Ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου , Άγιος Εφραίμ αριστερά, και η Τιμία Κάρα του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου δεξιά.Την φέρει ο νέος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεος. Φωτό:ekklisiaonline.gr
Με την θερμή παράκληση του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. κ. Ιερωνύμου , η Τιμία και Θαυματουργός Κάρα του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, με το άφθαρτο αριστερό ωτίο του, που δεχόταν τον λόγο του Αποστόλου Παύλου, κομίστηκε , μετά τιμών από την Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου του Αγίου Όρους , στον Ιερό Ναό του Αγίου Ελευθερίου Αχαρνών , την 11η Νοεμβρίου 2023 . Η Αθήνα ολόκληρη έλαβε αυτή την μεγάλη και ανέλπιστη ευλογία , μετά από 1617 χρόνια από την κοίμηση του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου (1).
Ο Άγιος Καθηγούμενος Αρχιμανδρίτης της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, Γέρων Εφραίμ , κόμισε την Τιμία Κάρα μαζί με την λαμπρότητα της ιεράς παρουσίας του , με πλήθος κλήρου, επισήμων και πιστών. Η Τιμία Κάρα τίθεται προς προσκύνηση έως το πρωί της Πέμπτης, 16 Νοεμβρίου 2023 . Ο Ιερός Ναός του Αγίου Ελευθερίου παραμένει ανοικτός όλο το 24ωρο (1).
1. Παρακολούθηση της Αρχιερατικής Θείας Λειτουργίας στον Ιερό Ναό του Αγίου Ελευθερίου
Είχα την ευλογία να παραστώ στην εορτή της μνήμης του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, τη Δευτέρα, 13η Νοεμβρίου, 2023. Στις 7:00 π.μ. ξεκίνησε ο Όρθρος και η Αρχιερατική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος και ιερουργούντος του θεοφιλεστάτου Επισκόπου Ρωγών κ. Φιλοθέου, βοηθού Επισκόπου του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, κ.κ. Ιερωνύνου του Β΄. Συμμετείχαν οι Αιδεσιμολογιώτατοι Πρωτοπρεσβύτεροι κ.κ. Θεόδωρος Παπαγιάννης και Παναγιώτης Κολοκώτσιος, καθώς και ο Αιδεσιμώτατος πατήρ Θεμιστοκλής. Τον πανηγυρικό λόγο εκφώνησε ο Άγιος Καθηγούμενος Αρχιμανδρίτης Εφραίμ. Έψαλε ο Πρωτοψάλτης κ. Σταύρος Χαλαμπαλιάς. Στις 10:00 π.μ. ακολούθησε Ιερά Λιτάνευσις της Τιμίας Κάρας του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, με την συμμετοχή της Φιλαρμονικής του Δήμου Αθηναίων, και στις 12:00 πραγματοποιήθηκε η Ιερά Παράκλησις (1).
2. Ο Πύρινος λόγος του Καθηγουμένου της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου Αγίου Εφραίμ
Ο Θεοφώτιστος και Σεπτός Άγιος Εφραίμ , ως ώριμος στάχυς της Ορθοδοξίας, στάθηκε λαμπαδόμορφα έμπροσθεν της ωραίας πύλης και εξήρε τις αρετές του Φωστήρος Ιωάννου Χρυσοστόμου. Τόνισε την θεία ευγλωττία του Μεγάλου της Ορθοδοξίας Ιεράρχου μας, παράλληλα με την ταπεινότητα του χαρακτήρα του, τον λιτό ασκητικό βίο και την αγαθοεργία του, η οποία ήταν αναπόσπαστο μέρος της ζωής του. Μνημόνευσε την αγάπη και φροντίδα του Θεολήπτου Πατέρα της Εκκλησίας μας προς τον συνάνθρωπο, τους φίλους και εχθρούς, προς τον πτωχό και πάσχοντα, πράξη η οποία ανοίγει τις πύλες της Βασιλείας των Ουρανών.
Πρόσθεσε ο Άγιος Εφραίμ, με βαθιά πίστη, ότι η Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου έχει την μεγάλη ευλογία εκτός από τα σπουδαία σεβάσματα και κειμήλια της Ορθοδοξίας να φυλάσσει και την Τιμία Κάρα του Ιερού Χρυσοστόμου.
Κάτι το οποίο είναι θαυμαστό και άξιο προσοχής στην Κάρα του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, και που μπορεί ο καθένας να διαπιστώσει, είναι η αφθαρσία του αριστερού ωτίου (αυτιού). Και όχι μόνο αυτό! Με θεία φώτιση μπορεί να δει και τον θείο συνοδό που διατηρεί το ωτίο του Αγίου αλώβητο ανά τους αιώνες. Είναι θαυμαστό γιατί ιατρικά το μέρος αυτό του σώματος είναι από τα πρώτα που φθείρονται όταν το σώμα του ανθρώπου αποθνήσκει. Αναφέρεται στον Μέγα Συναξαριστή της Ορθοδόξου Εκκλησίας ότι ο μαθητής του Χρυσοστόμου και μετέπειτα Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, Άγιος Πρόκλος, είδε εμφανώς τον Απόστολο Παύλο σκυμμένο στην πλάτη του Αγίου Ιωάννου να τον καθοδηγεί (2) .
Αυτά τα θεία και θαυμαστά μοιράστηκε με το Χριστεπώνυμο πλήθος ο Σεπτός Πατήρ Εφραίμ και ενέπλησε τους πάντες με τις θεάρεστες σκέψεις του και τον διαυγή, ως θείο αδάμα, λόγο του. Διότι ο θρόνος του Θεού δεν είναι ο ογκηθμός του όνου της κοιλίας μας που θέλει και επιθυμεί υλικά αγαθά με ιδιοτέλεια και προσκόλληση, μακριά από τον θείο προορισμό του ανθρώπου, αλλά ο καθαρός λόγος του Αγίου Πνεύματος , που εδράζεται στις φωτισμένες κεφαλές, και εμφαίνεται στα άγια πρόσωπα και στις καρδιές εκείνων που χαριτώνει, και τον κατέχουν με πίστη και αγάπη προς τον Θεό και τον πλησίον.
3. Το άφθαρτο αριστερό ωτίο του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου και η νοητική πορεία προς την θεία αποκάλυψη
Ιατρικά, στο αριστερό εγκεφαλικό ημισφαίριο του ανθρώπου εδράζεται το ακουστικό κέντρο. Αντίστοιχα ενεργοποιείται το δεξί εγκεφαλικό ημισφαίριο από αριστερά προς δεξιά. Η νοητική αντίληψη προς δεξιά, βοηθά την κοινή λογική του αριστερού ημισφαιρίου να συνδεθεί δημιουργικά με το συναίσθημα και τη φαντασία, καθώς και τη διαίσθηση, ενισχύει την αποκλίνουσα νόηση, και ενεργοποιεί αντιληπτικά τις οπτικές και ακουστικές ικανότητες του δεξιού εγκεφαλικού ημισφαιρίου, καθιστώντας τις υπερκόσμιες εμπειρίες αντιληπτές μέσω των πέντε αισθήσεων, επίσης με τις υπεραισθήσεις , όπως την υπερόραση και υπερακοή, όταν υπάρχει αληθινή πίστη , αγάπη προς τον Θεό και ταπείνωση. Αυτή η νοητική διαδικασία, "σε ανθρώπινο επίπεδο", αφορά το "εύρηκα" του Αρχιμήδου και τις σύγχρονες ανακαλύψεις των επιστημόνων και καλλιτεχνών της εποχής μας. Όμως, τίθεται το ερώτημα, γιατί οι Αρχαίοι Έλληνες αποκαλούσαν το δεξί εγκεφαλικό ημισφαίριο Νέμεσι (θεία δικαιοσύνη και θεία φώτιση);
Επάνω στην διαδρομή των Επτά Εκκλησιών της Αποκαλύψεως, ως δεξιά πνευματική - σταυρική πορεία , συνδεδεμένη με αγνούς συναισθηματικούς κραδασμούς πίστης και αγάπης προς τον Ουράνιο Πατέρα και την ανθρωπότητα, με λόγους και έργα μετανοίας, ταπείνωσης και υπακοής στο θείο θέλημα, σταυρώθηκε ο Κοσμοσωτήρας , ο Φέρων τις αμαρτίες του κόσμου, ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, και παρέδωσε το Πνεύμα Του το Άγιο. Χαρακτηριστική στις αγιογραφίες είναι η κλίση της Αγίας Κεφαλής του Κυρίου μας επί του δεξιού του ώμου.Τις επτά κατάρες του Φαραώ διέγραψε σταυρικά ο Ιησούς Χριστός, και αντίστοιχα επτά δαιμόνια αφαίρεσε από την Ισαπόστολο Μαρία Μαγδαληνή. Οι Επτά Εκκλησίες δεν βρίσκονται μόνο στη Μικρά Ασία, αλλά εντοπίζονται και επί του σώματος του ανθρώπου, καθώς και στην κεφαλή του.
Όσον αφορά τους Αποστόλους και Αγίους της Εκκλησίας μας, στο αριστερό ωτίο τους συνέλαβαν τον Θείο Λόγο, τόσο ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος, όσο και ο Ιερός Χρυσόστομος, όταν κατήλθε η χάρις του Αγίου Πνεύματος επί της κεφαλής τους και ενέπλησε τον νου και την καρδία τους.
Βεβαίως, ο φύλακας Άγγελος του Αγίου Χρυσοστόμου, με την μορφή του Αποστόλου Παύλου, δεν χρειαζόταν εγκέφαλο με σάρκα και οστά ανθρώπου για να επικοινωνήσει μαζί του, γιατί το σώμα του ήταν και είναι αθάνατο και αιώνιο, αόρατο βεβαίως στον κοσμικό ανθρώπινο οφθαλμό, είναι δωρεά από τον Ύψιστο, τον Τριαδικό Θεό της Ορθοδοξίας. Τον δίδαξε δια ζώσης στην γλώσσα της σιωπής, με την αγία δεξιά χείρα Του, όπως ο Παντοδύναμος και Πανταχού παρών Τριαδικός Θεός επικοινωνεί σιωπηλά με όλα του τα δημιουργήματα, αφού επάνω στην ασυλλήπτου ελέους και δικαιοσύνης δεξιά Του κρατεί όλον τον κόσμο. Τον τροφοδότησε ο φύλακας Άγγελος του πνευματικά, όσον αφορά την ερμηνεία των Αποστολικών Επιστολών και όχι μόνο.
Η θεόπνευστος Ιερά Εικόνα του Αγιογραφείου της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, η δεξιά χείρα του Αποστόλου Παύλου που ευλογεί, η θέση του σώματός του, ο ενεργός δεξιός πόδας του, η έκφραση του προσώπου του και το περίφροντι βλέμμα του, καθώς και η κλίση του σώματος του Αγίου Ιωάννου μέσα από την καθιέρωση της επαφής του ανθρώπου με τον Θεό αποδίδουν απόλυτα αυτό που είναι η αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα για τον Φωστήρα της Τρισηλίου Θεότητος και τον φύλακα Άγγελό του, ώστε να περάσει η θεία αλήθεια ακέραια στις επόμενες γενιές των αγιογράφων του Αγίου Όρους, και στους πιστούς της Ορθοδοξίας μας.
4. Θαυμαστές αποκαλύψεις όσον αφορά την αγιότητα του Ιερού Χρυσοστόμου
Ο Άγιος Πρόκλος παρατηρούσε έξω από το κελλί του δασκάλου του διακριτικά, για να μην τον διακόψει από την προσευχή, την μελέτη και την συγγραφή των επιστολών του (3).
Άλλο θαυμαστό γεγονός το οποίο είναι ικανό να φανερώσει το ύψος της αγιότητος του Μεγάλου Πατρός της Ορθοδοξίας είναι το ακόλουθο: Κάποιος που πολύ αγαπούσε τον Χρυσορρήμονα, παρακαλούσε τον Θεό με επιμονή να του αποκαλύψει αν ο Άγιος βρήκε παρρησία κοντά Του.
Ο Θεός άκουσε την ικεσία του και του έδειξε όλα τα τάγματα των δικαίων. Όμως, επειδή δεν είδε ο χριστιανός τον αγαπημένο του Άγιο, άρχισε να λυπάται και ρωτά τον Άγγελο που τον συνόδευε, «Κύριε, αυτόν που επιθυμούσα να δω δεν τον είδα», και ο Άγγελος του απαντά: «Για τον Ιωάννη της μετανοίας λες; Αυτόν κανείς από τους ανθρώπους δεν μπορεί να τον δει γιατί βρίσκεται εκεί που είναι ο θρόνος του Θεού" (1).
5. Εντός του Ιερού Ναού του Αγίου Ελευθερίου την ώρα της Θείας Λειτουργίας
α. Καθώς στεκόμουν σχεδόν δίπλα στον Άγιο Εφραίμ στον σολέα του ναού διακριτικά και σεμνά, σιωπηλή στην σειρά μου για να κοινωνήσω των Αχράντων Μυστηρίων, το βλέμμα μου ασυναίσθητα έπεσε στα δεξιά στασίδια της πρώτης σειράς. Ένας πιστός είχε αφαιρέσει από το πορτοφόλι του όλες τις μικρές θρησκευτικές εικόνες της συλλογής του, που έφερε μαζί του ως προστασία, περισσότερες από 10 χάρτινες εικονίτσες, και τις φιλούσε συγκινημένος, την μία μετά την άλλη, με μεγάλη ευλάβεια.
β. Στα πίσω στασίδια καθόταν ένας άλλος αδελφός , “δυστυχής χωρίς να το γνωρίζει”, θα έλεγα, γιατί ήταν από μικρός φυλακισμένος στα δίκτυα της κοινωνικοπολιτικής φιλαρχίας και υλικής ματαιοδοξίας.
Προσήλθε στον Ναό με την οικογένειά του όταν εξήλθαν από την αγία βημοθύρα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ τα Άγια των Αγίων, και δυσανασχέτησε γιατί εκείνη τη στιγμή ο πατήρ Θεμιστοκλής έλαβε την Τιμία Κάρα από το προσκυνητάρι, την ώρα της Μεγάλης Εισόδου, και ματαίωσε την επιθυμία τού “ τοπικού άρχοντος” να ασπαστεί άμεσα τον Άγιο, και να λάβει τάχιστα ευλογία στα δικά του μέτρα και σταθμά. Ο ¨κύριος” δεν ήταν μαθημένος σε αργοπορίες και καθυστερήσεις, ούτε σε δημόσιες ματαιώσεις που εξέθεταν την ισχύ του. Είχε προσέλθει στον Ιερό Ναό μετά της συζύγου του, κάποιων συγγενών του και με την οικιακή βοηθό τους, και κάθισαν στην ίδια σειρά, σχεδόν δίπλα μου. Πριν από την Μετάληψη, έλαβε με έπαρση την πρωτοβουλία και εισήλθε καμαρωτός και αδιάκριτα από την βημοθύρα του Αρχαγγέλου Γαβριήλ εντός του ιερού, λες και ήταν η κουζίνα της κας Μαρίας, "της Πενταγιώτισσας", για να πάρει μυρωδιά από τα πρώτα μαγειρέματα! Εξήλθε μετά από λίγη ώρα με έντονη αίσθηση ικανοποίησης, κρατώντας αρκετά κομμάτια αντίδωρο στην δεξιά παλάμη του. Αυτό ήταν!
Ο Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος οικονόμησε κατάλληλα και τάχιστα, ώστε να ταπεινωθεί δημοσίως ο “αδαής”. Γι΄αυτό, μόλις εμφανίστηκε στον σολέα και εμπρός στο πλήθος των πιστών, έβαλε αυθόρμητα και απερίσκεπτα ένα κομμάτι άρτου με λαιμαργία στο στόμα του (κάτι χειρότερο από το κήτος που κατάπιε τον Ιωνά) και κατέστη υποδεέστερος τον κυνών που ζητιανεύουν ψιχία κάτω από το τραπέζι. Εξέθεσε σοβαρά τον εαυτόν του ενώπιον των άλλων πιστών, που προσεύχονταν σιωπηλά και περίμεναν να κοινωνήσουν. Κι όχι μόνο αυτό!
Απτόητος συνέχισε και μοίρασε τις υπόλοιπες μερίδες που έλαβε και εξανάγκασε τα μέλη της οικογενείας του, παροτρύνοντάς τους να γευτούν άμεσα το αντίδωρο, να μιμηθούν την ιδιοτελή και ασεβή συμπεριφορά του, ενώ η ώρα ήταν ιερά και ακατάλληλος δια τέτοιου είδους δημιουργικές εκδηλώσεις. “Να σεβόμαστε ο ένας τον άλλον, για να μάθουμε να σεβόμαστε και τον Θεό. Εκείνος που είναι θρασύς στους ανθρώπους, είναι θρασύς και στον Θεό, λέγει με πύρινο λόγο ο Ιερός Χρυσόστομος” (2).
Καθώς παρατηρούσα τον "παθόντα" από τον σολέα, περιμένοντας στη σειρά μου με υπομονή να μεταλάβω, κι ενώ ο Καθηγούμενος Άγιος Εφραίμ εκφωνούσε μελίρρυτα τον λόγο του, αποκαλύφθηκε ψυχολογικά όλη η ζωή τού "δυστυχούς αδελφού " εντός μου. Από την παιδική του ηλικία έπρεπε να ανδρωθεί, κατά την δεκαετία του 1960, και να αποδείξει ότι είναι αρκετά έξυπνος, ώστε να εξασφαλίσει τα καλύτερα στην οικογένειά του, να προκόψει επαγγελματικά, και να αποκτήσει κοινωνική δύναμη, πειθώ και πυγμή. Να μάθει καλά πώς να τον διευκολύνει ο τραπεζίτης για να μην περιμένει στην ουρά, σαν να είναι τυχάρπαστος και ασήμαντος, ο γιατρός να τον αντιμετωπίζει ως σημαντικό ασθενή και να τον θεραπεύει αποτελεσματικά λόγω της οικονομικής του υπεροχής, ο πολιτικός να τον έχει μεγάλη ανάγκη γι΄αυτό να ικανοποιεί χωρίς δεύτερη σκέψη τα αιτήματά του, όλα να είναι στην υπηρεσία τού... “κατά τα άλλα τριών σπιθαμών παμπόνηρου ανθρώπου”!
Όμως ο Θεός δίνει ορισμένες φορές μακρύ σχοινί και εκείνη την αγία ώρα πνίγηκε ο τάλας μόνος του, μέσα στην υπερηφάνεια και την εγωπάθειά του, στις νευρώσεις και στα θέλω του για συνεχή κοινωνική ανάδειξη και επικράτηση! "Κάτι του έφταιγε" γι΄αυτό ήταν νευρικός και ανικανοποίητος μετά από την φαλλοκρατική επίδειξη και κοινωνική προβολή.....
Λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος, “παντού και πάντοτε η ματαιοδοξία και η φιλαρχία γίνονται αιτίες κακών”, αλλά τονίζει ότι “το πίπτειν ανθρώπινον, το εμμένειν εωσφορικόν, και το μετανοείν θείον “ (2).
γ. Συγχώρεσέ με Θεέ μου ομολόγησα σιωπηλά.... Όταν ήμουν νέα, χαιρόμουν με τα πανεπιστημικά πτυχία , τα βραβεία που λάμβανα και τις διεθνείς αναγνωρίσεις στην επιστήμη της ψυχολογίας, που διάλεξα από την εφηβεία μου....Ήλθε όμως η ευλογημένη ώρα, προς Δόξαν Θεού, που η σιωπή έγινε χρυσός , και έδεσε την γλώσσα και την επιθυμία του ανθρώπου για κοινωνική προβολή, γκρεμίζοντας της φθαρτής ζωής τα κυήματα....
Γιατί σήμερα... φρόντισε ο διάβολος να κάνει τους οφθαλμούς μου βλοσυρούς, και αντί να είμαι συγκεντρωμένη στην προσευχή μου, παρατηρώ τους συνανθρώπους μου; αναρωτήθηκα. Αγαπώ κατά βάθος πολύ τον πλησίον μου, ειλικρινά θλίβομαι όταν πάσχει, κι εύχομαι εκ βάθους καρδίας να λυτρωθεί από τα ανείπωτα δεσμά του ο συγκεκριμένος αδελφός, το ίδιο επιθυμώ και για τον εαυτόν μου. Άλλωστε τα προβλήματα και οι δυσκολίες κάθε ανθρώπου είναι πολύμορφα... όλοι είμαστε βυθισμένοι στην αμαρτία και κανένας κοσμικός δεν αγίασε!
6. Ανάγκη για συγχώρηση
Άγιε Πάτερ Εφραίμ, αυτό ήθελα εκείνη τη συγκινητική στιγμή να εξομολογηθώ και να συγχωρηθώ, που με βάραινε πριν μεταλάβω των Αχράντων Μυστηρίων, καθώς κοσμούσατε με θεία ρήματα και φωτεινά επίθετα τον Άγιο Ιωάννη Χρυσόστομο. Προσκυνώ ευλαβικά τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, τον Τριαδικό Θεό , που εμφαίνεται επί του προσώπου σας, και κατέρχεται η χάρις του στην αγία δεξιά σας. Αδυνατώ να σας αντικρίσω...είμαι ένοχη δια παντός!
7.Οι πιστοί, ως σώμα της Εκκλησίας, κατά την περιφορά της Τιμίας Κάρας
Ένας νεαρός πρόσεχε τα πράγματά μου στο στασίδι και είχε ισιώσει την ομπρέλα μου για να μην ενοχλεί τους άλλους.... πώς να μην είμαι ευγνώμων; Βροχερή ήταν η ημέρα την αυγή, αλλά κατά την λιτανεία ο ήλιος έλαμψε από τις ψαλμωδίες και το μοσχολίβανο , καθώς και τα πανηγυρικά εμβατήρια της Μπάντας των "κοκκινοσκούφηδων" . Μάς ακολούθησε ο ηλιάτορας με ουρανίους παιάνες στις οδούς Αχαρνών- Πετρίδου- Λ. Ιωνίας -Καβάφη και κατά την επιστροφή στην Αχαρνών, στον Ιερό Ναό του Αγίου Ελευθερίου.
Φωτό: ekklisiaonline.gr
Όσοι πιστοί έκαναν υπακοή και παρέμειναν υπομονετικά στην σειρά τους, έλαβαν πλούσια και νόμιμη μερίδα αντίδωρου, καθώς και κόλλυβα εις μνήμην του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου , που παρασκεύασαν οι σεβαστές κυρίες της όμορφης Ενορίας του Αγίου Ελευθερίου.
8. Η θεία ευλογία "ως ιερά ανάμνησις", ένα δώρο ανεκτίμητο
Τοποθέτησα στο εικονοστάσι μου , ως θεία ανάμνηση, την ευλογία με την Αγία εικόνα που έλαβα από τον σεπτό Ιερομόναχο κατά την διάρκεια του προσκυνήματος της Τιμίας Κάρας του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, εντός του Ιερού Ναού του Αγίου Ελευθερίου. Περιλαμβάνει η εικόνα την Τιμία Κάρα καθώς και την εικονογράφηση του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου με τον Απόστολο Παύλο, από το Αγιογραφείο της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, όπως εμφανίζονται σε αυτήν την εργασία.
9. Θερμές ευχές προς τους αναγνώστες μας και όλο τον κόσμο
Ο Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος είθε να φωτίζει κάθε πιστό που τιμά με ευλάβεια την μνήμη του. Ας μην ξεχνάμε, όπως μάς διαφωτίζει ο ίδιος ο Άγιος με τα νάματα της θεοπνευστίας του, “ό,τι είναι για το σώμα η αρρώστια, ο πυρετός , η υδρωπικία ή κάτι άλλο παρόμοιο, και ό,τι είναι για το σίδερο η σκουριά, για το μαλλί ο σκόρος και για το ξύλο το σαράκι, αυτό είναι για την ψυχή η κακία” και ότι “ο καθένας μας είναι υπεύθυνος για τη σωτηρία του πλησίον. Γι΄αυτό λάβαμε εντολή από τον Απόστολο Παύλο· ας μη φροντίζει ο καθένας σας μόνο για ό,τι ενδιαφέρει τον ίδιο, αλλά και για ό,τι ωφελεί τους άλλους”(2).
Ιωάννου Χρυσοστόμου
Απολυτίκιον. Ήχος πλ. Δ΄.
Η του στόματός σου καθάπερ πυρσός, εκλάμψασα χάρις, την οικουμένην εφώτισεν· αφιλαργυρίας τω κόσμω, θησαυρούς εναπέθετο· το ύψος ημίν της ταπεινοφροσύνης υπέδειξεν. Αλλά σοις λόγοις παιδεύων, πάτερ Ιωάννη Χρυσόστομε, πρέσβευε τω Λόγω Χριστώ τω Θεώ, σωθήναι τας ψυχάς ημών (3).
10. Βιβλιογραφία
1. Η Τιμία Κάρα του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου στην Αθήνα - Πρόγραμμα Yποδοχής και Ακολουθιών - Ορθοδοξία News Agency.
2.Ιερολόγιο του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, Τεύχος 1ο.έκδοση Γ΄. Διασκευή-Επιμέλεια Πρεσβύτερος Ηλίας Γ. Διακουμάκος. Αίγινα. Εκδόσεις “Σκοπόν του Λόγου”.
3. Μέγας Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Μην. Νοεμ. σ. 344.
Ο Θεός μεθ΄ημών!
Ευθυμία Η. Κοντοπούλου
14/11/2023
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου