Ενδεχομένως οι περισσότεροι πιστοί γνωρίζουν για τον θεοδόχο Συμεών ότι αξιώθηκε , όπως το Άγιο Πνεύμα του απεκάλυψε, να δει το σωτήριόν του, την ένσαρκο οικονομία του Χριστού, πριν αποβιώσει και αφήσει τον μάταιο τούτο κόσμο. Εκείνο που δεν είναι ευρέως γνωστό, είναι η σχέση του Αγίου Συμεών με τον βασιλέα Πτολεμαίο, και το έργο του, το 80 π.Χ., καθώς και οι θαυμαστές αποκαλύψεις που προηγήθηκαν, με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, στον δίκαιο Συμεών, προ της ενσαρκώσεως του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Ο Βασιλεύς Πτολεμαίος, Έλληνας ειδωλολάτρης και μαθηματικός, ήθελε να κάνει ένα εξαιρετικό έργο στη βασιλεία του, που να μην το έχει πράξει άλλος πριν από αυτόν. Σκεπτόταν να ορθώσει ένα εντυπωσιακό ιπποστάσιο από κρυσταλλόπετρα. Όταν το έμαθαν ορισμένοι φιλόσοφοι εκείνης της εποχής, του πρότειναν ένα έργο τόσο μεγάλο, που το όνομά του να μείνει αθάνατο ανά τους αιώνες. Γιατί το ιπποστάσιο, ως φθαρτό έργο, θα το έφθειρε ο χρόνος, αλλά εκείνο που σκέφτηκαν οι φιλόσοφοι , όντως τον τίμησε περισσότερο από κάθε άλλο βασιλέα.
Εισηγήθηκαν στον φιλόδοξο Πτολεμαίο, ότι ένα γένος που βρίσκεται στην Ιερουσαλήμ και ονομάζονται Εβραίοι είχαν τον Μωυσή διδάσκαλο και βασιλέα παλιά, πριν από 1800 χρόνια. Ο Μωυσής τους παρέδωσε πέντε βιβλία , το πρώτο ονομάζεται Βρισήθ (Γένεση) που διηγείται πώς γεννήθηκαν εξ αρχής οι άνθρωποι, το δεύτερο Ελιδιμώθ ( Έξοδος) και αναφέρεται στην έξοδο των Εβραίων από την Αίγυπτο, το τρίτο Ουδυϊεκρά (Λευϊτικόν) και αφορά την ιερωσύνη, το τέταρτο Ουϋδαβίδ ( Αριθμοί) και διηγείται πώς ο Μωυσής δύο έτη μετά την έξοδο των Εβραίων από την Αίγυπτο καταμέτρησε κάθε φυλή και την οικία αυτών, και το πέμπτο Ελεβαρείμ (Δευτερονόμιο) όπου όσα είπε και έγραψε ο Μωυσής εκεί τα δευτερολογεί. Αυτά και άλλα 19 βιβλία έχει το Εβραϊκό γένος, αλλά είναι γραμμένα στην Εβραϊκή γλώσσα, εξήγησαν στον βασιλέα οι φιλόσοφοι και πρότειναν στον Πτολεμαίο να ζητήσει να του τα στείλουν και να έχει αυτούς τους μεγάλους θησαυρούς στα ανάκτορά του.
Επιστολή έστειλε προς το Εβραϊκό ιερατείο ο βασιλεύς Πτολεμαίος, αλλά η απάντηση που έλαβε ήταν αρνητική, αν και πρότεινε ετήσια απαλλαγή φόρου ένα έτος ανά βιβλίο. Οι Εβραίοι απάντησαν ως εξής: “Εμείς Πολυχρονεμένε Βασιλεύ έχομεν κατάρα από τους Προφήτες μας να μη δώσουμε σε άλλο γένος τα βιβλία μας, δια τούτο μη δυσαρεστηθείς ότι δεν στα στέλνομε. Υγίαινε”.
Αφού τους απείλησε με καταστροφές στις πόλεις τους ο Πτολεμαίος, στέλνοντάς τους δεύτερη επιστολή, τού απέστειλαν οι Εβραίοι τα βιβλία τους . Στη συνέχεια τους ζήτησε να του στείλουν και διδασκάλους που να κατέχουν καλά την Εβραϊκή και Ελληνική γλώσσα για τα μεταφράσουν. Οι Εβραίοι έστειλαν 70 διδασκάλους, τους οποίους δεξιώθηκε ο Πτολεμαίος και τοποθέτησε έναν Έλληνα διδάσκαλο και αντίστοιχα έναν Εβραίο σε κάθε δωμάτιο στα ανάκτορα, συνολικά 140 δασκάλους φιλοξένησε και υποστήριξε βασιλικά, μέχρι να ολοκληρωθούν οι μεταφράσεις. Μετέφραζαν ο καθένας χωριστά (Έλληνας και Εβραίος) τα κείμενα στην Ελληνική και μόνο όταν τελείωσαν συνέκριναν τι είχε γράψει ο καθένας και διεπίστωσαν ότι συμφωνούσαν οι μεταφράσεις τους.
Ένας από τους 70 Εβραίους διδασκάλους ήταν και ο Άγιος Συμεών.
Όταν επέστρεφαν οι 70 Εβραίοι διδάσκαλοι στην πατρίδα τους, συζητούσαν μεταξύ τους για διάφορα ρητά που περιέχονταν στα βιβλία που μετέφρασαν και ο Συμεών είπε τότε το εξής:
-Εγώ, ερμημεύοντας τον προφήτη Ησαΐα, είδα να λέγει: “ Ιδού η Παρθένος εν γαστρί έξει, και τέξεται Υιόν και καλέσουσι το όνομα αυτού Εμμανουήλ¨, και πρόσθεσε : Αυτό αδελφοί μου σημαίνει ότι μία Παρθένος θα συλλάβει στην κοιλιά της και θα γεννήσει υιό και θα καλέσουν το όνομα αυτού Εμμανουήλ. Πώς είναι δυνατόν παρθένος να γεννήσει και ο Θεός να γεννηθεί; Πιστεύω ότι αυτό δεν θα συμβεί ποτέ”!
Τότε ένα αόρατο χέρι τον ράπισε και φωνή ακούστηκε που τού είπε:
-“Και θα τον δεις τον Χριστό και θα τον πιάσεις με τα χέρια σου”.
Καθώς προχωρούσαν οι διδάσκαλοι, έφθασαν σε ένα ποτάμι. Ο Συμεών έβγαλε το δακτυλίδι του και το έριξε στον ποταμό λέγοντας:
- “Εάν ισχύει το ρητό του προφήτου Ησαΐου, τότε κι εγώ να βρω πάλι το δακτυλίδι μου”.
Το βράδυ αγόρασαν ψάρια να φάνε που οι ψαράδες τα είχαν αλιεύσει σε εκείνον τον ποταμό. Θεού ευδοκία, μέσα στα σπλάχνα του ψαριού που ανέλαβε να κόψει ο Συμεών, βρέθηκε το δακτυλίδι του.
Πίστεψε αληθινά ο Συμεών και ανέμενε πότε θα δει τον Χριστό ως βρέφος, τον σωτήρα του γένους του, και θα τον δεχθεί στην αγκαλιά του. Όταν γέρασε και ήταν 110 ετών και δεν μπορούσε πλέον να περιπατεί, τότε αξιώθηκε και είδε εκείνο που επιθυμούσε η ψυχή του.
Όταν συμπληρώθηκαν οι 40 ημέρες του καθαρισμού της Θεοτόκου, από την χαμηλή πόλη Ναζαρέτ έφεραν το θείο βρέφος με τον μνηστήρα Ιωσήφ στα υψώματα στην Ιερουσαλήμ, στον ιερό ναό του Σολομώντος, για την πλήρωση του νόμου του Μωυσέως. Το πρωτότοκο αρσενικό παιδί, που διάνοιξε τη μήτρα της μητέρας του, ήταν δια νόμου αφιερωμένο στον Θεό. Αυτό επικράτησε και μετά Χριστόν, όπου συνέχισαν οι Εβραίοι να πιστεύουν ότι το πρώτο αρσενικό θα πρέπει να ακολουθήσει ιερατικό βίο , γι΄ αυτό πλήρωναν οι πλούσιοι κοσμικοί αδρά τους ιερείς τους , προκειμένου ο Θεός να αποδεσμεύσει το παιδί τους και να το κρατήσουν κοντά τους. Βέβαια, πολλά είναι τα παραδείγματα στην Παλαιά Διαθήκη που κάθε άλλο παρά άγιο γεννήθηκε το πρώτο παιδί, όπως ο Κάιν, ο Ησαύ, ο Ρουβίμ κ.α
Εκτός αυτού είχαν και τη συνήθεια να προσφέρουν οι γονείς που ήταν πτωχοί ένα ζεύγος τρυγόνια ή περιστέρια στον ναό. Το ένα το έσφαζαν οι ιερείς και το άλλο το άφηναν ελεύθερο.
Τα συγκεκριμένα πτηνά είναι μονογαμικά, άκακα και ήρεμα. Όταν χάσουν το ταίρι τους δεν ζευγαρώνουν ξανά. Το τρυγόνι φεύγει περίλυπο μακριά στην ερημιά και στα όρη, δεν αγαπά πλέον τη σύγχυση του κόσμου. Τα περιστέρια είναι άκακα και ήρεμα, δηλαδή ακέραια.
Γι΄ αυτό είπε ο Κύριος “γίνεσθε φρόνιμοι ως οι όφεις και ακέραιοι ως αι περιστεραί”.
Το φίδι, όταν το κτυπούν , αφήνει όλο το σώμα του εκτεθειμένο στον θάνατο και προστατεύει μόνο το κεφάλι του. Κι εμείς πρέπει να είμαστε φρόνιμοι, όλα ας τα πάρει ο χρόνος και ο θάνατος , μόνο την πίστη μας στον Θεό να διατηρήσουμε ακέραιη, και ως Χριστιανοί να μην κρατάμε μίσος και έχθρα ούτε να παρασυρόμαστε από κακούς λογισμούς.
Όπως τα τρυγόνια που το ένα πεθαίνει και το άλλο ζει, έτσι και η ανθρώπινη φύση σταυρώνεται και πεθαίνει, αλλά η θεία παραμένει αθάνατη.
Ο Συμεών, κατά το ιερό ευαγγέλιο, ήταν δίκαιος και ευλαβής και το Πνεύμα το Άγιο τον φώτισε να μη δει θάνατο πριν δεχθεί τον Χριστό στην αγκαλιά του, εντός του ναού.
Ποια όμως ήταν η πνευματική πορεία του Αγίου Συμεών;
Ο Συμεών είχε φθάσει σε υψηλό πνευματικό επίπεδο, με φόβο Θεού, ώστε η ψυχή του να είναι κατ΄ ομοίωση με τον Πλάστη του. Είχε απαλλαγεί από τη σωματική εξάρτηση και τους ακάθαρτους λογισμούς, και το σώμα του ήταν υπάκουο στο θέλημα της ψυχής του. Ανέμενε μια ολόκληρη ζωή πότε θα ενσαρκωθεί ο Μεσσίας, η παρηγοριά του Ισραήλ, για να ελευθερώσει τους ανθρώπους από τις αμαρτίες τους.
Ο Προφήτης Ησαΐας λέγει ότι σε μία σκάλα όσον αφορά την πνευματική άνοδο, το χαμηλότερο σκαλοπάτι είναι ο φόβος προς τον Θεό, το ίδιο αναφέρουν ο Σολομών και ο Δαυίδ “αρχή σοφίας, φόβος Κυρίου”. Ακολουθούν η βουλή (η θέληση του ανθρώπου να απαρνηθεί τον αμαρτωλό εαυτό του και να ακολουθήσει τις εντολές του Θεού ), η ισχύς ( ο άνθρωπος ενδυναμώνεται πνευματικά με τη βοήθεια του Θεού), η ευσέβεια ( καθίσταται ενάρετος και ευσεβής προς τον Θεό καθώς και προς όλες τις εκφάνσεις του βίου του), η γνώση ( το Άγιο Πνεύμα οικοδομεί σταθερά εντός της ψυχής του, φωτίζει τον νου του, και καθαίρει το σώμα του, η ουράνια γνώση αποκαλύπτεται σταδιακά), η σύνεση ( με θεία διάκριση και τις χάρες του Αγίου Πνεύματος, αντιμετωπίζει όλες τις εσωτερικές και εξωτερικές δοκιμασίες του συνετά), και τέλος η σοφία ( σοφός καθίσταται αφού πνευματικά και συνειδητά συμπορεύεται με τον Τριαδικό Θεό εντός του).
Στο ανώτατο στάδιο της πνευματικής κλίμακος του Ησαΐου είχε φθάσει ο Άγιος Συμεών, όταν δέχθηκε εντός του ναού τον Ιησού Χριστό και αναφώνησε:
“Νυν απολύεις τον δούλον σου Δέσποτα κατά το ρήμα σου εν ειρήνη”, που σημαίνει ότι είδαν οι οφθαλμοί μου το καλό που έκανες Θεέ μου για τη σωτηρία του κόσμου και τώρα μπορώ , ελευθερωμένος από την πλάνη του κόσμου, να πεθάνω ειρηνικά.
Με θεία προφητική ικανότητα ο γέρων Συμεών αναφώνησε :
“Ιδού ούτος κείται εις πτώσιν και ανάστασιν πολλών εν τω Ισραήλ, και εις σημείον αντιλεγόμενον”. Ο Χριστός και ο Σταυρός του είναι σημεία αντιλεγόμενα, αφού πολλοί σκανδαλίστηκαν και σκανδαλίζονται ανά τους αιώνες και αρνούνται τα θαύματα του Τιμίου Σταυρού.
Στρεφόμενος προς την Παρθένο Μαρία προφήτευσε ο θεοδόχος Συμεών ως εξής:
- “ Και σου δε αυτής την ψυχήν διελεύσεται ρομφαία, όπως αν αποκαλυφθώσιν εκ πολλών καρδιών διαλογισμοί”, που σημαίνει θα θρηνήσεις τη σταύρωση και τη γύμνωση του υιού σου, και θα αποκαλυφθούν τότε ποιοι είναι με τον Χριστό και ποιοι με τους Εβραίους......
Η Παναγία Υπαπαντή είθε να μάς λυτρώσει από τα δεσμά της αμφιβολίας, να δυναμώσει την πίστη μας προς τον Θεό, και να φωτίσει την πνευματική πορεία όλων μας. Χρόνια σας πολλά.
Βιβλιογραφία:
“Λόγος διαλαμβάνων εν πλάτει, περί της Υπαπαντής του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού”, στο Μέγας Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας (1950). Μην. Φεβρουάριος, σελ. 37-53.
Ο Θεός μεθ΄ημών
Ευθυμία Η. Κοντοπούλου
2/2/2024
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου