Τρίτη 21 Μαΐου 2024

Από τη Θεωρία στην Πράξη. Η Εφαρμογή του εθελοντισμού στις Τοπικές Κοινότητες των Δήμων Καλαμάτας και Μεσσήνης

                 

                                       Φωτογραφίες: Πολιτιστικός Σύλλογος Πλατύ στο Fb

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Πλατέος, σε  συνεργασία με την Τοπική Κοινότητα,  φιλοξένησαν  στο Μάντζειο κτίριο στο Πλατύ εθελοντές εκπροσώπους από τα χωριά των Δήμων Καλαμάτας και Μεσσήνης, την Κυριακή 19-5-2024, με στόχο την παρουσίαση και συζήτηση ζωτικών θεμάτων που απασχολούν τις τοπικές κοινότητες, καθώς και την ανταλλαγή απόψεων σχετικά με τη διαμόρφωση εθελοντικών ομάδων δράσης. Ανάμεσα στους πρωτοστάτες του εθελοντισμού  παρευρέθηκαν ο κ. Παντελής Καράμπελας, σύμβουλος της Τοπικής Κοινότητας  Αριοχωρίου, και η κα Τίνα Πετρουλάκη από το Αριοχώρι,   από τη Βαλύρα η κα Ουρανία Μαυρίκη-Μπόβη και ο κ. Θεόδωρος Σταυριανόπουλος που ζει στην Καλαμάτα, καθώς και  αρκετοί   εκλεκτοί εθελοντές, με σημαντική δράση  σε  άλλες τοπικές κοινότητες , ανάμεσά τους   και οι δημοτικοί σύμβουλοι του Δήμου    Καλαμάτας, κ.κ. Γιάννης  Χριστόπουλος και  Θανάσης Τσιγαρίδης , που κατέθεσαν τις προτάσεις τους πάνω στα θέματα της συζήτησης.

Ο πρόεδρος της Κοινότητας Πλατέος κ. Σπύρος Μαρούλης απηύθυνε χαιρετισμό,
ενώ στη συνέχεια η κα Τίνα Πετρουλάκη και  ο κ. Παντελής Καράμπελας άνοιξαν τη συζήτηση, ως διαχειριστές εθελοντές της ομάδας Αριοχωρίου Μεσσηνίας.



Όπως μάς ενημέρωσε η δραστήρια   φιλόλογος της Βαλύρας, κα Ουρανία Μαυρίκη-Μπόβη, τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν τα ακόλουθα:

1.Παραβατικότητα και οδική ασφάλεια

2. Αδέσποτα και δεσποζόμενα ζώα

3.Παιδεία  στις  κοινότητες

4.Περιβάλλον και καθαριότητα

 Κατατέθηκαν αξιόλογες προτάσεις που θα συζητηθούν τον επόμενο μήνα και αναμένεται να δημιουργηθούν αντίστοιχες  ομάδες δράσης. Η γενική εικόνα που αποκόμισε η κα Ουρανία Μαυρίκη- Μπόβη είναι ότι   γίνονται μεγάλες προσπάθειες για να διαμορφωθεί και να εφαρμοστεί ο εθελοντισμός  στα χωριά της Μεσσηνίας.



 Μέσα από την ανθρωποκεντρική  προσέγγισή της , η  κα Μαυρίκη-Μπόβη    επικεντρώθηκε στη σημασία της κοινωνικής προσφοράς. Συγκεκριμένα ανέλυσε στους συμμετέχοντες πώς αφήνοντας τη μοιρολατρική γκρίνια περνάμε στην καλλιέργεια σχέσεων κοινότητας …  τώρα πλέον πιο στοχευμένα σε  απτές-μετρήσιμες εθελοντικές  δράσεις .  Η θεωρία του εθελοντισμού λαμβάνει σάρκα και οστά επιτυχώς, σε τομείς που καλύπτουν βασικές ανάγκες της τοπικής κοινότητας στη Μεσσηνία.



Από  εκπροσώπους αρκετών κοινοτήτων  ακούστηκαν σημαντικές απόψεις και  προβληματισμοί, αναφέρει  o  Πολιτιστικός Σύλλογος Πλατέος,  σε σχετική ανάρτηση στο FB. Όλοι οι συμμετέχοντες, σαν ένα σώμα και μια ψυχή,  με αγάπη και ανιδιοτέλεια ,  που μεταμορφώνει το  εγώ σε «εμείς» ,  κατέθεσαν σοβαρές προτάσεις   που συζητήθηκαν σε αρχικό επίπεδο, αξιοποιώντας όσο το δυνατόν τον περιορισμένο χρόνο αυτής της πρώτης συνάντησης. Με κοινή συμφωνία,    η ομάδα θα συνέλθει   τον ερχόμενο μήνα, και θα  προγραμματιστούν αναλυτικά οι επιθυμητές εθελοντικές δράσεις.



Ανά χείρας έχουμε την εισήγηση του καθηγητή μαθηματικών και λογοτέχνη , του δραστήριου με συνέπεια και αξιοπρέπεια στα κοινά, κ. Θεόδωρου Χαρ. Σταυριανόπουλου.   Ευγενώς μάς την παραχώρησε και την συμπεριλαμβάνουμε σε αυτή την ανάρτηση, προκειμένου να ενημερωθούμε και να συνειδητοποιήσουμε τις διαστάσεις των θεμάτων που συζητήθηκαν  στη συνάντηση.     

 

 

 Α. Παραβατικότητα και οδική ασφάλεια  

            Πρέπει σύντομα και συντονισμένα να παρθούν μέτρα και μηχανισμοί αντιμετώπισης της παραβατικότητας στην χώρα μας και στον τόπο μας.  Μέτρα που θα βάλουν «φρένο» στα ολοένα αυξανόμενα περιστατικά παραβατικότητας  των τελευταίων ετών.

Τόσο η Πολιτεία όσο και η Αυτοδιοίκηση καθώς και τα σχολεία και η κοινωνία εν γένει, πριν να είναι πολύ αργά, οφείλουν να συνεργαστούν, για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του διαρκώς αυξανόμενου φαινομένου της  παραβατικότητας.

Κατά την άποψη μου στην περιοχή  μας  η ομάδα υψηλής παραβατικότητας είναι οι Ρομά και ακολουθούν σε μεγάλη απόσταση οι Συμμορίες Αλλοδαπών και οι Ομάδες Ανηλίκων.

Για να προληφθεί μια μελλοντική έξαρση της παραβατικότητας των ανηλίκων  θα πρέπει να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες στους νέους, να μειωθεί η ανεργία, να ενσωματωθούν οι μειονοτικές ομάδες του πληθυσμού, να στηριχθούν οι θεσμοί της οικογένειας και του σχολείου και να οικοδομηθεί μια κοινωνία συνοχής και αλληλεγγύης. Μια δίκαιη κοινωνία, με ίσες ευκαιρίες για όλους! 

 Προτάσεις που αφορούν τους Ρομά:

·           Προληπτική διαμεσολάβηση*

-            οι Ρομά λόγω των ιδιαίτερων κοινωνικοοικονομικών και πολιτισμικών χαρακτηριστικών τους συνιστούν μια ευάλωτη κοινωνική ομάδα. Η Κοινωνική ένταξη των Ρομά απαιτεί Προληπτική διαμεσολάβηση για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας.

-        είναι αναγκαία ή λήψη συντονισμένων μέτρων με στόχο την ενίσχυση διαύλων επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των κοινοτήτων Ρομά και των αστυνομικών.

-  εφαρμογή ενός καινοτόμου συμμετοχικού μοντέλου κοινωνικής διαμεσολάβησης και   προληπτικής ασφάλειας,

*Ως διαμεσολάβηση περιγράφεται η διαδικασία ειρηνικής επίλυσης διαφορών και συγκρούσεων, που λαμβάνει χώρα μεταξύ των διαφωνούντων μερών και ενός τρίτου, ουδέτερου προσώπου, του διαμεσολαβητή, με σκοπό την εύρεση μιας αμοιβαία αποδεκτής και ωφέλιμης λύσης.

 

·       Πρόληψη και όχι μόνο  καταστολή

στόχος πρέπει να είναι η πρόληψη και όχι μόνο η καταστολή μέσω της ενεργοποίησης των Τοπικών Συμβουλίων Πρόληψης και Παραβατικότητας που υποχρεούται να συστήσει κάθε Δήμος ξεχωριστά. Αυτά τα Τοπικά Συμβούλια είναι κάτι αντίστοιχο με τα Συμβούλια Πολιτικής Προστασίας που υπάρχουν σε κάθε δήμο.

·       Συζητήσεις

στις Δημοτικές Κοινότητες και τις γειτονιές θα γίνεται μια πρώτη συζήτηση για τα προβλήματα παραβατικότητας που αντιμετωπίζουν και να συντάσσονται γραπτές εισηγήσεις προς το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου, το οποίο με τη σειρά τους θα λαμβάνει αποφάσεις και θα βγάζει τους κατευθυντήριους άξονες και τις πολιτικές γύρω από την αντιμετώπισή των. 

·       Επιμόρφωση γονέων Ρομά

τα προγράμματα ένταξης δεν πρέπει να ξεκινούν από την εκπαίδευση των τσιγγανόπαιδων αλλά από την επιμόρφωση των γονέων. Nα καταλάβουν οι ίδιοι  ότι τα παιδιά τους θα πρέπει να πάνε στο σχολείο.

·       Θέσπιση μέτρων

πο υ   θα ενισχύσουν την κοινωνική ένταξή τους στην ελληνική κοινωνία. Ελάχιστα βήματα έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια, με τη φτώχεια και την αυξανόμενη περιθωριοποίηση σε καταυλισμούς να γεννούν παραβατικότητα, ενώ ο κίνδυνος για μεγαλύτερη γκετοποίηση είναι ορατός.

·           Η περιθωριοποίηση

και ο ρατσισμός απέναντι στους  Ρομά  γεννά παραβατικότητα.

·       Επιτακτική η εκπόνηση

δράσεων τόσο για την ομαλή ένταξη της κοινότητάς τους όσο και για τη διάλυση των στερεοτύπων και των διακρίσεων κατά των Ρομά που κυριαρχούν στην ελληνική κοινωνία.

·       Αυστηροποίηση της νομοθεσίας

η αυστηροποίηση της νομοθεσίας περί της παραβατικότητας και η συντόμευση των ποινικών εκδικάσεων θα δημιουργούσε ένα σχετικό ανάχωμα στην παραβατικότητα.

Εδώ μπορούμε να αναφέρουμε:

Ø  Αυστηρές τιμωρίες στους κλέφτες αλλά και στους κλεπταποδόχους.

Ø  Αυστηρές τιμωρίες για παραβάσεις του ΚΟΚ.

Ø  Τον λαϊκισμό  μερικές φορές των ΜΜΕ και την ανοχή της Πολιτείας  με αποτέλεσμα να οδηγούν τους Ρομά σε πυρπολήσεις, λεηλασίες, πυροβολισμούς, άσκηση βίας σε βάρος πολιτών, αλλά και απειλές για αντίποινα.

·       Ενίσχυση της Δύναμης

της Αστυνομίας με πρόληψη προσωπικού και επαναλειτουργία αστυνομικών τμημάτων που καταργήθηκαν.

·       Πύκνωση των περιπολιών

της Αστυνομίας αλλά και της Δημοτικής Αστυνομίας.

·       Βελτίωση του δημόσιου φωτισμού

σε επικίνδυνα σκοτεινά σημεία των Κοινοτήτων.

·           Κόψιμο του επιδόματος

ταυτόχρονα με την διακοπή φοίτησης των παιδιών τους από το σχολείο.

·       Ζητιανιά ανηλίκων

Παρέμβαση και έλεγχος της ώθησης ανήλικων Ρομά στην ζητιανιά.

Τελειώνοντας εδώ λέω ότι:

Ως πολίτες δεν θέλουμε μια Αστυνομία χαμηλής εκπαίδευσης που να τραβάει το όπλο και να πυροβολεί, ούτε να αντιμετωπίζει με ρατσιστικά  κριτήρια τους ανθρώπους.

Ανησυχούμε όμως επίσης όταν βλέπουμε τα μέλη μίας κοινότητας ατόμων να κατέχουν όπλα και να πυροβολούν όργανα του κράτους, να δέρνουν άλλους πολίτες, να κλέβουν, να καίνε περιουσίες και να απειλούν ανοιχτά.

Β. Αδέσποτα και δεσποζόμενα

Τόσο ο Δήμος όσο και οι Φιλοζωικοί Σύλλογοι μέσα από ειλικρινή διαβούλευση  με τις κατά τόπου κοινωνίες πρέπει να βρουν λύση για τα αδέσποτα καθώς επίσης να υπάρχουν αυστηρά πρόστιμα όχι μόνο για την κακοποίηση των ζώων αλλά και για την εγκατάλειψή τους. Έτσι  ο κάθε δήθεν φιλόζωος δεν θα μετατρέπει το δεσποζόμενο σε αδέσποτο.

Γ. Παιδεία στις Κοινότητες

      Η παιδεία που προσφέρεται στις Τοπικές Κοινότητες διαφέρει αυτής των Αστικών Κέντρων. Ως  αίτια μπορούμε να αναφέρουμε την μη έγκαιρη τοποθέτηση εκπαιδευτικών και την ελλιπή στελέχωση  με ειδικότητες των  περιφερειακών σχολείων  καθώς και την σύμπτυξη σχολικών τάξεων. Επίσης κρίνεται απαραίτητη στις Κοινότητες η δημιουργία δραστηριοτήτων απασχόλησης των μαθητών κατά τις απογευματινές ώρες.

Δ. Περιβάλλον και Καθαριότητα

Ø  Η έλλειψη αποχετευτικού δικτύου και η λειτουργία βόθρων έχει ως αποτέλεσμα την  μόλυνση του υδροφόρου ορίζοντα από τα βοθρολύμματα. Πόσο δε μάλλον που στην περιοχή εδώ βρίσκονται οι πηγές Πηδήματος που από αυτές υδροδοτείτε ο Δήμος Καλαμάτας και όχι μόνο.

Ø  Η έγκαιρη αποκομιδή των σκουπιδιών από τον Δήμο καθώς και η απομάκρυνση του σταβλισμού των ζώων  από τις κατοικημένες περιοχές βελτιώνουν την καθαριότητα και υγιεινή των κατοικημένων περιοχών.

Κλείνοντας λέω ότι η συνεχής και οργανωμένη προσπάθεια φέρνει καλό αποτέλεσμα και  επιτυχία!

Πλατύ 19- 05- 2024

Θεόδωρος Σταυριανόπουλος




 
Θερμές ευχαριστίες στην κα Ουρανία Μαυρίκη-Μπόβη, την εθελόντρια φιλόλογο της Βαλύρας, που μάς εκπροσώπησε επαξίως, καθώς και στον αγαπητό Βαλυραίο καθηγητή  και λογοτέχνη κ. Θεόδωρο Χαρ. Σταυριανόπουλο, που σκέπτεται, προγραμματίζει και δρα  κοινωνικά,  για το καλό όλων   μας.

 

Ο Θεός μεθ΄ημών

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

21-5-2024

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου