Τρίτη 23 Μαΐου 2023

Η Χρυσή Βέρα της Ευρυδίκης

                

         Η γαμήλια βέρα της Ευρυδίκης. Φωτό: κα Ευρυδίκη Ελ. Λινάρδου-Παπαλαμπίδου

Τι εγκώμιο να πλέξω για την ευλογημένη κόρη της Βαλύρας Ευρυδίκη, που ο ήλιος ο λαμπρός επικάθεται επί του προσώπου της και ευωδιάζει η αθάνατη νιότη της;

Η χαραγμένη ημερομηνία, 8 -5-1976  στη χρυσή βέρα της θεοσεβούς από την παιδική της ηλικία Ευρυδίκης Ελ. Λινάρδου-Παπαλαμπίδου, θυγατέρας των αείμνηστων Ελευθερίου (Ερρίκου) και της Βασιλικής Λινάρδου, και συζύγου του κ. Δημήτρη Παπαλαμπίδη από την Ορεστιάδα της Θράκης, αποτελεί μία θαυμαστή απόδειξη της παρουσίας του Αγίου Ιωάννου Θεολόγου στο εξωκκλήσι τής Παναΐτσας μας, αλλά και στη ζωή της όμορφης  στην ψυχή και στο σώμα Ευρυδίκης.


Η Ευρυδίκη Ελ. Λινάρδου κατά τα έτη των εγκυκλίων σπουδών της

Η διαβαστερή Ευρυδίκη από τα χρόνια στο Δημοτικό Σχολείο Βαλύρας είχε άγχος επίδοσης στις σχολικές εξετάσεις, όπου πάσχιζε διαρκώς να αριστεύει. Η αείμνηστη μητέρα της, η θεία Βάσω όπως την λέγαμε, πήγαινε και άφηνε μία δαμιτζάνα λάδι νέας σοδειάς στο εξωκκλήσι της Παναΐτσας, ανήμερα του Αγίου Ιωάννου Θεολόγου, στις 8 Μαΐου, όπως την είχε συμβουλέψει ο αλησμόνητος πεθερός της Ιωάννης Λινάρδος.  Ανέφερε η αείμνηστη γιαγιά Μαρία Σταθοπούλου, η γειτόνισσά τους,  ότι  η κυρά  Βάσω   παρακαλούσε τη Μεγαλόχαρη να φωτίσει τα πέντε βλαστάρια της, την Ευρυδίκη, Μεταξία, τον Ιωάννη, Θεόδωρο και Σταύρο, ώστε να προετοιμαστούν καλά στα θέματα που θα πέσουν στις εξετάσεις τους που πλησίαζαν.

Η Ευρυδίκη - Γεωπόνος και Διευθύντρια στη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής στην καλά οργανωμένη πόλη της Ορεστιάδας, όπως και ο συνταξιούχος σύζυγός της- με την αδελφή της Μεταξία, που είναι φιλόλογος και ζει με την οικογένειά της στην Πάτρα, καθώς και με άλλες συμμαθήτριές τους, πήγαιναν γονατιστές από το δημόσιο δρόμο του Βαλύρας προς το ποτάμι του χωριού και έφθαναν μέχρι το εξωκκλήσι της Παναΐτσας, για να τους αποκαλύψει η Παναγία τα θέματα των εξετάσεων.

Ακολουθούσαν ο Θοδωρής και ο Σταύρος για να παρακολουθούν τα κορίτσια μην τις πατήσει κανένα αυτοκίνητο, ενώ ο Γιάννης προσευχόταν  για όλες κατ΄ οίκον , διαβάζοντας ο ίδιος ασταμάτητα. Παρακαλούσαν ευλαβικά τη μητέρα Παναγία να τους φανερώσει τα θέματα που θα πέσουν στις εξετάσεις, ιδίως στις Πανελλήνιες που ήταν οι δυσκολότερες και σημαντικότερες στην περαιτέρω επιστημονική και επαγγελματική πορεία τους, και πολλές φορές τις βοήθησε αισθητά η Μεγαλόχαρη, ενδυναμώνοντας την αντίληψη και τη μνήμη τους.

Όταν ο Κύριος ευλόγησε την πορεία της ζωής της Ευρυδίκης

Η Κύριος διάβασε για σειρά ετών τη σκέψη της μικρής Ευρυδίκης, αντιλήφθηκε τις επιθυμίες και τα θέλω της, και αποφάσισε να την αφήσει να πορευθεί αμέριμνη, ξέγνοιαστη και ανεμπόδιστη από τις δεσμεύσεις του ιερατικού βίου και της φοίτησης στο Πανεπιστήμιο του Θεού. Είδε ότι η ερωτική Ευρυδίκη επιθυμούσε να σπουδάσει και να  δημιουργήσει οικογένεια και δεν γκρέμισε τα όνειρά της. Γι΄ αυτό την ευλόγησε και τη βοήθησε στο Πανεπιστήμιο των ανθρώπων, και στους στόχους αυτής της πρόσκαιρης ζωής, στολίζοντάς την με πολλές αρετές.

Αρραβώνα σύναψε με την κόρη τής Βαλύρας ο Ύψιστος Υιός και Λόγος του Θεού "κρυφά" , και την προετοιμασία της ανέλαβε η χάρη του Αγίου Ιωάννου Θεολόγου, μέχρι να έλθει συνειδητά η ευλαβής κόρη της Βαλύρας με τον Κύριο στα γεράματα, όπως πρέπει να έλθει και κάθε καλός κοσμικός χριστιανός αργά ή γρήγορα, κάθε ώριμο στάχυ τούτης της ζωής , που είναι έτοιμο για θερισμό.

Η χρυσή βέρα της Ευρυδίκης

Στη Γεωπονική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών εισήλθε επιτυχώς η Ευρυδίκη, όπου γνώρισε τον αξιόλογο συμφοιτητή της κ. Δημήτρη Παπαλαμπίδη ανήμερα της ανακομιδής των λειψάνων του Αγίου Ιωάννου Θεολόγου, στις 8 Μαΐου 1976, και έκτοτε πορεύονται θεάρεστα, πολύ αγαπημένοι στη ζωή, γιατί και οι δύο είναι λαμπροί αδάμαντες. Ο Θεός ευλόγησε τον γάμο τους με δύο σπουδαίους γιούς και δύο υπέροχα εγγόνια. Στη βέρα της Ευρυδίκης είναι  εγχάρακτη η αγία ημέρα που πριν από το 1930 εόρταζε το αγαπημένο εξωκκλήσι μας στη Βαλύρα. Η ουράνια ημερομηνία δηλώνει τον αρραβώνα τής Ευρυδίκης με τον Κύριο και την θεάρεστη πορεία της, ως κοσμικός άνθρωπος, σε  αυτή τη ζωή. Ο Άγιος ο Ιωάννης ο Θεολόγος παραμένει κλειδούχος σε τούτο το θείο μυστήριο , επάνω στο χρυσό δακτυλίδι του γάμου της Ευρυδίκης με τον καλό της καρδιάς της Δημήτρη.


                 Η ασπροντυμένη κόρη της Βαλύρας εμπρός στην είσοδο της Παναΐτσας.

                                           Φωτό: κ. Δημήτρης Παπαλαμπίδης


Η αρχική αφιέρωση του ιερού ναού της Παναΐτσας στον Άγιο Ιωάννη Θεολόγο

Το γραφικό εξωκκλήσι της Παναϊτσας στη Βαλύρα χρονολογείται από την εποχή που αποχώρησαν οι Φράγκοι από τον Ελλαδικό χώρο. Μεγάλος και θαυματουργός είναι ο Ευαγγελιστής Ιωάννης και ο αγαπητός μαθητής του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού . Τι είδους θεία αποκάλυψη ενδεχομένως είχαν οι παππούδες μας και αφιέρωσαν το εκκλησάκι πρωτίστως στον Άγιο Ιωάννη τον Θεολόγοπαραμένει γνώση η οποία χάθηκε με την πάροδο των αιώνων. Οι νεότεροι Βαλυραίοι , έχοντας πλήρη άγνοια, μετονόμασαν τον ιερό ναό σε “Παναΐτσα” , κατά τη δεκαετία του 1930 , ανταγωνιζόμενοι τη μεγάλη επιτυχία που σημείωνε το πανηγύρι του Μελιγαλά, στην εορτή τής μνήμης του Γενεθλίου της Θεοτόκου τον Σεπτέμβριο. Θεϊκό σημάδι αυτής της γνώσης έλαβε στην εποχή μας η ευλογημένη Ευρυδίκη Ελ. Λινάρδου.


                  Φωτό: Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως Σωτήρος στα Βριλίσσια Αττικής

Η αποκάλυψη της χαμένης γνώσης μέσα από το ιερό Ευαγγέλιο του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου

Ο ίδιος ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος μάς καθοδηγεί στη λύση του “μυστηρίου” μέσα από το θεόπνευστο Ευαγγέλιο του, που είναι το τέταρτο κατά σειρά στην Καινή Διαθήκη. Ο Κύριος είπε επί του Σταυρού Του στον Ιωάννη να αναλάβει την Παναγία ως μητέρα του και στη Θεοτόκο να δεχτεί τον Ιωάννη ως Υιό της. Άρα το να είναι το θαυμαστό εξωκκλήσι της Βαλύρας αφιερωμένο ταυτόχρονα στη Θεοτόκο και στον Άγιο Ιωάννη τον Θεολόγο είναι κατ΄ εξοχήν αποδεκτό, έστω κι αν αυτό δεν ισχύει σήμερα.

Υπάρχει όμως και μία άλλη συγκλονιστική φράση, την οποία χρειάζεται να λάβουμε υπόψη μας, για να κατανοήσουμε βαθύτερα την παρουσία του Αγίου Ιωάννου Θεολόγου στη ζωή μας. Ο Κύριος είπε στον Πέτρο σχετικά με τον Ιωάννη: “Εάν αυτόν θέλω μένειν έως έρχομαι, τι προς σε; συ ακολούθει μοι (Ιωαν. Κεφ. κα΄στιχ. 22). Ο Ιωάννης χρειαζόταν περισσότερο χρόνο συγκριτικά με τον Πέτρο, για να αντιληφθεί ότι εντός του έφερε τον Υιό και Λόγο του Θεού, ότι συζούσε και συμπορευόταν με τον ίδιο τον  Θεό  μέσα του. Αυτή η μαρτυρία δεν ήταν στον μαθητή Ιωάννη άμεσα αντιληπτή. Ο Κύριος δεν ήθελε να αποκαλυφθεί δραστικά εντός του Ιωάννη αλλά πρωτίστως ζητούσε να ενδυναμωθεί η πίστη τού μαθητή, ώστε διαισθητικά και σταδιακά να επέλθει το γνώθι σαυτόν, και να μην επιβληθεί ο Θεός ως μία λογική τυραννία. Γι΄ αυτό ο Παντοδύναμος και μακρόθυμος Πατέρας επιτρέπει στους ανθρώπους να ωριμάσουν πνευματικά και να “έλθουν με τον Θείο Λόγο  εντός τους” μετά από χρόνια πνευματική άθληση, κατά την πορεία του βίου τους.

Με την επενέργεια τού Αγίου Πνεύματος, το οποίο επικάθισε επί της κεφαλής των Αποστόλων, σαν πύρινες γλώσσες, κατά την Πεντηκοστή, ξεδιπλώθηκαν οι θείες ιδιότητες των μαθητών του Χριστού, και δίδαξαν τον Λόγο του Ευαγγελίου στα έθνη. Ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος πολλά και θαυμαστά έπραξε με τη δύναμη του  του Τριαδικού Θεού στην Έφεσο. Στην ώριμη ηλικία του, όταν ήταν εξόριστος στην Πάτμο, έλαβε εκ Θεού και κατέγραψε ο συνοδός του Άγιος Πρόχορος το θεόπνευστο Ευαγγέλιο , το οποίο αρχίζει με τη μεγαλειώδη και άκρως συγκλονιστική φράση: “Εν αρχή ην ο Λόγος και ο Λόγος ην προς τον Θεόν και Θεός ήν ο Λόγος (Ιωαν. Κεφ. α΄. στιχ. 1).Πριν δε απέλθει από τον κόσμο τούτο έλεγε “Αγαπάτε Αλλήλους”, γιατί είχε αντιληφθεί ότι μέσα  στον άνθρωπο κατοικεί ο ίδιος ο Θεός, ασχέτως της  ανακάλυψής Του από κάθε άνθρωπο σε τούτη τη ζωή.

Ο Θεός εντός και εκτός μας

Συνήθως ο χριστιανός όταν απευθύνεται στον Θεό κοιτάζει προς τα έξω. Ασπάζεται τις αγίες εικόνες, κοινωνεί των Αχράντων Μυστηρίων, ακούει τον Λόγο του Ευαγγελίου, μελετά τα κείμενα των Αγίων Πατέρων και έλκεται από τα θαύματα που κατά καιρούς συμβαίνουν γύρω του, όταν βέβαια τα αντιλαμβάνεται. Καλώς πράττει, γιατί χρειάζεται εκ του ασφαλούς να φωτιστεί η ψυχή του και να αποκτήσει πρωτίστως θεία διάκριση, πατώντας επάνω στη σταθερή και μακροχρόνια εκδήλωση της πίστης και της αγάπης του προς τον Θεό και τον συνάνθρωπο, και υπό την καθοδήγηση των εν ζωεί πνευματικών του πατέρων. Όταν ο άνθρωπος εσωστρέφεται και είναι ταυτόχρονα φτωχός πνευματικά, αντιλαμβάνεται μόνο αυτό που σκέπτεται , βιώνει διάφορα συναισθήματα, βάλλεται από τις επιθυμίες , τα θέλω και τα πρέπει του, και ελέγχεται από τη συνείδησή του, αν την έχει καλλιεργήσει. Δεν γνωρίζει ότι εντός του εδράζεται ο Τριαδικός Θεός ως γεωργός της ψυχής του, καθώς και ο αντίλογος παράλληλα, το αγαθό και το μη αγαθό, η αρετή και η κακία, το φως και το σκότος , ότι ο Θεός και ο διάβολος συνυπάρχουν εντός του.

Οι επιπτώσεις της αποκάλυψης του Θεού εντός μας

Αν ο άνθρωπος γνώριζε συνειδητά ότι ο Θεός  κατοικεί μέσα του, σημαίνει ότι δεν θα μπορούσε πλέον ούτε οικογένεια να δημιουργήσει, ούτε να ζήσει τη ζωή του ελεύθερα, χωρίς την πεποίθηση ότι είναι μόνος και ελεύθερος να πράξει όπως βούλεται. Δεν θα αναζητούσε σύντροφο ζωής λόγω ανάγκης διπολικής συνεύρεσης και καταξίωσης μέσα από την οικογένεια, αφού θα συνομιλούσε διαρκώς και θα χαιρόταν με τον αιώνιο σύντροφο, τον πολύ δικό του Θεό εντός του. Η αλήθεια είναι ότι ο άνθρωπος συνυπάρχει με τον θείο συνοδό του, με τον οποίο θα φύγει ουσιαστικά από αυτή τη ζωή και θα τον αναπαύσει στον Παράδεισο ή θα οδηγήσει την  άδικη ψυχή του στην κόλαση. Ο κοσμικός άνθρωπος όσο ζει δεν “έρχεται με τον Θεό εντός του”, με εξαιρέσεις τους άγαμους ιερωμένους και κατόπιν χειροτονίας ή θείας οικονομίας και πρόνοιας.... όπως συνέβη στον Απόστολο Παύλο, ο οποίος κήρυττε ότι δεν είναι αυτός, αλλά ο Θεός εντός του. Ουσιαστικά, ο κοσμικός χριστιανός είναι συσταυρωμένος με τον Χριστό και ενδεδυμένος με Άγιον Πνεύμα από την ημέρα της βαπτίσεώς του, πορεύεται εν Κυρίω και υφαίνει το σενάριο της πνευματικής ζωής του, ασχέτως των πόσων Πανεπιστημιακών πτυχίων , επαγγελματικών διακρίσεων και πλούτου αποκτά σε τούτη τη ζωή.  Ο πνευματικός του πλούτος και οι αρετές του αποτελούν το φωτεινό ένδυμα της ψυχής του και με αυτό θα φύγει από τη ζωή ή διαφορετικά ρακένδυτος. Όπως ένας άγιος στέφεται με τον αμαράντινο στέφανο, το ίδιο κι ένας καλός, έγγαμος άνθρωπος, που διήνυσε τον βίο του με αρετές και αγαθοεργία, λαμβάνει από τον Κύριο τον στέφανο της δόξας του.

Η Βαλύρα, με ευλάβεια χρειάζεται να επανακαθιερώσει την εορτή της μνήμης του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου στο γραφικό εξωκκλήσι της Παναΐτσας , ώστε να επιστατήσει ο Άγιος και στη νέα γενιά της Βαλύρας , όπως στην ευλογημένη Ευρυδίκη μας.


Ο Θεός μαζί σας!


Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

23/5/2023

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου