Τετάρτη 23 Μαρτίου 2022

ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ: Η ΣΕΜΝΗ ΕΘΝΙΚΗ ΦΟΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ

 


Η Εθνική φορεσιά της Βαλύρας δεν ήταν ανέκαθεν ίδια, άλλαξε κατά συγκεκριμένες χρονικές περιόδους ,όπως άλλαξε και το όνομα του χωριού ,από Τζεφερεμίνη σε Βαλύρα. Αν και δεν διατηρείται δείγμα της παλιάς φορεσιάς του χωριού, οι μνήμες, όπως αυτές μεταφέρθηκαν από τις γιαγιάδες μας κατά τα τελευταία 200 χρόνια, είναι ένας πολύτιμος θησαυρός ,για να προσδιορίσουμε τα ιδιαίτερα γνωρίσματα της παλιάς Εθνικής φορεσιάς της τότε Τζεφερεμίνης.

Κατά τη χρονική περίοδο 1328-1330, θεσπίστηκε το ψηλό φέσι των Τούρκων, από τον Σουλτάνο Ορχάν και κατασκευαζόταν από μαλλί ερυθρό ανοιχτό ή βαθύ και/ή λευκό χρώμα. Ήταν ψηλό, άνευ γύρου κάλυμμα της κεφαλής. Η βιομηχανία των φεσιών από τη Μαροκινή πόλη Φεζ, όπου και το όνομα του φεσιού, μεταφυτεύθηκε στη Βιέννη και από εκεί προμηθευόταν τα φέσια της, κατά τους τελευταίους χρόνους, η Οθωμανική Αυτοκρατορία. Φεσοποιεία υπήρχαν στην Αθήνα και στην Κωνσταντινούπολη, επί Τουρκοκρατίας.Το φέσι των Ελλήνων διέφερε από αυτό των Τούρκων. Το Ελληνικό φέσι δεν ήταν ψηλό, αλλά τσακιστό ,όπως των ευζώνων της ανακτορικής φρουράς. Η Τουρκία κατάργησε δια νόμου το φέσι το 1925. Η ενδυμασία των Ελλήνων ανδρών ήταν όμοια κατά τις καθημερινές ημέρες, αλλά διέφερε ως προς τον στολισμό στις εορτές. Όσον αφορά τη γυναικεία ενδυμασία, χωριζόταν σε χειμερινή, καλοκαιρινή, καθημερινή, γιορτινή, νυφική και πένθιμη. Ήταν μέρος της προίκας των κοριτσιών και μάλιστα ,κατά την εποχή της Τουρκοκρατίας, κατασκευαζόταν διαφορετικά από αυτή των Τούρκων, και ανάλογα με την οικονομική τάξη της οικογένειας, δια νόμου . Υπήρχαν τρεις κοινωνικές τάξεις, η ανώτερη, η μεσαία και η κατώτερη, επίσης η διαφοροποίηση ως προς την ενδυμασία μεταξύ Τούρκων και Ελλήνων είχε στόχο να αναγνωρίζονται αμέσως οι υπόδουλοι Έλληνες. Αν κάποια γυναίκα φορούσε ενδύματα ανώτερης τάξης από τη δική της ,της υπέβαλαν μήνυση στις Τουρκικές αρχές τα μέλη της ανώτερης τάξης (Νεοτ. Εγκυκ. Λεξ. Ηλίου, τομ. 7. σελ.975).

Κατά εκείνη την χρονική περίοδο, οι παντρεμένες ή ενήλικες γυναίκες στη Τζεφερεμίνη φορούσαν μακριά σκουρόχρωμα,  με μακριά μανίκια φορέματα, κλεισμένα μέχρι τον λαιμό, και μαύρο κεφαλόδεσμο στο κεφάλι τους. Επάνω έφεραν επενδύτη μάλλινο, που τις ζέσταινε κατά τις κρύες ημέρες του χειμώνα. Τα μικρά κορίτσια ήταν ντυμένα αντίστοιχα με μακριά,   ανοιχτών χρωμάτων φορέματα , με υφαντά σχέδια, και έφεραν ανοιχτόχρωμο κεφαλόδεσμο.


Ζεύγος Σιάγκρη στη Βαλύρα. Φωτο: Ιστορικό αρχείο καθ. Ιωάννη Δ. Λύρα

 Ο πατέρας του βασιλέα Όθωνα, βασιλεύς Λουδοβίκος της Γερμανίας, έδωσε εντολή να διατηρηθεί η εθνική ενδυμασία των Ελλήνων, ως ιδιαίτερο γνώρισμα του Ελληνικού πολιτισμού και σύνδεση του καθολικού Όθωνα και της διαμαρτυρόμενης Αμαλίας με τους Έλληνες. Όταν ήλθε η βασίλισσα Αμαλία στην Ελλάδα ,στις 3 Φεβρουαρίου 1837,   ο Όθωνας φορούσε την πιο ακριβή Ελληνική φορεσιά, που του κέντησε ο Σταύρος Κρεμμύδας (Νεοτ. Εγκυκ. Λεξ. Ηλίου, τομ.7, σελ.989).Του κέντησε εσωτερικό γιλέκι, φέρμελη από πάνω και του έραψε πολύπτυχη φουστανέλλα, με 50 μέτρα πήχεις λευκό χασέ , 400 λαγγιόλια ( λοξά κομμάτια υφάσματος) και 50 μάνες. Το λευκό πουκάμισο ήταν από 9-10 πήχεις υφάσματος. Του πέρασε κι ένα σφικτό κορδόνι για να στηρίζεται η φουστανέλλα στη ντελικάτη μέση του βασιλιά Όθωνα.


                        Ο Βασιλεύς της Ελλάδας Όθωνας.Φωτο: sansimera.gr
Η βασίλισσα Αμαλία υιοθέτησε τη φορεσιά των Αθηνών, η οποία στη συνέχεια μετονομάστηκε σε “Αμαλία”. Η ενδυμασία της βασίλισσας άρχισε να επηρεάζει όλες τις αστικές και νησιωτικές ενδυμασίες. Η ίδια η βασίλισσα ζητούσε στις κυρίες της αυλής να διατηρήσουν την παραδοσιακή αμφίεση που αντιπροσωπεύει τον τόπο της καταγωγής τους.

Εκείνη τη χρονική περίοδο, οι γυναίκες της Τζεφερεμίνης έραψαν και κέντησαν  την Εθνική τους ενδυμασία στις μικρές κόρες τους, επίσης στις μεγάλες και ανύπαντρες, την οποία φορούσαν κατά τον εορτασμό της Εθνικής επετείου της Επανάστασης του 1821, την 25η Μαρτίου ,και σε άλλες εθνικές- εορταστικές εκδηλώσεις. Σεμνές εκ φύσεως, ντροπαλές κοινωνικά και βαθιά θρησκευόμενες, δεν θέλησαν το Εθνικό- αντιπροσωπευτικό ένδυμα της τότε Τζεφερεμίνης, να έχει προκλητικό χαρακτήρα, αλλά να τονίζει περισσότερο την Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση του τόπου. Γι΄ αυτό το κοντογούνι δεν ήταν ανοιχτό πολύ μπροστά, για να αναδεικνύονται τα “γάλατα” όπως τα έλεγαν οι γιαγιάδες μας, τα στήθη των κοριτσιών, μέσα από το λευκό πουκάμισο, αλλά επάνω στο σεμνό λευκό τρίγωνο του πουκαμίσου να λάμπει ο χρυσός βαπτιστικός σταυρός τους. Δεν κάλυπταν με χρυσά φλουριά το στέρνο τους, όπως οι Μεγαρίτισσες, ούτε είχε βαθύ στρογγυλό κόψιμο το κοντογούνι τους, όπως των κοριτσιών στον Μυλοπόταμο της Κρήτης. Κι όταν είδαν σε γκραβούρα τη βασίλισσα Αμαλία με άνοιγμα στο στέρνο στο λευκό της πουκάμισο και πολύ ανοιχτό το κοντογούνι μπροστά, επίσης ότι είχε γουνίτσα στην παρυφή, είπαν “αυτά είναι για τους βασιλιάδες, όχι για εμάς”.

                              Η Βασίλισσα της Ελλάδας  Αμαλία

Ύφαιναν στον αργαλειό με μεταξωτό γαλάζιο-γκρι νήμα τη φούστα της φορεσιάς  και το λευκό   πουκάμισο  , και κεντούσαν με χρυσοκλωστή πάνω στο βαθύ κόκκινο βελούδινο ύφασμα το κοντογούνι μπρος, πίσω, στα μανίκια και στη παρυφή ,και το ασορτί φέσι περιμετρικά. Κάθε οικογένεια είχε το δικό της σχέδιο. Αυτή την παράδοση τη διατήρησαν μέχρι το ξέσπασμα του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου. Μετά τον Εμφύλιο Πόλεμο, κατά τη δεκαετία του 1950, όταν άρχισαν να ράβουν τις νέες ενδυμασίες της Βαλύρας - τις παλιότερες τις είχαν ήδη πουλήσει για να ζήσει η οικογένεια σε καιρούς δύσκολους - έραβαν τα κοντογούνια επηρεασμένες κι από άλλα μέρη της Ελλάδας. Ιδιαίτερα, όταν κάποιες γυναίκες στη Βαλύρα παράγγειλαν έτοιμες στολές για τις κόρες τους και είδαν πώς είναι το σχέδιο τους, το αντέγραψαν για να συμβαδίζουν με τη μόδα εκείνης της εποχής. Πάραυτα, το τρίγωνο στο κοντογούνι ήταν σήμα κατατεθέν για τη Βαλύρα, όπως παρατηρούμε στη φωτογραφία με τις δίδυμες Βάσω και Μαρία Ηλιοπούλου, κατά τη δεκαετία 1970.


                               Οι δίδυμες Βάσω και Μαρία   Ηλιοπούλου  (1970).

                                   Φωτο: Ιστορικό αρχείο καθ. Ιωάννη Δ. Λύρα.


Εκείνο στο οποίο δεν υποχώρησαν μέχρι και το 1980, ήταν η φούντα των γυναικών. Και αυτό γιατί είχαν διατηρήσει τις παλιές-ωραίες φούντες στα σεντούκια τους. Αυτές δεν τις πούλησαν ,γιατί δεν γνώριζαν οι ίδιες πώς να τις κατασκευάσουν .Το στέλεχος της φούντας ήταν από λεπτές άσπρες χάντρες, περιτυλιγμένες οριζόντια πάνω σε χοντρό κορδόνι, το οποίο στο κάτω μέρος άνοιγε στα τρία και έδενε 3-5 φορές, σαν πλεξίδα. Η κόμη της φούντας ήταν κατασκευασμένη από σκούρα μπλε, χονδρή μεταξωτή κλωστή. Αυτές ήταν πολύ παλιές φούντες, πριν από το 1900 ,τις οποίες κατασκεύαζαν έμπειροι τεχνίτες. Μετά το τέλος της δεκαετίας του 1980, οι γυναίκες δεν ύφαιναν πλέον και σταδιακά άρχισαν να μη κεντούν.


Η αριστούχος Ελένη Καρανάνου, τη δεκαετία 2010.Φωτο: Διονυσία Γρίβα Καρανάνου


Οι εθνικές στολές ήταν του εμπορίου, καλύτερης βέβαια κατασκευής από σήμερα. Σήμερα, οι κόρες της Βαλύρας εορτάζουν την 25η Μαρτίου με “εθνικές φορεσιές”, αλλά δεν έχουν τη χαρά να φορούν τις  παλιές φορεσιές της Βαλύρας, όπως κάναμε, ορισμένες μαθήτριες ,κατά τη δεκαετία του 1960.


           Η αξιέπαινη νέα γενιά της Βαλύρας (2021).Φωτο: VALIRA RADIO-TV 1169

Πάραυτα, με ενθουσιασμό ψυχής, και συναίσθηση του χρέους τους προς την παράδοση του τόπου μας, τιμούν με τη πίστη τους στον Θεό, την ευγενική παρουσία τους, το ήθος, και τη σχολική τους πρόοδο την εορταστική παράδοση  του τόπου μας, και όχι λίγες εξ αυτών έχουν σηκώσει την  Ελληνική Σημαία στη Βαλύρα.  

ΧΡΟΝΙΑ ΣΑΣ ΠΟΛΛΑ!

Ο Θεός μαζί σας!

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

23/3/2022

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου