Πέμπτη 10 Μαρτίου 2022

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ: Μία Σύντομη Ανάλυση του Συμβολισμού των Εννέα Μακαρισμών του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού

 

                                                Φωτο:blogs.sch.gr

Συνεχίζουμε περιληπτικά με τον συμβολισμό των εννέα μακαρισμών . Οδηγός μας είναι ο θεόπνευστος λόγος τού μακαριστού Πατρός Αθανασίου Μυτιληναίου, οι απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του, οι οποίες έχουν εκδοθεί από τις εκδόσεις Ορθόδοξος Κυψέλη το 2013, στο βιβλίο με τίτλο “Οι Μακαρισμοί”.

Λέγει ο άγιος πατήρ Α. Μυτιληναίος:

Ας ευχηθούμε να βρεθούμε όλοι μέσα σ΄ αυτόν τον πυκνό σε πνευματικότητα χώρο των εννέα μακαρισμών του Χριστού, για να ζήσουμε όλη τη μακαριότητα της Βασιλείας του Θεού.

Η λέξη μακάριος σημαίνει ευτυχής (Α.Μυτιληναίου, 2013, σελ15).

5. Πέμπτος Μακαρισμός.

Μακάριοι οι ελεήμονες, ότι αυτοί ελεηθήσονται.

Μετάφραση.

Ευτυχισμένοι είναι αυτοί που είναι ελεήμονες, γιατί αυτοί θα ελεηθούν.

Ανάλυση.

Η δικαιοσύνη , μαζί με την ελεημοσύνη δίνει την αληθινή εικόνα του Θεού πάνω στη γη ((Α.Μυτιληναίου, 2013, σελ. 69). Ο Θεός είναι ταυτόχρονα δίκαιος και ελεήμων στον ύψιστο βαθμό. Ελεημοσύνη σημαίνει πρόθυμη ή σπλαχνική μετάδοση κάθε καλού και αγαθού, είτε υλικού είτε πνευματικού, που το έχουμε εμείς και ο πλησίον μας το στερείται. Η ελεημοσύνη είναι η εφαρμοσμένη αγάπη.

Συμπέρασμα.

Ο πέμπτος μακαρισμός αναφέρεται στους ελεήμονες, που μοιάζουν με τον ελεήμονα Θεό. Παιδιά του Θεού είναι και αυτοί, ελεήμων ο Θεός, ελεήμονες και αυτοί.

6. Έκτος Μακαρισμός.

Μακάριοι οι καθαροί τη καρδία, ότι αυτοί τον Θεόν όψονται.

Μετάφραση.

Ευτυχισμένοι είναι αυτοί, οι οποίοι είναι καθαροί στην καρδιά, γιατί αυτοί θα δουν τον Θεό.

Ανάλυση.

Εννοεί ο Κύριος ότι μακάριοι είναι οι καθαροί στην ψυχή.

Η ψυχή έχει τρεις πτυχές, τη νόηση, το συναίσθημα και τη βούληση. Η καρδιά άλλοτε εκφράζει τη νόηση, άλλοτε το συναίσθημα και άλλοτε τη βούληση, ως πρόσωπο της ψυχής μας. Η καθαρότητα της καρδιάς πρέπει να είναι εσωτερική και πνευματική (Α.Μυτιληναίου, 2013, σελ. 88).Καθαροί είναι κατά τον Ιερό Χρυσόστομο, όπως αναφέρει στην ομιλία του για το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, εκείνοι που έχουν αποκτήσει την όλη αρετή, δεν σκέφτονται τίποτα το πονηρό και ζουν με σωφροσύνη (αγνότητα) ψυχής και σώματος.

Συμπέρασμα.

Ο έκτος μακαρισμός αναφέρεται στην καθαρότητα και στη νηπτικότητα της καρδιάς, ως βασική προϋπόθεση θεωρίας του Θεού. Οι καθαροί στην καρδιά θα δουν τον Θεό από τον παρόντα κόσμο.

7. Έβδομος Μακαρισμός.

Μακάριοι οι ειρηνοποιοί ότι αυτοί υιοί Θεού κληθήσονται.

Μετάφραση.

Ευτυχισμένοι είναι εκείνοι που έχουν την ειρήνη, που φέρνουν την ειρήνη· αυτό θα πει ειρηνοποιός, γιατί αυτοί θα αποκληθούν “παιδιά του Θεού”.

Ανάλυση.

Η ειρήνη είναι καρπός αυτών που έχουν καθαρή τη καρδιά τους (είναι αγνοί και αγιασμένοι). Ο Απόστολος Παύλος λέγει , να επιδιώκετε την ειρήνη με όλους, όσο τούτο είναι δυνατόν , αλλά να επιδιώκετε και τον αγιασμό, ο οποίος μαζί με την ειρήνη είναι προϋπόθεση για να δει κανείς το πρόσωπο του Θεού (Εβρ. 12, 14),(Α.Μυτιληναίου, 2013, σελ. 102) . Για να καταστεί ο άνθρωπος υιός της ειρήνης πρέπει να βρίσκεται πρωτίστως σε κατάσταση ειρήνης με τον ίδιο τον Θεό. Αυτή είναι η βασική προϋπόθεση και για την εξασφάλιση της “επι γης ειρήνη”, μεταξύ των ανθρώπων. Παράλληλα χρειάζεται να αντιλαμβανόμαστε ότι όλα μάς τα δίνει ο Θεός.

Συμπέρασμα.

Ο έβδομος μακαρισμός μακαρίζει τους ειρηνοποιούς, αυτούς που προσπαθούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να μη μάχονται μεταξύ τους.

8. Όγδοος Μακαρισμός.

Μακάριοι οι δεδιωγμένοι ένεκεν δικαιοσύνης, ότι αυτών εστιν η Βασιλεία των Ουρανών.

Μετάφραση.

Μακάριοι είναι εκείνοι οι οποίοι διώκονται από τις δυνάμεις του κακού γιατί υπηρετούν  τη  δικαιοσύνη του Θεού, είναι αγιασμένοι και παραμένουν σταθεροί σε αυτή τη θεία κατάσταση.

Ανάλυση.

Μακάριοι είναι οι άγιοι, οι οποίοι παραμένουν σταθεροί στο θείο φρόνημα τους αν και διώκονται , μαρτυρούν εξ αιτίας της πίστης τους και της δράσης τους  για τον Τριαδικό Θεό, από τον διάβολο και τους ανθρώπους που συντάσσονται με τον σατανά .Σε αυτούς ανήκει η Βασιλεία των Ουρανών (Α.Μυτιληναίου, 2013, σελ.116).Η ιδιότητα του αγίου ανθρώπου πρέπει να παραμένει σταθερή, ασχέτως δυσκολιών, καθ΄ όλη τη διάρκεια του βίου του

Συμπέρασμα.

Ο όγδοος μακαρισμός αναφέρεται σ΄ εκείνους που διώκονται για λόγους πνευματικούς.

9.Ένατος Μακαρισμός.

Μακάριοι έστε όταν ονειδίσωσιν υμάς και διώξωσι και είπωσι παν πονηρόν ρήμα καθ΄υμών ψευδόμενοι ένεκεν εμού, χαίρετε και αγαλλιάσθε, ότι ο μισθός υμών πολύς εν τοις ουρανοίς· ούτω γαρ εδίωξαν τους προφήτας τους προ υμών.

Μετάφραση.

Είστε ευτυχείς όταν σας κοροϊδέψουν και σας διώξουν και πουν εναντίον σας ψεύτικες κατηγορίες εξαιτίας μου. Να χαίρεστε και να ευφραίνεσθε, γιατί η αμοιβή σας θα είναι μεγάλη στους ουρανούς· κατά τον ίδιο τρόπο συμπεριφέρθηκαν και στους Προφήτες πριν από σας, δηλαδή στην Παλαιά Διαθήκη (Α.Μυτιληναίου, 2013,σελ. 133).

Ανάλυση.

Ο πρώτος τρόπος καταδίωξης των μαρτύρων του Χριστού είναι ο ονειδισμός, δηλαδή ο χλευασμός και η ειρωνεία από τους κοσμικούς εναντίον των αγίων. Ο δεύτερος τρόπος είναι οι διωγμοί τους οποίους υπέστησαν οι άγιοι της εκκλησίας μας και ακόμη τραβούν , ιδίως οι αδελφοί μας , οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί. Ο τρίτος τρόπος είναι οι πονηροί χαρακτηρισμοί, οι συκοφαντίες και οι ψευδείς κατηγορίες. Λέγει ο Απόστολος Παύλος , την προσωρινή και πολύ λίγη θλίψη που έχουμε σ΄ αυτόν τον κόσμο την ανταλλάσουμε με πράγματα μεγάλης αξίας, αιωνίου βάρους δόξας, μην υπολογίζοντας εκείνα που παθαίνουμε, δηλαδή διωγμούς, παθήματα, ό,τι είναι, αλλά εκείνα που δεν βλέπουμε, εκείνα που ετοιμάζει ο Θεός για μας, γιατί εκείνα που βλέπουμε είναι πρόσκαιρα, ενώ εκείνα που δεν βλέπουμε είναι αιώνια (Ρωμ., 8, Β΄Κορ. 4, 17-18),(Α.Μυτιληναίου, 2013, σελ.156).

Συμπέρασμα.

Ο ένατος μακαρισμός αποδίδεται σε εκείνους που φέρουν τον ονειδισμό του Χριστού, γιατί είναι ομολογητές.

Οι μακαρισμοί αποτελούν μία αλυσίδα πνευματικής τελειότητας. Είναι ο καθρέφτης της ζωής μας που μας δείχνει τι αγγίξαμε πνευματικά και πού υστερούμε.

Ο Κύριος μάς προτρέπει να είμαστε τέλειοι όπως είναι ο Ουράνιος Πατέρας του (Ματ. 5, 48).

Θα συνεχίσουμε , με άλλες επιλεγμένες ομιλίες των Αγίων Πατέρων , προσεχώς.


Ο Θεός μαζί σας!

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

9/3/2022





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου