Τετάρτη 9 Μαρτίου 2022

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ:Μία Σύντομη Ανάλυση του Συμβολισμού των Εννέα Μακαρισμών

 

  

                  Ο μακαριστός πατήρ Α. Μυτιληναίος. Φωτο:tideon.org

Θα αναφερθούμε περιληπτικά στον συμβολισμό των εννέα μακαρισμών, στην Επί του Όρους Ομιλία του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.  Οδηγός μας θα είναι ο θεόπνευστος λόγος τού μακαριστού Πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου, οι απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του, οι οποίες έχουν εκδοθεί από τις εκδόσεις Ορθόδοξος Κυψέλη το 2013, στο βιβλίο με τίτλο “Οι Μακαρισμοί”.

Λέγει ο άγιος πατήρ Α. Μυτιληναίος:

Ας ευχηθούμε να βρεθούμε όλοι μέσα σ΄ αυτόν τον πυκνό σε πνευματικότητα χώρο των εννέα μακαρισμών του Χριστού, για να ζήσουμε όλη τη μακαριότητα της Βασιλείας του Θεού.

Η λέξη μακάριος σημαίνει ευτυχής (Α.Μυτιληναίου, 2013, σελ15).

1. Πρώτος Μακαρισμός.

Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι, ότι αυτών εστιν η βασιλεία των ουρανών.

Μετάφραση.

Ευτυχισμένοι όσοι είναι πτωχοί στο πνεύμα, γιατί σ΄ αυτούς ανήκει η Βασιλεία των Ουρανών.

Ανάλυση.

Πτωχοί είναι εκείνοι που έχουν την αίσθηση της πνευματικής και ηθικής ανεπάρκειας , από θρησκευτικής πλευράς, όχι διανοητικής. Δεν είναι αυτοί που αισθάνονται μειονεκτικά. Αυτό είναι αρρώστια. Πτωχεία σημαίνει να αντιλαμβάνομαι ότι δεν είμαι ανεβασμένος άνθρωπος πνευματικά, ότι υπολείπομαι ως προς τη γνώση του Θείου και την ένωση μου με τον Τριαδικό Θεό ((Α.Μυτιληναίου, 2013,σελ.18).

Συμπέρασμα.

Ο πρώτος μακαρισμός δείχνει τον βαθμό της ταπείνωσης της διανοητικής, ηθικής και σωματικής αυτογνωσίας μας, αλλά και της θεληματικής φτώχειας για τη Βασιλεία του Θεού (Α.Μυτιληναίου, 2013, σελ. 157.

2. Δεύτερος Μακαρισμός

Μακάριοι οι πενθούντες , ότι αυτοί παρακληθήσονται.

Μετάφραση.

Είναι ευτυχισμένοι εκείνοι που πενθούν, γιατί αυτοί θα παρηγορηθούν.

Ανάλυση.

Ο συγκεκριμένος μακαρισμός δεν αναφέρεται στην κατά κόσμον λύπη, η οποία οδηγεί στην απόγνωση και στον θάνατο, αλλά στην κατά Θεόν λύπη (Β΄ Κορ.) ,(Α.Μυτιληναίου, 2013, σελ. 28). Η συναίσθηση του αμαρτωλού εαυτού δημιουργεί ψυχική λύπη. Αλλά αυτή η λύπη είναι δημιουργική και γόνιμη, γεννά δάκρυα και πνεύμα σωτηρίας.

Συμπέρασμα.

Ο δεύτερος μακαρισμός αναφέρεται στο κατά Θεόν πένθος, που είναι το υπόστρωμα της μετανοίας, και που γεννά τη χαρμολύπη. Στο κατά Θεόν πένθος κατοικεί μόνιμα η χαρά και η ειρήνη του Θεού.

3. Τρίτος Μακαρισμός.

Μακάριοι οι πραείς, ότι αυτοί κληρονομήσουσι την γην.

Μετάφραση.

Ευτυχισμένοι είναι οι πράοι άνθρωποι, γιατί αυτοί θα κληρονομήσουν τη γη.

Ανάλυση.

Η πραότητα προέρχεται από την ταπεινοφροσύνη, είναι συναίσθηση της αθλιότητας του εαυτού και λύπη για τις αμαρτίες μας. Αισθάνεται πόσο αμαρτωλός είναι ο άνθρωπος και φέρεται ήρεμα και ταπεινά, παραμένει σε κατάσταση πραότητας.

Η πτωχεία και το πένθος των δύο προηγούμενων μακαρισμών γεννά την πραότητα, ελέγχεται ο θυμός και η οργή και η ταραχή δεν κατοικεί στην ψυχή . Η πραότητα δεν είναι απάθεια, ούτε αναισθησία, είναι πραγματική εσωτερική γαλήνη και ειρήνη ((Α.Μυτιληναίου, 2013, σελ. 45).

Συμπέρασμα.

Ο τρίτος μακαρισμός αναφέρεται στους πράους, στους αόργητους. Σε αυτούς που δεν οργίζονται , δεν θυμώνουν και δεν μάχονται με τους άλλους ανθρώπους.

4. Τέταρτος Μακαρισμός.

Μακάριοι οι πεινούντες και διψούντες την δικαιοσύνην, ότι αυτοί χορτασθήσονται.

Μετάφραση.

Ευτυχισμένοι είναι αυτοί που πεινούν και διψούν για τη δικαιοσύνη, γιατί αυτοί θα χορτάσουν.

Ανάλυση.

Δικαιοσύνη δεν σημαίνει μόνο να πολιτεύεται ο άνθρωπος σύμφωνα με τις απαιτήσεις του δικαίου των ανθρώπων, αλλά να έχει  την καθ΄ όλου αρετή, που λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος, διότι δικαιοσύνη σημαίνει αγιότητα , σύνολο αρετών. Δικαιοσύνη προς τον Θεό είναι να τηρεί ο άνθρωπος το θέλημα του Θεού , και δικαιοσύνη προς τον πλησίον σημαίνει τα σταθμά να είναι δίκαια, ανάμεσα στον εαυτό και τον πλησίον (Α.Μυτιληναίου, 2013, σελ.59).Η κατά Θεόν διάκριση είναι αναγκαία για να είναι δίκαιος ο άνθρωπος και αυτή ουσιαστικά ζητά ο άνθρωπος από τον Ουράνιο Πατέρα. Ο δίκαιος άνθρωπος ισορροπεί με διάκριση,  διακρινόμενος από τρεις ιδιότητες:

Είναι σώφρων(αγνός άνθρωπος), διαθέτει φρόνηση( έχει μυαλό, δεν είναι επιπόλαιος)και είναι ανδρείος (δεν είναι δειλός).

Συμπέρασμα.

Ο τέταρτος μακαρισμός αναφέρεται στην πείνα και τη δίψα της αγιότητας .Όλοι μας διψάμε για την αγιότητα, ακόμη και τα μικρά παιδιά.

Θα είμαστε μαζί σας με το β΄ μέρος των μακαρισμών. 

Ο Θεός μαζί σας!

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

9/3/2022






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου