Παρασκευή 10 Μαρτίου 2023

Οι Δύο όψεις του Νομίσματος: Το Ενδιαίτημα των Νυμφών και η Αιματοβαμμένη Κοιλάδα των Τεμπών

       

Τα Τέμπη.Φωτο: NewsBeast


Μέσα από τη σκοτεινή ατραπό των ημερών μας θα ξεκινήσουμε σήμερα για να προσεγγίσουμε το φως της θείας γνώσης, όσον αφορά την κοιλάδα των Τεμπών. Εμείς οι αδαείς άνθρωποι, με τη λογική του αριστερού εγκεφαλικού ημισφαιρίου, που είναι συχνά ύβρις προς τον Θεό, θα κάνουμε το δεξί πέρασμα στα πεδία της Νεμέσεως των Αρχαίων Ελλήνων, στο Λόγο του Θεού, του Θεανθρώπου Κυρίου ημών Ιησού Χριστού , που σταυρώθηκε για τη σωτηρία του κόσμου. 

 Σχεδόν 25 χρόνια έχουν περάσει από από τη μοιραία σύγκρουση με φιλάθλους του ΠΑΟΚ , στις 4 Οκτωβρίου 1999 όταν ενεπλάκησαν ένα διώροφο τουριστικό λεωφορείο -  επέβαιναν 77 φίλαθλοι με διαδρομή από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη - με ένα διερχόμενο φορτηγάκι στα Τέμπη, που κατευθυνόταν προς τη Λάρισα. Το λεωφορείο πήγε να προσπεράσει ένα προπορευόμενο όχημα, βρέθηκε στο αντίθετο ρεύμα και συγκρούστηκε με το φορτηγό. Χάθηκαν συνολικά 27 άτομα, μεταξύ αυτών μαθητές και ο οδηγός του φορτηγού.

Στις 13 Απριλίου 2003, μαθητές της Α΄ Λυκείου που επέβαιναν σε λεωφορείο, επέστρεφαν από εκδρομή στο Μακροχώρι Ημαθίας. Στο ύψος των Τεμπών ένα φορτηγό, που μετέφερε νοβοπάν και μελαμίνες από τον Προμαχώνα του Έβρου, συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με το λεωφορείο. Κατά τη σύγκρουση κάποια νοβοπάν και μελαμίνες χτύπησαν το λεωφορείο, προκαλώντας θανατηφόρα ζημιά. Το αποτέλεσμα της σφοδρής σύγκρουσης ήταν να χάσουν τη ζωή τους 21 μαθητές και ένας να αυτοκτονήσει όταν βγήκε από το νοσοκομείο και δεν άντεξε την παραμόρφωσή του ( 1).

Και το κακό, δυστυχώς, δεν έχει τέλος!


                       Τραίνο στην Κοιλάδα των Τεμπών. Φωτο: dikaiologitika.gr

Στις 28 Φεβρουαρίου 2023, κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας, συνέβη το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα του τελευταίου καιρού, μετά από τη σφοδρή μετωπική σύγκρουση μίας επιβατικής αμαξοστοιχίας με μία εμπορική αμαξοστοιχία. Ο επιβατικός συρμός Intercity 62 (IC 62) και μηχανή ηλεκτροκίνησης Siemens Mobility 120-022, που εκτελούσε τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη -Λάρισα, περί της 23:22. Ο εκτροχιασμός των συρμών και η επακόλουθη ανάφλεξή τους επέφερε το θάνατο 57 ανθρώπων και τον τραυματισμό τουλάχιστον 85, από τους οποίους οι 25 είναι πολύ σοβαρά. Ο συνολικός αριθμός των επιβατών ήταν πάνω από 350. Από τη σύγκρουση τα περισσότερα βαγόνια του επιβατικού τραίνου εκτροχιάστηκαν, ενώ τη στιγμή της σύγκρουσης προκλήθηκε ακαριαία έκρηξη και συνεπακόλουθη πυρκαγιά που κατέκαψε τα δύο μπροστινά βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Υπολογίστηκε ότι η θερμοκρασία στο πρώτο βαγόνι έφτασε έως και τους 1.300 βαθμούς Κελσίου. Ταυτοποιήθηκαν από βιολογικό υλικό 56  κονιορτοποιημένοι άνθρωποι, οι μανάδες θρηνούν πανελλαδικά τα αδικοχαμένα παιδιά τους, επίσης σκοτώθηκαν έξι Αλβανοί, δύο Κύπριοι φοιτητές, ένας Ρουμάνος, ένας Σύριος και ένας υπήκοος Μπαγκλαντές (2).

Η Ελλάδα διδάσκεται με τραγικό τρόπο , μέσα από τα παθήματά της!

Η τραγωδία στα Τέμπη το 2003 άλλαξε τη νομοθεσία, αναφορικά με τα πολύνεκρα τροχαία, την κυκλοφορία βαρέων και ριμουλκούμενων οχημάτων και τις ώρες και ημέρες κυκλοφορίας τους (1).

Πριν από το δυστύχημα στις 28 Φεβρουαρίου 2023 είχαν προηγηθεί προειδοποιήσεις, κινητοποιήσεις και νομικές ενέργειες των εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο, όσο αφορά την υποστελέχωση, την ανεπαρκή συντήρηση και την έλλειψη ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας. Στον απόηχο του δυστυχήματος διοργανώθηκαν μαζικές εκδηλώσεις διαμαρτυρίας σε πολλές πόλεις. Στις 5 Μαρτίου ο σταθμάρχης κρίθηκε ως προφυλακιστέος. Αντιμετωπίζει κατηγορίες όπως για κακουργηματική πράξη διατάραξης της ασφαλείας των συγκοινωνιών και τπλημμέλημα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και της σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή. Κι ενώ περιμένουν να δουν τι θα δείξει ο ταχογράφος, το μαύρο κουτί του τραίνου, ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στο Δ.Σ. της Hellenic Train κατήγγειλε ότι στη συγκεκριμένη διαδρομή δεν λειτουργούσαν τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν δράσει ως δικλείδες ασφαλείας και αποφυγής της σύγκρουσης (2).

Πολλά έχουμε να μάθουμε μέσα από αυτό το πολύνεκρο δυστύχημα που συγκλόνισε όλους μας, μάς γέμισε οργή, θυμό και απαξίωση για τη λειτουργία του συστήματος συγκοινωνίας στον ελλαδικό χώρο.


 

                                 Η κοιλάδα των Τεμπών. Φωτο: galilea. gr

Όμως, υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος, η οποία δεν είναι ορατή και δεν αφορά την ανθρώπινη λογική, παράλληλα δεν παύει να επηρεάζει σημαντικά τη ζωή των ανθρώπων. Για να καταστεί αυτή η λογική αντιληπτή, πρέπει πρωτίστως ο άνθρωπος να έχει βαθιά πίστη στον Θεό και να  διατηρεί ανοιχτές της κεραίες της διαίσθησης, της ενόρασης και της κατά Θεόν διάκρισης. Να οδεύει προς τον Πατέρα-Δημιουργό του και να τρέφεται από τον Θείο Λόγο και τις χάρες του Αγίου Πνεύματος. Μόνο στο πλαίσιο αυτών των συνθηκών είναι δυνατή η αντίληψη του “τι πραγματικά είναι και πρεσβεύει η κοιλάδα των Τεμπών” και τι οφείλουμε, σεβόμενοι το ένδυμα του πλανήτη μας, να πράξουμε ως θεοσεβούμενοι άνθρωποι. Κι αν αυτό δεν επιτευχθεί, πολλά ακόμη, δυστυχώς , τραγικά γεγονότα θα βιώσουμε και στην κοιλάδα των Τεμπών.

Επαναλαμβανόμενα δυστυχήματα συμβαίνουν παγκοσμίως στους ανθρώπους λόγω της μη εναρμόνισής τους με τη μητέρα φύση και της πορείας τους προς το αντίθετο ρεύμα της απώλειας, του θανάτου και της σκοτίας της ψυχής.  Πολλές και συνεχείς τραγωδίες βιώνει η ανθρωπότητα λόγω της αλόγιστης χρήσης της τεχνολογίας σε βάρος του φυσικού περιβάλλοντος και της συστηματικής έλλειψης πνευματικής καλλιέργειας.

Τι είναι ουσιαστικά τα Τέμπη, το ενδιαίτημα, η πανέμορφη κατοικία των νυμφών;

Τα Τέμπη είναι μία στενή δίοδος με διεύθυνση ΒΑ-ΝΔ διαμέσου της οποίας διέρχεται ο Πηνειός ο “αργυροδίνης” του Ομήρου, που αποστραγγίζει τα ύδατα της Θεσσαλίας στο Αιγαίο Πέλαγος και βρίσκεται μεταξύ των απότομων νότιων κρασπέδων του Ολύμπου και των βορείων κλιτύων της Όσσας (3).

Ο Ποσειδώνας λέγει η μυθολογία άνοιξε δίοδο, χωρίζοντας τον Όλυμπο από την Όσσα για να χυθούν στη θάλασσα τα νερά της εσωτερικής λίμνης Νεσσωτίδος που κάλυπτε τη Θεσσαλική πεδιάδα. Ο Ηρόδοτος (485-421 π.Χ.), ο Καλλίμαχος (3ος π.Χ.αι) , ο Φιλόστρατος, ο Πλούταρχος, ο Στράβων (64π.Χ-24 μ.Χ.) και ο Βάτων της Σινώπης (3ος μ.Χ. αι.),αναφέρουν ότι η κοιλάδα των Τεμπών προήλθε από ένα μεγάλο σεισμό. Με το ίδιο όνομα είναι γνωστή από την αρχαιότητα.

Η ονομασία Τέμπη προέρχεται από τη λέξη τέμμος (τέμπος) στη Μακεδονική και την Αιολική διάλεκτο και προσδίδει θρησκευτική σημασία στην Κοιλάδα. Η επίκληση στον Απόλλωνα ήταν Τεμπείτης.

Πύλαι του ποταμού” αποκαλεί τα Τέμπη ο Φιλόστρατος και ο ιερέας των Δελφών Πλούταρχος λέγει ότι πρόκειται για “στενή ατραπό, δύσκολο να περάσει το στράτευμα και μάλιστα όταν φυλάσσεται τελείως απροσπέλαστη”, ο λόγος του Πλουτάρχου έχει και την αλληγορική του σημασία! Ο Νικήτας Χωνιάτης αναφέρει ότι “ στα ριζά του βουνού υπάρχει μία ατραπός στενή και δύσκολο να τη βαδίσει κανείς. Αρκούν λιγότερο από “τέσσερις ασπίδες” για να την κάνουν αδιαπέραστη. Τα βράχια και το ρεύμα του ποταμού την καθιστούν πραγματικό στενό”.

Ο Γάλλος περιηγητής Felix de Beaujour γράφει: “ Ο δρόμος ελίσσεται πάνω στη δεξιά όχθη του ποταμού, είναι στρωμένος με μαρμάρινες πλάκες και το φάρδος του δεν ξεπερνάει τα 15-20 πόδια (4,5-6 μ.). Όταν συναντιούνται δύο καραβάνια είναι υποχρεωμένα να φροντίσουν από αρκετή απόσταση για να μπορέσουν να περάσουν το ένα δίπλα στο άλλο”.

Ο Άγγλος D. Urduhart, διαισθητικός περιηγητής, αναφέρει : “αντικρίζοντας το τοπίο που ανοιγόταν μπροστά μου , συναρπαστικότερο από κάθε άλλο μυθικό ή πραγματικό τοπίο, δεν τόλμησα καν να φέρω στη μνήμη μου εικόνες από το παρελθόν, να πω στίχους του Πινδάρου και του Λουκιανού”.

Σωπαίνει η ψυχή όταν  ο νους του ανθρώπου  αντιλαμβάνεται την αποκάλυψη του θείου.

Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι όταν άνοιγαν ένα λατομείο,  αφαιρούσαν με καλλιτεχνικό τρόπο τους θησαυρούς της γης ώστε να  αφήσουν πίσω τους ένα πανέμορφο φυσικό στολίδι.

Πόσο αλόγιστη είναι η συμπεριφορά των σημερινών ανθρώπων! Έχουν βεβηλώσει τα ιερά και όσια (4). Όμως η νοήμονα φύση, βιασμένη , ταπεινωμένη, αδικημένη και διαρκώς βασανισμένη, φέροντας εντός της τον πανταχού παρόντα και τα πάντα πληρούντα Θεό, ανταμείβει με σκληρό νόμισμα, όταν ξυπνά και βλέπει το αποτρόπαιο έγκλημα της βεβήλωσής της. Γιατί είναι έγκλημα και ανείπωτη αμαρτία η καταπάτηση των θείων διαστάσεων, όπως είναι τα Τέμπη σε αόρατο και αισθητό επίπεδο. Δεν προσφέρει σε σύγχρονους μύστες ο Απόλλων τον Τεμπίτικο δάφνινο στέφανο, ούτε ο Πηνειός τα “αργυρά νομίσματα” της θείας γνώσης , αλλά το στεφάνι του θανάτου, ακόμη και σε αθώα θύματα που πληρώνουν, επάνω στο άνθος της ηλικία τους, για τις αμαρτίες των γονιών τους και του Κράτους μας,  ανίδεα παιδιά που συνθέτουν την απεχθή εικόνα της σημερινής παιδείας, που συστηματικά και παγκοσμίως κρατεί τον άνθρωπο αγράμματο. Σε έναν κόσμο δίκαιο, με θεοσεβείς ανθρώπους, και όχι θηρία της τεχνολογίας, πεζόδρομος “θα έπρεπε” να είναι το πέρασμα στα Τέμπη και δοξολογίες να ακούγονται κατά τον όρθρο και τον Εσπερινό. Να  λιτανεύουν ιερείς , μοναχοί και το Χριστεπώνυμο πλήθος  την αγία εικόνα της Θεοτόκου Οδηγήτριας.

Αιωνία η μνήμη των θυμάτων των μεγάλων τραγωδιών στην αιματοβαμμένη κοιλάδα των Τεμπών, που είχαμε την ατυχία να βιώσουμε στις ημέρες μας.


Βιβλιογραφία

1.Τα Τέμπη: Τα δυστυχήματα του 1999 και 2003 . www. lifo.gr

2. Σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη (2023) . Βικιπαίδεια.

3. Tέμπη: Η ιστορία της πανέμορφης “ματωμένης” κοιλάδας. protothema.gr

4. Παπαδημητρίου Ζήσης Δ. (2015). Τέμπη, το Ενδιαίτημα των Νυμφών. Αθήνα. Εκδόσεις Νησίδες.



Ο Θεός μαζί σας!

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

10/3/2023


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου