Κυριακή 25 Δεκεμβρίου 2022

Τα Τίμια Δώρα του Νεογέννητου Ιησού Χριστού ως Θυμίαμα Ενωπιόν Του και Θυσία Εσπερινή

             

                                                          Φωτο: Dogma.gr


Χριστούγεννα! Ημέρα χαρμόσυνη της ενανθρωπίσεως του Θείου Λόγου, του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος. Ήλθε ο Χριστός στη γη και προσέλαβε την ανθρώπινη φύση μας. Παιδίον εγεννήθη ημίν και εδόθη ημίν, λέγει ο προφήτης Ησαΐας ( Ησ. 9,6).Η προσευχή μας με ανάταση στον νου και αγάπη στην καρδιά θυμίαμα είναι και τα χέρια μας θυσία εσπερινή, με ευγνωμοσύνη προς τον Κοσμοσωτήρα Χριστό σήμερα, όπως ψάλλει ο προφητάναξ Δαβίδ (140,2).

Λέγει ο Άγιος Ιωάννης στην Αποκάλυψη:

Έχοντες έκαστος κιθάραν και φιάλας χρυσάς γεμούσας θυμιαμάτων, αι εισίν αι προσευχαί των αγίων (Αποκ. 5,8). Ευωδιάζει η προσευχή των αγίων όπως η ευωδία του Αγίου Πνεύματος στον θυμιατήρα , που δηλώνει την ανθρώπινη φύση του Κυρίου μας και το πυρ την θεότητά Του. Αναφέρει ο Άγιος Γερμανός Κωνσταντινουπόλεως ότι ως ευώδες θυμίαμα κάνει αισθητή την παρουσία του το Άγιο Πνεύμα και η σμύρνα με τον λίβανο είναι σύμβολα τής καθαρής προσευχής, η οποία προέρχεται από έργα αγαθά και ευωδιάζει. Χριστού ευωδία εσμέν, λέγει ο Απόστολος Παύλος (1). Αυτή τη σημαντική ημέρα της Χριστιανοσύνης, η αγιασμένη μήτρα της Παρθένου Θεοτόκου φέρει εντός της τον αναμμένο άνθρακα Χριστό, επάνω στον οποίο ο λίβανος και η σμύρνα θα αναδυθούν ως θυμίαμα στον ουρανό.

Τα Τίμια Δώρα του Ιησού Χριστού από του Μάγους της Ανατολής

Η Παναγία “διετήρει πάντα τα ρήματα (τον λόγο του Ιησού Χριστού) εν τη καρδία αυτής”, λέγει ο Ευαγγελιστής Λουκάς (Λουκ. Β΄19,51). Η εκκλησιαστική παράδοση αναφέρει ότι η Θεομήτωρ εκμυστηρεύτηκε τα “θεία ρήματα” στον Άγιο Απόστολο Λουκά και εκείνος τα συμπεριέλαβε στο Ευαγγέλιό του. Η Αειπαρθένος Μητέρα του Κυρίου μας διατηρούσε παράλληλα τα τίμια δώρα που προσκόμισαν οι τρεις σοφοί εξ Ανατολής, τον χρυσό, τον λίβανο και τη σμύρνα. Στα δώρα των σοφών της Ανατολής αναφέρεται μόνο ο Ευαγγελιστής Ματθαίος (Ματθ. 2.11).

Θρησκευτική, ιστορική, αρχαιολογική και υλική ανυπολόγιστη αξία έχουν τα τίμια δώρα του Κυρίου μας, τα οποία φυλάσσονται στην Ιερά Μονή του Αγίου Παύλου στο Άγιον Όρος (2).

Η Θεοτόκος πριν την κοίμησή Της τα παρέδωσε στην Εκκλησία των Ιεροσολύμων. Το έτος 400 μ.Χ. μεταφέρθηκαν στην Κωνσταντινούπολη και κατά την άλωση από τους Φράγκους, το 1204 μ.Χ., φυλάχτηκαν στην προσωρινή πρωτεύουσα του Βυζαντίου, η οποία ήταν η Νίκαια της Βιθυνίας. Τα τίμια δώρα επεστράφησαν στην Κωνσταντινούπολη, μετά την υποχώρηση των Σταυροφόρων, όπου και παρέμειναν σχεδόν μέχρι την άλωση το 1453 μ.Χ.. Η Μάρω, η χριστιανή σύζυγος του σουλτάνου Μουράτ Β΄ και μητριά του Μωάμεθ Β΄ του Πορθητή, τα παρέδωσε αυτοπροσώπως στην Ιερά Μονή Αγίου Παύλου, στο Άγιον Όρος (1421-1451 μ.Χ.).

Επάνω σε 28 σκαλισμένα επίπεδα πλακίδια, διαστάσεων 5εκ Χ 7εκ είναι σχεδιασμένα ποικίλα σχήματα, όπως παραλληλόγραμμα, τραπεζοειδή, πολύγωνα κλπ. Τα σχέδια είναι πολύπλοκης καλλιτεχνικής μικροεπεξεργασίας. Ο λίβανος και η σμύρνα διατηρούνται ως μείγμα σε 62 περίπου σφαιρικές χάντρες , μεγέθους μίας ελιάς. Τα τίμια δώρα μεταφέρονται σε κατά τόπους μητροπόλεις για προσκύνημα από το χριστεπώνυμο πλήθος.

Ο Συμβολισμός των Τιμίων Δώρων

Ο συμβολισμός των τριών δώρων που έλαβε ο Ιησούς Χριστός από τους βασιλείς-μάγους της Ανατολής είναι ο εξής:

Ο σοφός Μελχιόρ προσέφερε τον χρυσό στο θείο βρέφος, που δηλώνει τη βασιλεία επί γης και ότι ο Χριστός θα επικρατήσει ως πάνσοφος και δυνατός βασιλέας και στον ορατό κόσμο.

Ο δεύτερος μάγος, ο Γκασπάρ, προσκόμισε τον λίβανο ως σύμβολο της θείας καταγωγής του νεογέννητου Ιησού Χριστού. Βασιλέας των Ουρανών, ενσαρκωμένος ανάμεσα στους ανθρώπους, ως απλός άνθρωπος ο ίδιος, παρά τις θείες του ιδιότητες, είναι ο Θεάνθρωπος Κύριος μας. Το θυμίαμα καίγεται επάνω στον ενεργό άνθρακα της σάρκας από το ουράνιο πυρ της υπερουσίας του Θείου Λόγου , και αναδύει την ευωδία του Αγίου Πνεύματος.

Ο τρίτος σοφός, ο Βαλτάσαρ, τη σμύρνα, ως προφητεία της σταύρωσης και του πρόωρου θανάτου του Χριστού αλλά και της Ανάστασής του εκ νεκρών, προσέφερε. Είναι η ευωδία της σταυρικής θυσίας, του ενσαρκωμένου Υιού και Λόγου του Θεού, του Θεανθρώπου Χριστού.

Το θυμίαμα τη χάρη του Αγίου Πνεύματος δηλώνει πριν από την Ανάσταση , λέγει ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης (Ζ΄, 6,190).

Η Γέννηση του Χριστού εντός μας

Εμείς, οι απλοί- κοσμικοί άνθρωποι, πώς μπορούμε να συλλάβουμε την ευωδία την εσπερινή του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού; Φως ιλαρόν, αγίας Δόξης είναι ο Κύριός μας. Σήμερα γεννιέται για να σταυρωθεί και να αναστήσει τον κόσμο όλο με τη δική του Ανάσταση και νίκη κατά του Άδη. Δεν είναι ο εκτυφλωτικός ήλιος τής μεσημβρίας ο Κύριός μας, είναι ο Αναστημένος ήλιος του Εσπερινού, γι΄ αυτό τα Χριστούγεννα είναι χαρμόσυνη ημέρα, η οποία οδηγεί σταθερά στην Ανάσταση, εκεί που επικεντρώνεται η Ορθοδοξία μας. Εμείς τι οφείλουμε ως πιστοί χριστιανοί να πράξουμε; Πώς θα δαμάσουμε το ασυγκράτητο πυρ των παθών μας και θα προσεγγίσουμε το ιλαρόν φως του Κυρίου μας; Στους μακαρισμούς άνοιξε ο Ιησούς Χριστός ουράνιο μονοπάτι για να Τον ακολουθήσουμε, γεννώντας οι ίδιοι θείο τόκο εντός μας.

Μακάριοι είναι οι ταπεινοί που νοιώθουν τον εαυτόν τους φτωχό μπροστά στον Θεό. Εκείνοι που θλίβονται για τις αμαρτίες τους και το κακό γύρω τους. Όσοι συμπεριφέρονται με πραότητα στους άλλους ανθρώπους. Όσοι πεινούν και διψούν για την επικράτηση του θελήματος του Θεού. Οι ελεήμονες προς τους άλλους. Όσοι έχουν καθαρή καρδιά και συνείδηση. Οι ειρηνοποιοί, οι οποίοι είναι ειρηνικοί, ειρηνόφιλοι και ειρηνοφόροι. Όσοι διώκονται για το θέλημα του Θεού. Όσους τους χλευάζουν και κακολογούν για χάρη του Χριστού (3).

Είθε τα τίμια δώρα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και οι χάρες του Αγίου Πνεύματος να κοσμούν τη ζωή όλων των ενάρετων και ευλαβών ανθρώπων.

Βιβλιογραφία

1.Μυστική Θεωρία P.G.98, σ΄400.19.Περί την εν τη θεία Λειτουργία P.G. 140, σ. 440 και 465 στο Πρωτοπρεσβυτέρου Μεντιδάκη Γ.Ε. (1997). Τύπος και Συμβολισμός στην Ορθόδοξη Λατρεία, σελ 77. Ηράκλειο Κρήτης.Αυτοέκδοση.

2. Τι συμβόλιζαν τα Τίμια Δώρα των Μάγων πού βρίσκονται .... Dogma.gr

3. Δρίτσας Δ., Μπαλιάτσας Δ., Καραμάτσκος Δ. (2005). Λεξικό Πρωτοχριστιανικών, Βυζαντινών και Νεοτέρων Ορθοδόξων Όρων, σελ. 201. Αθήνα. Εκδόσεις Έννοια.


Ο Θεός μαζί σας!


Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

25/12/2022


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου