Αφιερωμένο στον νεαρό θεραπευτή Ραφαήλ, τον άγγελο της Βαλύρας
Έτσι παρουσιάστηκε ένας άγγελος στη ζωή τής συζύγου του κύριου Θρασύβουλου, και αφού της έφαγε, εντός έξι μηνών, πενήντα χιλιάδες ευρώ, την έστειλε αδιάβαστη στον παπά της ενορίας της, για να εξομολογηθεί και να κοινωνήσει. Για καλή της τύχη άλλαξε έκτοτε η “θεία καθοδήγηση” και την ανέλαβε αυτοπροσώπως ο ίδιος ο “Κύριος” .
Η Ορθόδοξη Εκκλησία , με βάση τις Άγιες Γραφές, αναγνωρίζει ως Αρχαγγέλους τον Μιχαήλ και τον Γαβριήλ και εορτάζει τη μνήμη τους στις 8 Νοεμβρίου.
Η Δυτική-παπική εκκλησία αναγνωρίζει και τον Ραφαήλ ως αρχάγγελο , οι δε διαμαρτυρόμενοι έχουν προσθέσει κι άλλους τρεις, τον Ουριήλ, Ραγουήλ και Σηρακιήλ, τουλάχιστον μέχρι το 1950. Σήμερα, το σωτήριον έτος 2022 μ.Χ., τελικά όλοι είναι μπερδεμένοι διεθνώς, εκτός από την Ορθόδοξη Εκκλησία . Αναφέρονται σε επτά αρχαγγέλους, τον Μιχαήλ, Γαβριήλ, Ζακχιήλ, Ουριήλ, Ραφαήλ, Σαμουήλ, και Ζοφιήλ.
Ο κόσμος τον οποίο δημιούργησε ο Θεός είναι υλικός και πνευματικός. Στον πνευματικό κόσμο ανήκουν και οι άγγελοι, το όνομα των οποίων παράγεται από το ρήμα αγγέλω και θέλει να δηλώσει ότι ένα από τα κύρια έργα τους είναι να αναγγέλλουν στους ανθρώπους το θέλημα του Θεού. Ο Απόστολος Παύλος ( Κολ.1,16) λέγει, “εν αυτώ εκτίσθη τα πάντα, τα εν τοις ουρανοίς και τα επί της γης, τα ορατά και τα αόρατα, είτε θρόνοι, είτε κυριότητες, είτε αρχαί, είτε εξουσίαι, τα πάντα δι΄ αυτού και εις αυτόν έκτισται” και προσθέτει ο Απόστολος “Τον ποιούντα τους αγγέλους αυτού πνεύματα και τους λειτουργούς αυτού πυρός φλόγα” (Εβρ.α΄,7) και “ουχί πάντες εισί λειτουργικά πνεύματα εις διακονίαν αποστελλόμενα δια τους μέλλοντας κληρονομείν σωτηρίαν” (Εβρ. Α΄, 14).
Σε σύγκριση με τον μόνον όντως άυλο και ασώματο Θεό, οι άγγελοι έχουν πνευματικά, λεπτά και αιθέρια σώματα. Δημιουργήθηκαν πριν από τη δημιουργία του Σύμπαντος , “ότε εγενήθησαν άστρα, ήνεσαν με φωνή μεγάλη πάντες άγγελοι μου” (Ιωβ λή,7).Δεν είναι εκ φύσεως, αλλά κατά χάρη αθάνατοι και έχουν δημιουργηθεί με την ελευθερία βούλησης. Έργο και αποστολή τους είναι η διακονία στο μυστήριο της σωτηρίας των ανθρώπων, η μεταφορά των μηνυμάτων του Θεού, η εκτέλεση των βουλών Του, η δοξολογία του ονόματός Του, η προστασία των δικαίων, η μυστική παρουσία τους κατά τη Θεία Ευχαριστία (Λεξ. Πρωτοχ. Βυζ. Και Νεοτ. Ορθοδ. Όρων,2005, σελ 16, εκδ. Έννοια). Επίσης, είναι η δοξολογία του Θεού και η εκτέλεση των εντολών του για τη σωτηρία του κόσμου και τη τελείωση της Βασιλείας των Ουρανών. Στον Χερουβικό Ύμνο η χριστιανική κοινότητα “εικονίζει” μυστικά τα Χερουβείμ και υποδέχεται τον Βασιλέα των όλων “ταις αγγελικαίς αοράτως δορυφορούμενον τάξεσιν”. Η εκκλησία μας τηρεί μόνο τη τιμητική προσκύνηση των αγγέλων και έχει απορρίψει την αίρεση των Αγγελικών (Δ΄-Έ αιώνα).Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες η προσκύνηση των αγγέλων είχε εκτραπεί σε λατρεία αιρετικά, όπως συμβαίνει και σήμερα διεθνώς, με εκείνους οι οποίοι δεν εκκλησιάζονται και δεν έχουν βαθύτερη θεολογική γνώση.
Οι άγγελοι, ενώ είναι πνεύματα ασώματα, δύνανται να παρουσιάζονται ως άνθρωποι, να ενδύονται, να φέρουν πτέρυγες. Δεν είναι πανταχού παρόντες, γιατί η ιδιότητα της πανταχού παρουσίας ανήκει στον Θεό. Πάντως όμως δύνανται πολύ εύκολα να μετακινούνται. Ο νους τους είναι ανώτερος του ανθρωπίνου νου και η θέλησή τους είναι πάντοτε αγαθή, αν και είναι ελεύθερη. Είναι σταθερή η προς τον Θεό πίστη τους, δεν αμαρτάνουν, και με τη βοήθεια της θείας χάριτος έγιναν “ακίνητοι” προς την αμαρτία ( Θ. Κωνσταντίνου, Νεοτ. Εγκ. Λεξ. Ηλίου, τομ. 1. σελ. 142).
Όπως αναφέρεται στην Αγία Γραφή, ο αριθμός των αγγέλων είναι πολύ μεγάλος. Διακρίνονται σε τάξεις όπως Θρόνοι, Εξουσίαι, Χερουβείμ κλπ. Στα έργα του Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου, όλος ο αγγελικός κόσμος κατατάσσεται σε τριαδικές τάξεις (εννέα τάγματα), με τελευταία τριάδα αυτή των αγγέλων, ως εξής:
Σεραφείμ, Χερουβείμ, Θρόνοι
Κυριότητες ,Δυνάμεις, Εξουσίαι,
Αρχαί, Αρχάγγελοι, Άγγελοι.
Στο κατηχητικό σχολείο της Βαλύρας, για να θυμόμαστε τα εννέα τάγματα λέγαμε όταν μας ρωτούσε ο αιδεσιμότατος πατήρ κ. Κωνσταντίνος Σφήκας, αν διαβάσαμε για τα τάγματα των αγγέλων, ο οποίος ήταν διάκονος το σωτήριον έτος 1969, στον Ι.Ν. του Αγίου Αθανασίου Βαλύρας .
Α!Α!Α! Κ..ύριε Δ...άσκαλε . ΧΘΕΣ!
Η χριστιανική εκκλησία τιμά τους αγγέλους και εύχεται να πρεσβεύουν υπέρ των πιστών, αφού “Χαρά γίνεται ενώπιον των αγγέλων του Θεού επί ενί αμαρτωλώ μετανοούντι” (Λουκ. ΙΕ΄,10).
ΟΙ ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΙ
Οι αρχάγγελοι είναι αρχηγοί των αγγέλων. Οι αρχάγγελοι στην Αγία Γραφή προσονομάζονται και άρχοντες. “Και ιδού Μιχαήλ, εις των αρχόντων των πρώτων, ήλθε βοηθήσαι μοι” (Δανιήλ Ι΄,13).Η Ορθόδοξη Εκκλησία τους ονομάζει Ταξιάρχες. Στην Καινή Διαθήκη μόνο ο Μιχαήλ κατονομάζεται αρχάγγελος, “Ο δε Μιχαήλ ο αρχάγγελος ότε τω διαβόλω διακρινόμενος..κλπ” (Επιστ. Ιούδα, 9).Ο Απόστολος Παύλος ομιλεί περί ενός μόνο αρχαγγέλου, “ Ότι αυτός ο Κύριος εν κελεύσματι , εν φωνή αρχαγγέλου και εν σάλπιγγι Θεού...κλπ.” ( Θεσσ. Α΄, δ. 16).Καθίσταται επίσης φανερό ότι αρχάγγελος είναι και ο Γαβριήλ κατά την Ανατολική Εκκλησία, “παρεστηκώς ενώπιον του Θεού, ( Λουκ. Α΄19) και από την εντολή που του δόθηκε από τον Θεό να ευαγγελιστεί την Παρθένο.
Αρχάγγελο αποκαλεί η λαϊκή παράδοση αυτόν που παραλαμβάνει την ψυχή του νεκρού και θεωρείται ότι είναι έργο του Αρχαγγέλου Μιχαήλ.
ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ
Συνήθως μέσα στις εκκλησίες αγιογραφούνται τα εξαπτέρυγα Σεραφείμ, τα οποία υμνούν τον Θεό ,
οι άγγελοι , οι Αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ, ιδίως στα βημόθυρα του ιερού, ο Μιχαήλ με πανοπλία και με τη ρομφαία αριστερά (όπως κοιτάζουμε το ιερό του ναού) και ο Γαβριήλ με κοντάρι δεξιά , το οποίο απολήγει σε τρίγλυφη απεικόνιση στο επάνω μέρος (όχι με κρίνο όπως στη Δυτική εκκλησία). Πολλοί άνθρωποι αναρωτιούνται πώς μοιάζουν τα Χερουβείμ, τα οποία δοξολογούν τον Θεό. Χερουβείμ (Εβρ. Kerubhim) σημαίνει φοβερός. Είναι πνεύματα λειτουργικά που εκτελούν τις βουλήσεις του Θεού. Πρώτη μνεία στην Αγία Γραφή γίνεται κατά την έξωση των πρωτοπλάστων από τον Παράδεισο. Τότε τάχθηκαν να φυλάξουν την πύλη αυτού δύο Χερουβείμ με πύρινες ρομφαίες, για να μην επανέλθουν οι πρωτόπλαστοι ,αφού παράκουσαν την εντολή του Δημιουργού τους (Γεν.,23-24). Ο Μωυσής τοποθέτησε στην κιβωτό της Διαθήκης δύο ομοιώματα Χερουβείμ με απλωμένα φτερά από χρυσό, που συμβολίζουν την αόρατη παρουσία του Θεού (Έξ.,ΚΕ΄, 18-21, ΛΗ΄, 7-9, ΑΡ.Ζ΄, 89). Επίσης στους ύμνους του Δαυϊδ αναφέρεται ότι ο Θεός “επιβαίνει επί Χερουβείμ” (ψαλμ. ΙΖ΄, 11) και “ ο καθήμενος επί των Χερουβείμ” (Α΄Βασ. Δ΄, 4). Στο ναό του Σολομώντα ήταν τοποθετημένα δύο Χερουβείμ, στα άκρα της κιβωτού. Είχαν ύψος 10 μ. , τα φτερά τους 5 μ. , και ήταν επίχρυσα, κατασκευασμένα από ξύλο ελιάς, (Γ΄Βασ. ΣΤ΄, 23). Άλλα Χερουβείμ ήταν υφασμένα στο καταπέτασμα που χώριζε τα Άγια των Αγίων και στους εσωτερικούς χώρους με φοίνικες. Αυτή ήταν η μόνη παράσταση που είχε επιτραπεί στους Εβραίους (Λεξ. Α.Γ.Κωνσταντίνου, σελ. 1.033 και Ε.Θ.Ιωαννίδης, Εγκυκ Υδρία, τομ. 54, σελ. 240).Τα Χερουβείμ, ως ανώτατο τάγμα των αγγέλων, περιβάλλουν τον θρόνο του Υψίστου, ανυμνούν αυτόν, εκτελούν τις διαταγές του και καλύπτουν τη Δόξα του από τα βέβηλα μάτια των Θνητών. Επί των Χερουβείμ καθεζόμενος παρουσιάζεται ο Θεός. Εικονίζονται ως νεανίες με πτέρυγες, αλλά και ως φωτεινοί, πολυόμματοι νοήμονες κύκλοι με πτέρυγες, γύρω από τον θρόνου του Κυρίου ,όπως παρατηρούμε στην απεικόνιση, της ¨Σύναξης των Εννέα Ταγμάτων", βασισμένη σε τοιχογραφία της Ι.Μ. Δοχειαρίου του Αγίου Όρους, (έτος 1568).
Ας κρατηθούμε μακριά από την "αιρετική αγγελολογία" , η Ορθόδοξη Χριστιανική Παράδοση είναι κοσμημένη με τη θεία διάκριση και τη φώτιση των Αγίων Πατέρων μας και είναι ο πλέον ασφαλής δρόμος για να βαδίσουμε και να δούμε τον Κύριο και Θεό μας. Οι τάξεις των αγγέλων ας φωτίζουν τον δρόμο μας.
Ο Θεός μαζί σας!
Ευθυμία Η. Κοντοπούλου
13/3/2022
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου