυτή συνδυάζει τα θέματα, του Πάσχα αφ’ ενός και της επιφοιτήσεως του Αγίου Πνεύματος αφ’ ετέρου, και «προφαίνει» την δόξα της αναλήψεως του Κυρίου, που θα εορτασθεί μετά από 15 ημέρες. Ακριβώς δε αυτό το μέσον των δύο μεγάλων εορτών έφερνε στο νου και  το επίθετο του Κυρίου, το «Μεσσίας».    Ηχητικά  θυμίζει το μέσον. Έτσι και στα τροπάρια και στο συναξάρι της ημέρας η παρετυμολογία αυτή γίνεται αφορμή να παρουσιασθεί ο Χριστός  ως Μεσσίας - μεσίτης Θεού και ανθρώπων, «μεσίτης καί διαλλάκτης 
μν καί το αωνίου ατο Πατρός»«Διά ταύτην τήν ατίαν τήν παροσαν ορτήν ορτάζοντες καί Μεσοπεντηκοστήν νομάζοντες, τόν Μεσσίαν τε νυμνομεν Χριστόν»σημειώνει ο Νικηφόρος Ξανθόπουλος στο συναξάριΣ’ αυτό βοήθησε και η ευαγγελική περικοπήπου εξελέγη για την ημέρα αυτή (Ιω. 7, 14-30). Μεσούσης της εορτής του Ιουδαϊκού Πάσχα ο Χριστός ανεβαίνει στο ιερό και διδάσκει. Η διδασκαλία Του προκαλεί τον θαυμασμόαλλά και ζωηρά αντιδικία μεταξύ αυτού και του λαού και των διδασκάλων. Είναι Μεσσίας ο Ιησούς η δεν είναι; Είναι η διδασκαλία του Ιησού εκ Θεού ή δεν είναι; Νέο λοιπόν θέμα προστίθεται: ο Χριστός είναι διδάσκαλος. Αυτός που ενώ δεν έμαθε γράμματα κατέχει το πλήρωμα της σοφίας, γιατί είναι η Σοφία του Θεού η κατασκευάσασα τον κόσμο. Ακριβώς από αυτόν τον διάλογο εμπνέεται μεγάλο μέρος της υμνογραφίας της εορτής. Εκείνος που διδάσκει στον ναό, στο μέσον των διδασκάλων του Ιουδαϊκού λαού, στο μέσον της εορτής, είναι ο Μεσσίας, ο Χριστός, ο Λόγος του Θεού. Αυτός που αποδοκιμάζεται από τους δήθεν σοφούς του λαού Του είναι η του Θεού Σοφία. Εκλέγομε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά τροπάρια, το δοξαστικό των αποστίχων του εσπερινού: 

«Μεσούσης τς ορτς
διδάσκοντός σουΣωτήρ,
λεγον ο ουδαοι·
Πς οτος οδε γράμματαμή μεμαθηκώς;
γνοοντες τι σύ ε  Σοφία
 κατασκευάσασα τόν κόσμον.
Δόξα σοι».

Πηγή κειμένου: saint.gr


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου