Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2022

Η Αγία Σκέπη του Κόσμου

             




Η Αγία Σκέπη εορτάζεται σε ανάμνηση της οπτασίας την οποία είδε ο Όσιος Ανδρέας ο δια Χριστόν Σαλός (τρελός) όταν Βασιλέας στην Κων/πολη ήταν ο ευσεβέστατος Λέων ο Σοφός ( 886-911). Ήταν ημέρα Κυριακή, πρώτη Οκτωβρίου και τελούσαν στον ναό της Παναγίας των Βλαχερνών ολονύχτιο υμνωδία στην οποία παρευρισκόταν και ο όσιος Ανδρέας μετά πλήθους κόσμου. Τότε περί την τέταρτη ώρα της νύχτας ανύψωσε ο Όσιος τους οφθαλμούς του προς τον ουρανό και είδε την Υπεραγία Θεοτόκο, την Σκέπη του κόσμου όρθια στον αέρα να λάμπει όπως ο ήλιος και να προσεύχεται, ενώ σκέπαζε τον λαό με το τίμιο αυτής Μαφόριο την αγία Εσθήτα της. Μόλις την είδε ο ο όσιος Ανδρέας λέγει στον μαθητή του τον μακάριο Επιφάνιο:

-Βλέπεις αδελφέ τη Βασίλισσα και κυρία των πάντων που εύχεται υπέρ όλου του κόσμου;

-Ναι βλέπω, πάτερ άγιε και απορώ, είπε ο μακαριστός Επιφάνιος ( Μεγ. Συν. 1950, Μην. Οκτ. Σελ 26).

Αυτή τη θεία αποκάλυψη εορτάζαμε την 1η Οκτωβρίου μέχρι που μετατέθηκε η εορτή την 28η του ιδίου μήνα, διότι η Αγία Σκέπη φανερώθηκε στις οροσειρές της Πίνδου, από τον Γράμμο μέχρι τον Σμόλικα την 28η Οκτωβρίου 1940 ,και εμψύχωσε τα παλικάρια μας στον άνισο αγώνα τους κατά του εχθρού, κατά της Γερμανοιταλικής μπότας του φασισμού.

Μας περιβάλλει με την εσθήτα της, το πέπλο, το μαφόριο της , από τη λέξη ωμοφόριο γιατί σκεπάζει και καλύπτει την κεφαλή και τους ώμους μέχρι τον ποδόγυρο. Αυτή είναι η αποκατάσταση της γύμνιας μας, έχοντας τη Σκέπη της Θεοτόκου ως θείο ένδυμα της ψυχής μας. Η ψυχή μας είναι σαν την γη στην αρχή της δημιουργίας της που ήταν ακατασκεύαστη, την κάλυπταν τα ύδατα και το πνεύμα του Θεού περιφερόταν επάνω από αυτά. Τα ύδατα που καλύπτουν την δική μας υπό διαμόρφωση ψυχή είναι το μαφόριο, η Αγία Σκέπη της Θεοτόκου.

Η Αγία Σκέπη είναι επάνω μας, αλλά χρειάζονται να ανοίξουν τα μάτια της ψυχής μας για να την δούμε. Μας προστατεύει από άπειρους κινδύνους.

Όπως λέγει ο Απόστολος Παύλος ,“κινδύνοις ληστών, κινδύνοις εκ γένους, κινδύνοις εκ εθνών, κινδύνοις εν πολει, κινδύνοις εν ερημία, κινδύνοις εν θαλάσση, κινδύνοις εν ψευδαδέλφοις”.Στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε η υπερεβλογημένη Θεοτόκος μας δίνει την Σκέπη της για να μας λυτρώσει από κάθε κίνδυνο από ασθένειες, λιμούς, σεισμούς, πολέμους, κτυπήματα του διαβόλου και πολλές άλλες πληγές και να μας διαφυλάξει αβλαβείς.

Όπως ο Ιωάννης Θεολόγος είδε στον ουρανό μέγα σημείο, “γυναίκα ενδεδυμένη τον ήλιον”

παρομοίως και ο όσιος Ανδρέας στον ουρανόμορφο ναό των Βλαχερνών είδε την Ανύμφευτο Νύμφη , την Παναγία μας, που φορούσε ηλιόμορφη πορφύρα.

Ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός έδωσε αυτό το ουράνιο σημείο, με την εμφάνιση της Θεοτόκου

για να μας προστατεύσει και να φύγουμε από προσώπου τόξου. Αυτό σημαίνει ότι είμαστε σε αυτόν τον πρόσκαιρο κόσμο ως το σημείο που τοξεύεται. Έρχονται καταπάνω μας βέλη από παντού, από ορατούς εχθρούς που καυχώνται εναντίον μας για την υπερηφάνεια τους, και από αόρατους εχθρούς με διαβολικές προσβολές, επίσης από την ίδια μας τη φύση η οποία πολεμάει το πνεύμα, αλλά και από την οργή του Θεού γιατί απομακρυνόμαστε από την οδό της αληθείας. Για να μην πληγωνόμαστε από τα θανατηφόρα βέλη μας δόθηκε η Σκέπη της Πάναγνης Θεοτόκου, η οποία είναι το σημείον της φυγής από προσώπου τόξου.

Ο προφήτης Δαβίδ έφτιαξε έναν πύργο μεταξύ της Σιών που στεκόταν σε υψηλό όρος και της Ιερουσαλήμ, που βρισκόταν κάτω. Αυτός ο πύργος μοιάζει συμβολικά με τον βραχίονα (το μπράτσο μας) το οποίο βρίσκεται μεταξύ της κεφαλής και του σώματος. Επειδή όμως η Ιερουσαλήμ ήταν ψηλή και πλησίαζε την Σιών ,ανάμεσα σε αυτόν τον πύργο κρέμονταν όλοι οι θυρεοί, όλα τα όπλα για να διαφυλάξουν την Ιερουσαλήμ. Η Πάναγνος Θεοτόκος είναι αυτός ο πύργος που παρίσταται μεταξύ του Χριστού, που είναι η κεφαλή της εκκλησίας και των πιστών που είναι το σώμα της εκκλησίας. Φανερώθηκε στον αέρα μεταξύ Θεού και ανθρώπων, μεταξύ του αγωνοθέτη Χριστού και της εκκλησίας . Οι θυρεοί είναι οι παντοδύναμες ικεσίες της Θεοτόκου προς τον Θεό υπέρ ημών.

Λέγει η Παναγία μας:

-Βασιλεύ Ουράνιε , δέξαι πάντα άνθρωπον δοξάζοντα σε και επικαλούμενον το Πανάγιον σου όνομα εν παντί καιρώ και τον τόπον, εις όν εκτελείται η μνήμη του εμού ονόματος, αγίασον και δόξασον τους δοξάζοντας σε και τιμώντας εμέ την ηγαπημένην Μητέρα σου, προσδεχόμενος πάσας τας δεήσεις και ικεσίας αυτών, και απολύτρωσε αυτούς από πάσης ανάγκης και θλίψεως (Μεγ. Συν. 1950, Μην. Οκτ., σελ. 27). Είναι επομένως ανίκητοι οι θυρεοί, οι ικεσίες της Θεοτόκου για την εκκλησία που αγωνίζεται και σβήνουν τα πυρωμένα βέλη του εχθρού.

Η Θεοτόκος μάς διαφυλάττει από τα δεσμά της αιχμαλωσίας των παθών μας, διώχνει μακριά τους εχθρούς μας, ελευθερώνει αυτούς που βασανίζονται από ακάθαρτα πνεύματα και σκέψεις, παρηγορεί τους θλιμμένους, υπερασπίζεται αυτούς που αδικούνται, τρέφει τους πεινασμένους, επισκέπτεται τους ασθενείς, είναι το φωτεινό και απάνεμο λιμάνι στη τρικυμία του βίου μας, Μας κοσμεί σκεπάζοντας τη γύμνια της ψυχής μας και με τις πολλές χάρες της μας επαναφέρει στην οδό της σωτηρίας ενώπιον του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.

Μας καθαρίζει η Θεοτόκος και μας επαναφέρει στο αρχαίο κάλλος του Πάναγνου και Πανάγαθου Πατρός μας. Λέγει ο Αναστάσιος Σιναϊτης:

-Τους μεν μάγους Αποστόλους, τους δε τελώνας Ευαγγελιστάς εκτελεί, τους δε πόρνους μάλλον των καθαρωτάτων παρθένων αγνίζει. Στολίζει όλη την πνευματική Ιερουσαλήμ, την εκκλησία, η οποία ψάλλει προς αυτήν:

“ Ω θαυμαστή ευπρέπεια πάντων των πιστών! Των προφητών εκπλήρωμα, Αποστόλων δόξα, Μαρτύρων εγκαλλώπισμα, της παρθενίας καύχημα, και παντός του κόσμου πανθαύμαστος Σκέπη”.

Οι δυνατοί της θυρεοί είναι τα βέλη των Αγίων. Γνωρίζει η Θεοτόκος ότι η ζωή μας είναι μία συνεχής πάλη και ότι οι αμαρτίες, ως στρατεύματα του εχθρού μάς έχουν κυκλώσει. Η Άνασσα του Ουρανού κινεί κατά των εχθρών όλες τις ουράνιες δυνάμεις. Προσκάλεσε τους προφήτες και τους Αποστόλους, συγκέντρωσε τους μάρτυρες τους Οσίους και δικαίους και ήλθε για να μας βοηθήσει και να μας περιφρουρήσει.

Σαν κλίμακα του Ιακώβ ήλθε με τις αγγελικές δυνάμεις και οι αγγελικές δυνάμεις την περικυκλώνουν. Οι άγγελοι κατά τον Ιακώβ ανέβαιναν και κατέβαιναν και ήταν προεικόνισμα της Αειπαρθένου Μαρίας. Λέγει η παράκληση προς την Θεοτόκο: “Χαίρε η γέφυρα προς τους ουρανούς η μετάγουσα, και κλίμαξ η μετάρσιος ην Ιακώβ εθέσατο”.Οι άγγελοι κατεβαίνουν και παραλαμβάνουν τις ευχές των ανθρώπων, ανεβαίνουν και μεταφέρουν στον Θεό τις ικεσίες των πιστών και κατεβάζουν τη χάρη του Θεού και τη δωρεά Του. Μας καλύπτει η Αγία Σκέπη από την οργή του Θεού μέχρι να ωριμάσουμε και να συνετιστούμε. Λέγει η Υπεραγία Θεοτόκος με το Πνεύμα το Άγιο, “ως ομίχλη κατεκάλυψα την γη”.Γιατί όμως εκείνη που ανεβαίνει ως όρθρος, είναι καλή ως η Σελήνη και εκλεκτή ως ο ήλιος, διάλεξε την ομίχλη;

Όταν η ομίχλη πολλαπλασιάζεται στη γη καλύπτει τα θηρία και δεν τα βρίσκουν οι κυνηγοί. Λέγει ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος είμαστε θηρία γιατί τη κοιλιά ευχαριστούμε όπως η αρκούδα, το σώμα εξογκώνουμε όπως το γουρούνι, μνησικακούμε όπως η καμήλα, είμαστε δόλιοι όπως η αλεπού και τον ιόν της κακίας φέρουμε όπως το φίδι, η έχιδνα”.Με την Σκέπη της Θεοτόκου ούτε τρίχα της κεφαλής δε χάνουμε. Κάνει υπομονή η Παναγία μας μέχρι να ξυπνήσουμε και να φωτιστούμε από τη χάρη του Αγίου Πνεύματος.

Η αγιογράφηση της Αγίας Σκέπης



Υπάρχουν πολλές παραλλαγές που εικονίζουν την Θεοτόκο ως Αγία Σκέπη. Συνήθως περιβάλλεται από λαμπρό ήλιο υπό μορφή ακτινωτής δόξας σαν αμυγδαλόσχημη μήτρα στο φόντο και κλίμακα αγγέλων που κινούνται διαρκώς στην παρυφή της δόξας της Αειπαρθένου Μαρίας, όπως στη κλίμακα που ονειρεύτηκε ο Ιακώβ και ήταν προμήνυμα του ερχομού και της επιστασίας της Θεομήτορος. Τέσσερις άγγελοι ,δύο άνω και δύο κάτω κρατούν τη δόξα της Μητέρας του Φωτός και ορίζουν τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, στα οποία κινείται η Αγία Σκέπη, προσφέροντας προστασία προς τους πιστούς όταν την επικαλούνται. Η Μητέρα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού εικονίζεται με μακρύ φόρεμα και επάνω από αυτό φέρει μαφόριο το οποίο καλύπτει την κεφαλή της και σταυρώνει στο ύψος του λαιμού . Το μαφόριο περιλαμβάνει χρυσή διακοσμητική ταινία, με κρόσσια στην παρυφή του. Η Θεοτόκος πατεί πάνω σε κινούμενη νεφέλη, την οποία δείχνουν με τους δείκτες των χειρών τους οι κάτω άγγελοι. Η Αειπαρθένος Μαρία έχει υψωμένα τα χέρια της, υπό μορφή δεήσεως , ανοιγμένα διάπλατα, στα οποία κρατεί την Αγία ζώνη της. Το ύψος των χεριών της Θεοτόκου ορίζει την κεφαλή του Χριστού και το σώμα συμβολίζει το εκκλησίασμα. Τόσο η Θεοτόκος όσο και οι άγγελοι φέρουν φωτοστέφανο. Οι επάνω άγγελοι είναι όρθιοι και κρατούν σταυροφόρο ράβδο. Οι χιτώνες των αγγέλων έχουν τραχηλιά και επιμανίκια , επίσης ζώνη και είναι κοσμημένοι με πολύτιμους λίθους σε μορφή σταυρών. Οι κάτω άγγελοι είναι γονατισμένοι και προσκυνούν τη Θεοτόκο. Τα μαλλιά τους είναι σχεδιασμένα με βοστρύχους και τα συγκρατεί ανοιχτόχρωμη κορδέλα. Όταν σχεδίαζα τη συγκεκριμένη γκραβούρα είχα μία θεόσταλτη εμπειρία , την οποία με κάθε επιφύλαξη μοιράζομαι μαζί σας. Είχα τραβήξει μία μακριά οριζόντια γραμμή κατά λάθος για να σχεδιάσω τα χείλη της Θεοτόκου . Μόλις την έσβησα εμφανίστηκαν μόνα τους τα χείλη της, χωρίς να τα ζωγραφίσω! Το ίδιο συνέβη και αριστερά στην Αγία Ζώνη της. Δεν μου άρεσε η φωτοσκίαση και καθώς την έσβηνα εμφανίστηκε από μόνο του ένα ανθισμένο κλαδάκι. Σας χαρίζω αυτή την εικόνα από το βάθος της ψυχής μου. Η Θεοτόκος και οι μορφές των τεσσάρων αγγέλων δομούν ένα πεντάμορφο σχήμα.

Η προστασία της Αγίας Σκέπης υπέρ ημών

Οι μέρες μας σε αυτή τη πρόσκαιρη ζωή είναι πονηρές, γιατί βλέπουμε και μιμούμαστε τα πονηρά. Επικαλούμαστε την Αγία Σκέπη για να προχωρήσουμε με ασφάλεια στην οδό της Σωτηρίας, να προλάβουμε να ωριμάσουμε, πριν φύγουμε από αυτόν τον πρόσκαιρο κόσμο, να εξελιχθεί θεϊκά ο νους μας, να καταστούμε έλλογοι εν Θεώ και να φωτιστεί η ψυχή μας, πριν δεχτούμε θανατηφόρο κτύπημα από ορατούς και αόρατους εχθρούς των παθών και όχι μόνο. Να έχουμε λαμπρό ένδυμα ψυχής για να εισέλθουμε στον νυμφώνα του Χριστού μας και να σωθούμε. Αμήν.

Ο Θεός μαζί σας!

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

27/10/2022


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου