Πέμπτη 2 Μαΐου 2024

Η εικονογράφηση και ο συμβολισμός του Δείπνου του Μυστικού

 




Λέγει ο αείμνηστος Φώτης Κόντογλου (1), που  υπηρέτησε με θεία διάκριση την ιερά  Ορθόδοξο Αγιογραφία και την εμπλούτισε με τις γνώσεις και την εμπειρία του, σχετικά με τον Δείπνο τον Μυστικό:

Υπερώο οικίας απλόχωρο και στο μέσον τράπεζα στρωμένη και επάνω σε αυτή πινάκια με λίγα φαγητά, κανάτια και ποτήρια, καθώς κι ένα μικρό ψωμί εμπρός σε κάθε μαθητή.  Στο μέσον  στην τράπεζα μεγάλη απλάδα με ένα ψάρι ψημένο….

Στο κέντρο εικονίζεται καθισμένος ο Χριστός ευλογών, με περίλυπο έκφραση και έχοντας την κεφαλή λίγο γερμένη προς τα δεξιά. Αριστερά τού Κυρίου φαίνεται ο Ιωάννης  πεσμένος στο στήθος τού διδασκάλου του, που τον κρατεί με την αριστερή Του χείρα στον ώμο δακρυσμένος. Οι άλλοι μαθητές κάθονται γύρω από την τράπεζα ,  και  με τις χειρονομίες τους καθώς και με την έκφραση του προσώπου τους,  δείχνουν ταραγμένοι και απορημένοι,  λυπούνται πολύ για  τον λόγο που άκουσαν από το στόμα του Κυρίου: «Αμήν λέγω υμίν ότι εις εξ υμών παραδώσει με».

 Δεξιά του Χριστού κάθεται ο Πέτρος και στα δύο άκρα της τραπέζης, η οποία είναι στρογγυλή προς το μέσα μέρος, και ίση έμπροσθεν, κάθονται οι νεότεροι εκ των μαθητών, αριστερά μας ο Φίλιππος και δεξιά ο Θωμάς. Ο μεν Φίλλιπος, σαν σύγχρονος Πλάτωνας, δείχνει τον υπεραισθητό κόσμο με την υψωμένη δεξιά του χείρα, και ο Θωμάς, σαν τον Αριστοτέλη, τονίζει την κοινή λογική των ανθρώπων.

 Στο αριστερό μέρος της τραπέζης, τανύζεται με ορμή ο προδότης Ιούδας, απλώνοντας το χέρι του προς το τρυβλίο, για να βουτήξει το ψωμί του. Ο Ιούδας έχει περίπου την ίδια νεαρή ηλικία, όπως ο Φίλιππος και ο Θωμάς, αλλά   δεν φέρει φωτοστέφανο επί της κεφαλής του. Ο Διάβολος τον συνέλαβε αδύναμο, τον κατέλαβε πλήρως, και τον παραπλάνησε εναντίον του αγαπημένου δασκάλου του με στόχο την ψυχική   απώλεια του ασεβούς προδότη.

 Οι δώδεκα μαθητές του Χριστού είναι (2,3,4,5,6 ): Ο Σίμων που μετονομάστηκε Πέτρος, ο Ανδρέας ο αδελφός του Πέτρου, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης, οι γιοί του Ζεβεδαίου, ο Φίλιππος, ο Βαρθολομαίος, ο Θωμάς, ο Ματθαίος ο τελώνης, ο Ιάκωβος ο γιος του Αλφαίου, ο Λεββαίος που μετονομάστηκε Θαδδαίος, ο Σίμων ο Κανίτης ή Ζηλωτής, ο Ιούδας ο Ισκαριώτης και ο Ματθίας που αντικατέστησε τον Ιούδα τον Ισκαριώτη.

Λέγει ο μακαριστός Διονύσιος εν Φουρνά το έτος 1730, καθώς και ο θεοφώτιστος Φώτης Κόντογλου το 1960: « ούτω παρέδωκεν εις ημάς η αγία παράδοσις της αγιογραφίας.»

 Σε παλιότερες εικόνες ο Χριστός δεν κάθεται στο μέσον, αλλά στη δεξιά άκρη της τραπέζης.  Στις αρχαίες αγιογραφίες ο Κύριος εικονίζεται ξαπλωμένος σε ανάκλιντρο, διότι οι   συνδαιτημόνες  την εποχή του Χριστού και παλιότερα δεν κάθονταν για να φάγουν σε καρέκλες, αλλά σε ανάκλιντρα.

Στη Δυτική παράδοση των «γνωστικών» και όλων εκείνων που προτρέχει η φαντασία της διανοίας τους, και/ή υπηρετούν τους δαίμονες της Μασονίας , καθώς  η ενέργειά τους είναι ψυχολογικά καθηλωμένη στο φαλλικό στάδιο και δεν έχουν θεία διάκριση, αναζητούν μυστήρια εκεί που δεν υπάρχουν…οπότε το  φάντασμα της ερωμένης Μαγδαληνής, που δυστυχώς σκιάζει σατανικά την ισαπόστολο Αγία Μαρία Μαγδαληνή, αντικαθιστά στον Μυστικό Δείπνο τον  Απόστολο Πέτρο. Κάποιοι επίσης φαντάζονται ότι αρνιά και λογής-λογής εδέσματα, ακόμη και  φασολάκια αποφάνθηκαν δύο Ιταλοί αρχαιολόγοι, ότι περιλάμβανε  ο Μυστικός Δείπνος. Επίσης, διεθνώς, κάποιοι επιστήμονες,  παρατηρούν έκπληκτοι ότι στις παλιές αγιογραφίες τα ψωμάκια είναι ιδιαίτερα φουσκωμένα!

 Η ανθρωπότητα δεν βρίσκεται ακόμη στο ποθητό στάδιο της θείας διάκρισης, ώστε να κατανοήσει τι σημαίνει έχιδνα και τι  ψάρι, αντίστοιχα τι  συμβολίζει το ψωμί και τι η πέτρα, επίσης  γιατί έλαβε όφι ο Μωυσής εκ Θεού και γιατί το πέπλο της Θεάς Αθηνάς, στο Μουσείο της Ακροπόλεως των Αθηνών , είναι καταστόλιστο με «φρόνιμους πόδες-όφεις»….Είθε ο Παντοδύναμος Τριαδικός Θεός να υψώνει το κέρας των Χριστιανών Ορθοδόξων, με πίστη αληθή και  άπειρο αγάπη, δευτερευόντως σοφία, και ως χριστεπώνυμο πλήθος, να αναστηθούμε  εμείς οι αδαείς -κοσμικοί άνθρωποι, συσταυρωμένοι με τον ελεήμονα  Κύριό μας.

Βιβλιογραφία

1.Κόντογλου Φώτης, 1960.Έκφρασις, τομ. Α΄, σελ. 172. Αθήνα. Εκδόσεις Αστήρ

2.Ματθ. 10: 2-4

3. Μαρκ. 3: 16-19

4. Λουκ. 6: 13-16

5. Πραξ. 1: 20-26

6. https://kapnikarea.wordpress.com 

 

Καλή Ανάσταση!

Ο Θεός μεθ΄ημών

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

2-5-2024

 

 

 

 

  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου