Η εξαιρετική αμφιπρόσωπη εικόνα της Θεοτόκου (Παναγία Περίβλεπτος της Αχρίδος ) προέρχεται πιθανότατα από την Κωνσταντινούλοπη (Βυζ. Εικ., Εκδ. Αθηνών, σελ.208). Το επίθετο Ψυχοσώστρια της Παναγίας παραπέμπει στην ομώνυμη Μονή στην Κωνσταντινούπολη, την οποία ο Ανδρόνικος Β΄ είχε παραχωρήσει, στις αρχές του 14ου αιώνα, στον αρχιεπίσκοπο Αχρίδος Γρηγόριο. Ο Ηγούμενος Γαλακτίων, τον οποίο τοποθέτησε ο Γρηγόριος, μάλλον έστειλε την εικόνα αυτή καθώς και την πάρισή της, με τον Χριστό Ψυχοσώστη. Στο πρόσθιο μέρος της εικόνας απεικονίζεται η Θεοτόκος με τον Χριστό, ως μία παραλλαγή της Οδηγήτριας, η οποία στην Κρητική Σχολή φέρει το όνομα “Ελεούσα”.
Στην πίσω όψη της εικόνας έχει αγιογραφηθεί ο περίφημος Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, τον οποίο παρουσιάζουμε αγιογραφικά στη συνέχεια.
Ο Αρχάγγελος Γαβριήλ εικονίζεται αριστερά μας και η Αειπαρθένος Μαρία καθισμένη σε κοσμημένο θρόνο δεξιά. Ο Γαβριήλ κατέρχεται με ορμητική κίνηση, σε αντίθεση με την Παναγία, η οποία είναι ήρεμη και προσηλωμένη στο θείο άκουσμα. Την αίσθηση της κινήσεως επιτείνουν το απλωμένο δεξί χέρι του Γαβριήλ, το σηκωμένο φτερό και το αναπετάριν ( άκρη στο ιμάτιο που ανεμίζει), το οποίο σχηματίζει διαγώνιο, παράλληλη με αυτήν του δεξιού ποδιού του Αρχαγγέλου, καθώς και τη διαγώνια τοποθέτηση των βάσεων πάνω στις οποίες πατούν οι δύο θείες μορφές (Djuric 1961, σελ. 24-25, 91-92, αρ. 14, niv.XVII_XXI Grabar 1975. σελ.. 38-39, αρ. 13,εικ.32 στο Βυζ Αγιογρ., σελ. 208).
Οι ανισόπεδες βάσεις αιωρούνται, που σημαίνει ότι τα δρώμενα συμβαίνουν εντός θείου πεδίου, με την παρουσία του Παντοδύναμου Θεού. Η Αειπαρθένος Μαρία δηλώνει υποταγή στο θείο θέλημα με τη στάση της, είναι συγκεντρωμένη στο θείο άκουσμα, αποφεύγει να κοιτάξει τον επισκέπτη, και στέκεται με το κεφάλι ελαφρά σκυμμένο και το δεξί χέρι σηκωμένο μπροστά στο στήθος, σε στάση προσευχής και υπακοής στον Θεό. Το αριστερό χέρι της είναι μακρύτερο και κρύβει έναν “ανείπωτο συμβολισμό” της παρουσίας του Θεού στη ζωή της Θεοτόκου, από την ημέρα της γεννήσεώς της και αφιέρωσης της στον ναό.
Ο Αρχάγγελος Γαβριήλ κρατεί σκήπτρο (ραβδί), και φέρει μυητική ταινία στον δεξιό βραχίονα, χαρακτηριστικό του αγγελικού τάγματος του, σε αντίθεση με τη Δυτική εκκλησία όπου αγιογραφείται να κρατεί παρθενικό κρίνο. Επίσης, φέρει ταινία(κορδέλα) στην κεφαλή, η οποία δηλώνει την αιώνια υποταγή του στο θέλημα του Θεού , την προσφορά των υπηρεσιών του για τη σωτηρία του κόσμου και την εδραίωση της Βασιλείας των Ουρανών.
Πάνω από τον θρόνο της Θεοτόκου, υψώνεται κατασκευή με δύο σκαλιστούς κίονες, που καταλήγουν σε καθιστές γυμνές μορφές, οι οποίες ανακρατούν επιθήματα και μονόχρωμες μορφές ζώων. Αυτές οι μορφές είναι “αγαθές δυνάμεις”, οι οποίες ανυψωμένες είναι μέρος του θείου διακόσμου του θρόνου. Ένα κόκκινο βήλα ( ύφασμα) είναι απλωμένο ανάμεσα σε δύο κιλλίβαντες, στη στέγη του θρόνου.
Η χάρις της Υπεραγίας Θεοτόκου να φωτίζει όλον τον κόσμο.
Ο Θεός μαζί σας!
Ευθυμία Η. Κοντοπούλου
25/3/2022
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου