Δευτέρα 1 Ιανουαρίου 2024

Βασιλόπιτα, "Το Αλφαβητάριο της Ζωής"

 


                                 Η γλύκα της πνευματικής τροφής. Φωτό: Ε. Η. Κοντοπούλου

Το έτος 2024 ανήλθε θριαμβευτικά στον θρόνο του. Είθε το ευλογημένο “4" , καράβι με λευκά πανιά της ειρήνης και της αγάπης, σε  ήρεμο πέλαγος να  πλεύσει για τη βασανισμένη ανθρωπότητα.

 Η λαχταριστή βασιλόπιτα, με την πλούσια σοκολατένια επικάλυψη και τα πολλά στολίδια, δεν παρασκευάστηκε σε φούρνο πολυτελείας από ανθρώπινα χέρια, μάς ήρθε ζαχαροκάντιο ζυμωτή , δώρο από τον ίδιο τον Μέγα Βασίλειο, με αναγεγραμμένο επάνω της το Αλφαβητάριο της Αιωνίου Ζωής. Η θαυμαστή βακτηρία του αγαπημένου μας Αγίου Βασιλείου , και φέτος  έβγαλε κλώνους αθάνατους και καρπούς εύοσμους, θείας ροδονιάς, στον νου και στην καρδιά μας.

Με τις ευλογίες  Του σας παραδίδω   το ταπεινό μου  πόνημα,  αν και απέχει  πολύ από το υπέρλαμπρο Αλφαβητάριο  του  φωστήρος της Τρισηλίου Θεότητος.


                                                    Φωτό: Ε. Η. Κοντοπούλου

Το Αλφαβητάριο του Νέου Έτους

Το Αλφαβητάριο που ακολουθεί, περιλαμβάνει πνευματικής αγάπης νουθεσίες , από το Α έως το Ω,  προς ψυχική ωφέλεια κάθε ανθρώπου, που  θέλει να βαδίσει  την οδό της σωτηρίας του. Το συνέθεσα πρωτίστως   ως πνευματική μου άσκηση, εν όψει της Πρωτοχρονιάς, και το μοιράζομαι ταπεινά μαζί σας.

Αγάπη, ανεξικακία,  αγιοσύνη: 

Είναι άκρως σημαντικά στη ζωή του ανθρώπου. Χωρίς την αγάπη προς τον Θεό και τον πλησίον είναι αδύνατον να πορευθεί εν Κυρίω ο άνθρωπος, και να φωτιστεί με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος . Αγάπη   χωρίς ανεξικακία είναι δύσκολο να υπάρξει, γιατί η κακία είναι μεγάλη τροχοπέδη και καταστρέφει τα έργα τα αγαθά. Η αγιότητα δεν χαρίζεται, κατακτάται μετά από σκληρή εργασία κατά τη διάρκεια του βίου. “Άγιος” είναι ένας άνθρωπος όπως όλοι μας, με τις αδυναμίες και τα λάθη του, μόνο που γνωρίζει πώς να τα διαχειρίζεται αποτελεσματικά, και να επιστρέφει νικητής στην Πατρική Αρχή. Υπάρχουν και κοσμικοί άγιοι. Πράξεις αγιότητας παρατηρούμε μέσα στην ίδια την οικογένεια, καθώς και στο κοινωνικό μας περιβάλλον. Άγιο είναι να ανέχεσαι, έστω και αν βασανίζεσαι , τον ιδιότροπο σύντροφό σου , το παιδί ή γονιό σου, επίσης άγιο είναι να προσφέρεις ανιδιοτελώς προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, χωρίς να επιζητείς ανταπόδοση και αναγνώριση, αλλά να αφήνεις να σε κρίνει μόνο ο Θεός.

Βεβαιότητα κατά Θεόν:

Πολλοί άνθρωποι υπερηφανεύονται γιατί έχουν αυτοπεποίθηση. Η αυτοπεποίθηση είναι σημαντική, όταν ο ανθρώπινος νους είναι φωτισμένος και έχει θεία διάκριση. Ύπουλος εχθρός είναι η αυτοπεποίθηση για τους φτωχούς στο πνεύμα, που πιστεύουν ότι είναι φωτεινοί παντογνώστες, κλείνοντας τα ώτα τους σε εκείνο που μπορεί πραγματικά να τους ωφελήσει, και να βοηθήσει στην καλλιέργεια του εαυτού τους, καθώς και στην πνευματική τους πρόοδο.

Γενναιότητα, γνώση θεία:

Γενναίο είναι να παραδεχθεί δημοσίως ο άνθρωπος τα λάθη του και να μη μεταθέτει τις ευθύνες του στα πρόσωπα των άλλων. Γενναίο είναι να εκτελέσει το καθήκον του προς τον εαυτόν του, την οικογένεια και την πατρίδα του, όμως υπεράνω όλων είναι το να παραδώσει στον Θεό και Πατέρα του , με ευθύνη και σύνεση, αυτό που του αναλογεί, τα πάθη του σώματος και της ψυχής του, προκειμένου με θεία γνώση και πράξη να φωτιστεί και να καθαρθεί.

Δύναμη, θεία διάκριση, δικαιοσύνη: 

Η σωστή διαχείριση της δύναμης του ανθρώπου προς όφελος του συνανθρώπου του, και η αποφυγή της εκμετάλλευσης είναι το ζητούμενο. Ο άνθρωπος δεν δύναται να αποδώσει δικαιοσύνη, χωρίς να διακρίνεται από θεία σοφία. Δικαιοσύνη δεν είναι οι νόμοι που θεσπίζουν οι ίδιοι οι άνθρωποι, αλλά το φοβερό και τρομερό δικαστήριο του Θεού, όπου όλοι μας είμαστε ένοχοι διαπαντός. Αν εμείς δεν κατακρίνουμε τον πλησίον μας, προς όφελός μας θα είναι και η κρίση του Θεού για τις δικές μας αμαρτίες .

Εγρήγορση, εγκράτεια, ευσέβεια, ευλάβεια, ευγνωμοσύνη, ενσυναίσθηση, ελπίδα,  ειρήνη:

Εγκράτεια των τροφών και των παθών και ευγνωμοσύνη με ευλάβεια προς τον Εσταυρωμένο Χριστό, που χάραξε τον δρόμο της σωτηρίας μας, γεμίζοντάς μας ελπίδα   για τη δική μας πνευματική πορεία και σωτηρία, είναι ο ευσεβής στόχος μαςΓι΄ αυτό δεν πρέπει να ματαιοπονούμε αλλά να βρισκόμαστε διαρκώς σε εγρήγορση. Ειρήνη είναι ο ίδιος ο Χριστός στη φάτνη του, έλαμψε ανάμεσά μας και χάραξε τη στενή οδό της αρετής, της πίστης, ελπίδας και αγάπης, που διασφαλίζουν την ειρήνη στην ανθρωπότητα. Η ενσυναίσθηση προς τους συνανθρώπους μας συμβάλλει ουσιαστικά στην ομαλή, εν Χριστώ, πορεία του βίου μας και στη διασφάλιση της ειρήνης.

Ζήλο ζωής ουρανίου

Δεν κατακτώνται οι ουρανοί του πνεύματος με ακηδία, ραθυμία και αδιαφορία, καθώς και έλλειψη πνευματικής ζωής. Με θείο ζήλο χρειάζεται ο άνθρωπος να βαδίζει τον βίο του, και να μην αποκλίνει από την εν Κυρίω ζωή , που είναι η αλήθεια και η οδός της σωτηρίας του.

Ήθος, ηρεμία: 

Ο άνθρωπος που δεν κατατρέχεται από τα παφλάζοντα κύματα του ασταθούς νου του, αποδεικνύεται ήρεμος και ψύχραιμος στις δυσκολίες του βίου του,  έχει σταθερή άγκυρα την πίστη του . Οι αρετές του και η άσκηση αυτών αποδεικνύουν το ήθος του, και το κατά πόσον συνάδει με τις χριστιανικές αρχές του, αποτελώντας εκλεκτό πλήρωμα τη Εκκλησίας του Κυρίου μας.

Θάρρος: 

Θάρρος διακρίνει όχι μόνο τους αγίους και ήρωες, αλλά και τους απλούς ανθρώπους, σε στιγμές μεγάλων δυσκολιών και αποφάσεων κατά τον βίο τους. Θάρρος χωρίς χρηστά ήθη δεν υπάρχει, γι΄ αυτό πολλάκις συγχέεται με το θράσος.

Ισορροπία:

Σημαντικό είναι ο άνθρωπος να φροντίζει ταυτόχρονα το σώμα και την ψυχή του, τον νου και την καρδιά του, τη λογική και το συναίσθημα, και όταν αποκλίνει να έχει τη διάκριση και δύναμη να καθιερώνει εκ νέου ισορροπία , βασιζόμενος στις χριστιανικές αρχές του.

Καλοσύνη, κοσμιότητα , καλαισθησία, κάλλος ψυχικό, καταξίωση πνευματική: 

Η καλοσύνη αντανακλάται στα πρόσωπα αυτών που την κατέχουν, γιατί   τα λαμπρύνει. Η κοσμιότητα αφορά τον σεβασμό του ιδίου του εαυτού, τόσο μέσα στην οικογένεια όσο και στο εργασιακό-κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο ζει και κινείται. Εχθρός της κοσμιότητας είναι η κενοδοξία και η υπερβολή. Αν και ο ορισμός της κοσμίου συμπεριφοράς αλλάζει ανά εποχές, υπάρχουν σταθερές παράμετροι που τη χαρακτηρίζουν και αυτές δεν αφορούν τα πάθη του ανθρώπου και τη δημόσια έκφραση αυτών. Η καλαισθησία συμβαδίζει με τη λεπτότητα της φύσης του ανθρώπου, την ενσυναίσθηση, τη δημιουργικότητα,  αλλά και τα παραδείγματα που μας άφησαν ως ιερά παρακαταθήκη οι ευσεβείς πρόγονοί μας. Όλα αυτά τα γνωρίσματα της προσωπικότητας του ανθρώπου συνθέτουν  το ψυχικό του κάλλος και τον καταξιώνουν πνευματικά.

Λογική θεία, λαμπρότητα λόγου, λεπτότητα:

Λαμπρός λόγος είναι αυτός του Ευαγγελίου, ο λόγος που κοσμείται με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος. Ο υπολογιστής- ρήτορας καθώς και ο δεινός νομικός ή πολιτικός, όσο ευρύ κι αν είναι το λεξιλόγιό του και ευφυή τα επιχειρήματά του, προς εντυπωσιασμό τρίτων, δεν είναι άκρως ελκυστικός ,διότι δεν χαρακτηρίζεται από την εκλέπτυνση των ηγιασμένων πατέρων της Ορθοδοξίας μας, που δεν ομιλούν οι ίδιοι αλλά η αγάπη του Θεού εντός τους.

Μετάνοια, μετάληψη, μακροθυμία: 

Το να μετανοήσει ο άνθρωπος για τις αδυναμίες και τα σφάλματά του, να μεταλάβει των Αχράντων Μυστηρίων, και να ακολουθήσει μία υγιή πορεία   κατά Θεόν, είναι το ήμισυ της  διαδρομής προς τη Βασιλεία των ουρανών. Το άλλο ήμισυ αφορά την προσφορά και την αγάπη του προς τους άλλους. Παράλληλα ο άνθρωπος χρειάζεται να μην είναι επικριτικός, να αποδέχεται τους συνανθρώπους του, έστω κι αν δεν παραδέχεται τη συμπεριφορά τους, και να προσεύχεται υπέρ της σωτηρίας του, που σημαίνει και τη σωτηρία των άλλων. Χρειάζεται να είναι μακρόθυμος όπως είναι ο ίδιος ο Θεός προς εμάς, ο οποίος περιμένει από την αρχή της δημιουργίας του ανθρωπίνου γένους να θερίσει στάχυα της θείας δόξης του.

Νηστεία, νηφαλιότητα: 

Η σωτήρια νηστεία των τροφών, και των παθών και ο συντονισμός με τις νηστείες που σοφά προτείνει η Εκκλησία μας είναι άκρως αναγκαίος στόχος για κάθε χριστιανό. Η νηφαλιότητα αφορά τη διαχείριση και τον έλεγχο των νοητικών και συναισθηματικών παραγόντων, καθώς και των σωματικών καταστάσεων που δρουν αρνητικά , επίσης την επιθετικότητα από εξωγενείς παράγοντες, που παρεμποδίζουν την ολοκλήρωση των ευσεβών στόχων του ανθρώπου, τον γεμίζουν φόβο και αβρβαιότητα.

Ξεκαθάρισμα λογισμών και λογαριασμών, ξεκούραση σώματος και ψυχής:

Συχνά οι λογισμοί έρχονται , παρέρχονται και επιστρέφουν, έχοντας ψυχαναγκαστικό χαρακτήρα. Η αστοχία που αφορά την προσκόλληση σε παλιούς λογαριασμούς και ανοιχτές υποθέσεις, είναι άκρως βασανιστική . Ο άνθρωπος, όποια κι αν ήταν τα λάθη και οι αδικίες του παρελθόντος, χρειάζεται να διατηρεί το βλέμμα του σταθερά προσηλωμένο στον  Σταυρό του Σωτήρος του Χριστού, και να βαδίζει τη φωτεινή οδό . Μόνο τότε θα ξεκουραστεί ουσιαστικά, γιατί θα απαλλαγεί από πολλά και ψυχοφθόρα βάρη που τον καταθλίβουν και τον δεσμεύουν με δεινό τρόπο.

Ολιγάρκεια:

Η χάρη της απλότητας και η έλλειψη προσκόλλησης στα υλικά αγαθά του πρόσκαιρου βίου μας, παράλληλα η επένδυση σε πνευματική καλλιέργεια, δύνανται να σπάσουν της αλυσίδες που βαραίνουν και καθιστούν δια βίου ανάπηρο τον άνθρωπο, γεμίζοντάς τον σωματικές και ψυχικές ασθένειες.

Πνευματική καλλιέργεια, πίστη, προσευχή, πραότητα, προστασία:

Η πίστη και η προσευχή ενώνουν τον άνθρωπο με τον Χριστό, τον βοηθούν να καλλιεργηθεί πνευματικά και να ανέλθει στο στάδιο της πραότητας, όπως πράος είναι ο ίδιος ο Κύριος. Καθίσταται ένα αγαπητό μέλος του πληρώματος της Εκκλησίας, στήλη προστασίας για την οικογένειά του και την κοινωνία ολόκληρη, όπως προστάτης και στήριγμά του είναι ο ίδιος ο Θεός.

Ρωμιοσύνη, ρίζες: 

Ο άνθρωπος έχει εθνική ταυτότητα και συνείδηση. Είναι μέλος μίας χώρας και κάτοχος της γλωσσικής παρακαταθήκης, των ηθών και εθίμων του τόπου όπου είδε το φως της ζωής. Η αποκοπή από τις ρίζες του μόνο καταστροφή στο δένδρο της ζωής του μπορεί να προκαλέσει. Χριστιανισμός και Ελληνισμός είναι οι αιώνιες ρίζες μας, άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους.

Συγχώρηση, σύνεση, σωφροσύνη, σωτηρία:

Το να παραδεχθεί τις αδυναμίες του κατά την εξομολόγηση και να συγχωρήσει τον εαυτόν του και τους άλλους, είναι το ήμισυ της ψυχικής θεραπείας του ανθρώπου. Αποδεσμεύεται από μικρότητες και ξεπερνά βασανιστικά αδιέξοδα ζωής. Λαμπρύνεται ο νους του μετά από την αίσθηση της λύτρωσης που είναι έντονη και μεταλαμβάνει των Αχράντων Μυστηρίων. Μετά πάροδο χρόνου, με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος,  καθίσταται σώφρων και επιτυγχάνεται ούτως η σωτηρία του.

Ταπεινότητα, τιμή, τόνωση πνευματικά και σωματικά του εαυτού:

Όσο πιο ταπεινός είναι ο άνθρωπος, τόσο πιο σοφός και δυνατός εν ζωεί αποδεικνύεται, αφού οδεύει προς το κατ΄ομοίωση με τον Πλάστη και Κύριό του. Ούτως τιμά τον ίδιο τον εαυτό του με ορθούς λογισμούς και ώριμο συναίσθημα, τονώνεται πνευματικά μέσα από την σταθερή αναζήτηση των Αγίων Γραφών, και δίνει νέα ώθηση ζωής στο ίδιο το σώμα του, που ικανοποιείται και καταξιώνεται μέσα από την χριστιανική πορεία που σταθερά βαδίζει.

Υπόβαθρο χριστιανικό, υπευθυνότητα, υπομονή, υπακοή: Το παράδειγμα της Εσταυρωμένης αγάπης του Κυρίου μας ανθίζει την υπομονή και λαμπρύνει την υπακοή στο θείο θέλημα. Ούτως χρειάζεται κάθε χριστιανός να πορευθεί υπεύθυνα, με υπομονή και υπακοή προς τον Θεό, να σηκώσει θαρραλέα τον δικό του σταυρό, για να πλησιάσει τον Κύριό του κεκαθαρμένος , υπέρ της σωτηρίας της ψυχής του.

Φιλότιμο, φιλοπονία, φώτιση: Το φιλότιμο μάς το δίδαξαν οι αείμνηστοι πρόγονοί μας. Είναι τιμή για έναν χριστιανό, και εκ Θεού ευκαιρία να αξιωθεί να προσφέρει ανιδιοτελώς προς τον συνάνθρωπό του. Η φιλοπονία αφορά την πάταξη της ακηδίας, ραθυμίας και αδιαφορίας, καθιστά τον έντιμα εργαζόμενο άνθρωπο - όχι τόσο  ως προς την πρόσκαιρη ζωή αλλά για την πνευματική του πρόοδο- ευλογημένο τέκνο του Υψίστου.

Χαρά, χαρμολύπη, χρηστότητα: Η χαρά φέρει λύπη και η λύπη χαρά. Όσοι αναζητούν τη χαρά σε τούτη τη ζωή, θα γευτούν τη βαρβαρότητα του θανάτου, ενώ όσοι ζουν συνειδητοποιημένα ότι τούτος ο βίος θα παρέλθει και πρέπει να εργαστούν χωρίς να σπαταλούν άσκοπα τον χρόνο τους για τα επίγεια, μόνο τη χαρά της ουρανίου ζωής θα βιώσουν. Η χρηστότητα χρειάζεται να χαρακτηρίζει την προσωπικότητα κάθε ανθρώπου, με οδηγό τον βίο τού Ιησού Χριστού, των Αποστόλων και των Αγίων Πατέρων της Ορθοδοξίας μας.

Ψυχοπονία, ψυχραιμία, ψυχική αντοχή, ψυχικό όφελος: Κάθε πρόβλημα, εμπόδιο, αρρώστια και ατυχία στη ζωή , είναι μία θεία ευκαιρία για να λαξευτεί το κρύσταλλο της ψυχής του ανθρώπου, και να κοσμηθεί με ψυχραιμία, ανδρεία, και ψυχική αντοχή. Μέγα είναι το ψυχικό όφελος εκείνων των ευλογημένων ανθρώπων, που διατήρησαν την ψυχραιμία τους και έδρασαν με ανδρεία εμπρός στις φυσικές αλλά και πνευματικές καταστροφές, που έπληξαν τους ίδιους αλλά και τους συνανθρώπους τους.

Ωφέλεια πνευματική, ωραιότητα κατά Θεόν: Η πνευματική ωφέλεια καταγράφεται όχι μόνο στον νου και στην καρδιά, αλλά αντανακλάται η κατά Θεόν ωραιότητα στο πρόσωπο εκείνου που  ο Θεός χαριτώνει. Όσο περισσότερο ο άνθρωπος καθίσταται πνευματικός αναζητητής και κατά Θεόν οδοιπόρος, τόσο αγγελόμορφη γίνεται η εξωτερική παρουσία του,   και κοσμείται με απείρου κάλλους θεία ενδύματα η ψυχή του.


                                                     Φωτό: Ε. Η. Κοντοπούλου

Θερμές ευχές για θεία φώτιση, υ-γί-ει-α, ευημερία, αγάπη, πνευματική , εκπαιδευτική, οικογενειακή , και κοινωνική πρόοδο.

Όλα τα δώρα του Αγίου Βασιλείου στο τραπέζι σας!

Ευλογημένο το έτος 2024.


Ο Θεός μεθ΄ημών

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

 1/1/2024

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου