Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2022

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ: ΑΓΙΟΥ ΚΑΣΣΙΑΝΟΥ ΤΟΥ ΡΩΜΑΙΟΥ ΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΕΠΙΣΚΟΠΟ ΚΑΣΤΟΡΑ

 



               Περί της Πορνείας και της Επιθυμίας της Σαρκός


                                               Φωτο: create.vista.com

Λέγει ο Οσιώτατος Άγιος Κασσιανός:

“Ο δεύτερος αγώνας μας πρέπει να είναι ο κατά της πορνείας και της επιθυμίας της σάρκας, η οποία αρχίζει να παρενοχλεί τον άνθρωπο από τη παιδική του ηλικία. Είναι πολύ μεγάλος αυτός ο αγώνας, γιατί πρέπει κάποιος να επικεντρωθεί αγωνιζόμενος σε δύο σημεία. Γιατί τα άλλα ελαττώματα μόνο τη ψυχή αφορούν, αυτός όμως ο αγώνας είναι διπλός γιατί μάχεται η ψυχή και το σώμα παράλληλα. Γι΄ αυτό και η πάλη που καλούμαστε να αναλάβουμε πρέπει να είναι διπλή. Δεν είναι αρκετή μόνο η σωματική νηστεία για την απόκτηση της τέλειας σωφροσύνης και αληθινής αγνείας εάν δεν κατασυντρίψουμε τη καρδιά, δεν αναπέμψουμε πολλές προσευχές προς τον Θεό, δεν μελετάμε συχνά τις Γραφές και δεν κοπιάζουμε ή δεν εκτελούμε χειρονακτική εργασία ( για να μην περιπέσουμε σε οκνηρία). Όλα αυτά δύνανται να εμποδίσουν τις άστατες ορμές της ψυχής και να απομακρύνουν αυτή από τις αισχρές φαντασίες.

Προπαντός βοηθεί η ταπείνωση της ψυχής, άνευ της οποίας ούτε της πορνείας, ούτε των άλλων ελαττωμάτων δύναται κάποιος να επικρατήσει.

Πρώτον ,πρέπει με κάθε προφύλαξη να κρατάμε τη καρδιά μας μακρυά από κάθε ρυπαρό λογισμό. Γιατί κατά τη ρήση του Κυρίου, “διαλογισμοί πονηροί, φόνοι, μοιχείες” από αυτή ( τη πονηρή καρδιά) προέρχονται  όλες οι κακίες.

Η δε νηστεία, όχι μόνο για τη κακουχία του σώματος είναι, αλλά και για τον καθαρισμό της διάνοιας, ώστε αυτή να νεκρωθεί με τη κατάχρηση πλουσίων τροφών και να μην δύναται να φυλάξει αγνούς τους λογισμούς. Δεν πρέπει λοιπόν μόνο στη σωματική νηστεία να στρέφουμε όλη τη προσοχή και τη μέριμνα, αλλά και στη μορφή των λογισμών και στη μελέτη των γραφών, για την ανύψωση του πνεύματος, άνευ των οποίων είναι αδύνατον να ανέλθουμε προς το ύψος της αγνείας και κάθαρσης.

Επιβάλλεται λοιπόν, κατά του Κυρίου το ρήμα, να μας καθαρίσει πρώτα “το ένδον του ποτηρίου και της παροψίδος, ίνα γένηται και το έξωθεν καθαρόν”.

Αν υπάρχει σ΄ εμάς ο πόθος, κατά τον Απόστολο Παύλο, νόμιμα να αθληθούμε και να στεφανωθούμε, ας μη νομίσουμε ότι θα νικήσουμε το ακάθαρτο πνεύμα της πορνείας με τη δύναμή μας και την άσκηση, αλλά με τη βοήθεια του Δεσπότη μας Θεού.

Γιατί δεν παύει ο άνθρωπος από του να πολεμιέται από την επιθυμία αυτή, μέχρι να πιστέψει πράγματι, ότι όχι με τον δικό του πόθο ούτε με τον κόπο του, απαλλάσσεται απ΄ αυτή τη νόσο και στο ύψος της αγνείας ανέρχεται, αλλά μόνο με τη σκέπη και βοήθεια του Θεού.

Είναι δε υπερφυσικό το πράγμα, γιατί κατά κάποιον τρόπο ο άνθρωπος που καταπάτησε τους ερεθισμούς της σάρκας και τις ηδονές της βρίσκεται (νοητικά) έξω από το σώμα.

Επομένως, είναι αδύνατον ο άνθρωπος με τα δικά του φτερά να πετάξει προς το υψηλό τούτο ουράνιο βραβείο της αγιοσύνης και να γίνει μιμητής των Αγγέλων, εάν η χάρη του Θεού δεν τον αποσπάσει από τη γη και τον βόρβορο (τη σύνδεση με τις ηδονές της σάρκας).Γιατί με καμιά άλλη αρετή δεν εξομοιώνονται οι περιβεβλημένοι τη σάρκα άνθρωποι , προς τους πνευματικούς Αγγέλους , εκτός της σωφροσύνης. Εφ΄όσον είναι στη γη και κατ΄ αυτή πορεύονται έχουν κατά τον Απόστολο “εν ουρανοίς το πολίτευμα”. Απόδειξη δε ότι την αρετή αυτή πλήρως κατέχουμε είναι, κατά το διάστημα του ύπνου , η ψυχή να μην στρέφει τη προσοχή της σε κανένα αισχρό ονειροπόλημα. Γιατί, αν και αυτή η ενέργεια δεν λογίζεται αμαρτία, είναι όμως απόδειξη ότι η ψυχή ασθενεί και δεν έχει απαλλαγεί από το πάθος.

 Οφείλουμε να πιστεύουμε , ότι οι εμφανιζόμενες κατά τον ύπνο αισχρές φαντασίες είναι αποτέλεσμα της  ραθυμίας μας που έχει προηγηθεί και της ενυπάρχουσας εντός μας ασθένειας,   της ύπαρξης   απωθημένων επιθυμιών στη ψυχή μας ,που αποδεικνύεται με τη ρεύση που μας συμβαίνει κατά την άνεση του ύπνου. Γι΄ αυτό και ο Ιατρός των Ψυχών στα απόκρυφα της ψυχής εμπιστεύθηκε τη θεραπεία, όπου και την αιτία τής νόσου γνώρισε και είπε ότι εκείνος που είδε γυναίκα και την επιθύμησε, ήδη μοίχευσε μέσα στη καρδιά του. Ο Κύριος  δεν είχε  σκοπό να διορθώσει τους περίεργους και πορνικούς οφθαλμούς τόσο, όσο την υπάρχουσα εντός μας ψυχή, η οποία τους δοθέντες οφθαλμούς( από τον Θεό στον άνθρωπο για αγαθούς σκοπούς), κακώς τους χρησιμοποιεί. Εξ αιτίας αυτού και η σοφή παροιμία δεν λέγει φυλάκισε τους οφθαλμούς σου, αλλά “πάση φυλακή τήρει σήν καρδίαν” εκείνη φύλαξε στην οποία έχεις αναθέσει τη φροντίδα της προφύλαξης και τον έλεγχο αυτού που επιθυμούν οι οφθαλμοί σου.

Άρα αυτή ας είναι η προφύλαξη της καρδιάς μας, ώστε όταν η διάνοια μας, μετά από διαβολική κακουργία, ερεθιστεί και επιθυμήσει κάποια γυναίκα, μητέρα, αδελφή, ή κάποια άλλη ευλαβή γυναίκα, αμέσως αυτή την επιθυμία να αποδιώξουμε από  μέσα μας. Γιατί αν διατηρήσουμε για πολύ μεγάλο διάστημα αυτή την επιθυμία , ο πρόξενος των κακών, εξ αιτίας αυτών των γυναικών, θα κυλήσει και θα  γκρεμίσει τη διάνοια μας σε αισχρές και επιβλαβείς αναμνήσεις. Καθώς η παρά του Θεού δοθείσα προς τον Πρωτόπλαστο εντολή προστάζει, να κρατούμε τη κεφαλή του φιδιού, δηλαδή να ελέγχουμε τις αρχές των πονηρών λογισμών,(σκέψεων) με τις οποίες επιχειρεί να συρθεί εντός των ψυχών μας ο πονηρός, κι επειδή δεν ανεχόμαστε τη κεφαλή του ( την επίμονη επανάληψη των πονηρών σκέψεων) να περιπέσουμε στο λάθος και να παραδεχτούμε και το υπόλοιπο σώμα του φιδιού, δηλαδή τη συγκατάθεση στην σαρκική ηδονή ( να υποδουλωθούμε στον πειρασμό). Λόγω της αμέλειας αυτής  γκρεμίζει το φίδι   τη διάνοια με την αθέμιτη πράξη.

Αλλά όπως είναι γραμμένο, πρέπει “εις τα πρωίας αποκτείνειν πάντας τους αμαρτωλούς της γης”, δηλαδή να διακρίνουμε με το θείο φως της γνώσεως και να εξολοθρεύουμε τους αμαρτωλούς λογισμούς από τη γη , που είναι η καρδιά μας, κατά τη διδασκαλία του Κυρίου.

Όσο είναι ακόμη μικροί οι γιοί της Βαβυλώνας ( οι πονηροί λογισμοί) να τους γκρεμίζουμε και κατασυντρίβουμε πάνω στη πέτρα που είναι ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός. Γιατί αν με την ανοχή μας μεγαλώσουν και ανδρειωθούν δεν θα δυνάμεθα να τους νικήσουμε χωρίς μεγάλους στεναγμούς , σκληρούς κόπους και αγώνες.

Μαζί μ΄ αυτά που είπαμε, προερχόμενα από την Αγία Γραφή, καλό είναι να θυμηθούμε και τους λόγους των Αγίων Πατέρων. Είπε ο Άγιος Βασίλειος , Επίσκοπος Καισαρείας, και “γυναίκα αγνοώ και παρθένος δεν είμαι”. Τόσο γνώριζε ο Μέγας Βασίλειος, όχι μόνο για τη σωματική αποχή από τη γυναίκα για να διατηρεί το δώρο της παρθενίας, αλλά και με την αγιοσύνη της ψυχής και καθαρότητα, η οποία μόνο με τον φόβο του Θεού επιτυγχάνεται. Λένε κι αυτό οι Πατέρες, ότι δεν δυνάμεθα εμείς να αποκτήσουμε πλήρως την αρετή της αγνείας , αν δεν αποκτήσουμε πρωτίστως αληθινή ταπεινοφροσύνη στη καρδιά μας.

Ούτε της αληθινής γνώσεως δυνάμεθα να αξιωθούμε εφ΄ όσον στα μυστικά της ψυχής μας υπάρχει το πάθος της πορνείας. Αφού κατά τον Απόστολο Παύλο αποδείξουμε την αρετή της σωφροσύνης και θυμηθούμε τα λόγια του, θα σταματήσουμε τον λόγο μας. “Ειρήνην διώκετε μετά πάντων και τον αγιασμόν, ου χωρίς, ουδείς όψεται τον Κύριον”. Να επιδιώκετε την ειρήνη και τον αγιασμό στη ψυχή σας γιατί χωρίς αυτά δεν δύναται κανένας να δει τον Κύριο. Το ότι εννοεί  την αποφυγή της πορνείας ο Απόστολος,   αποδεικνύεται από το ακόλουθο:

“Μηδείς πόρνος, ή βέβηλος, ως ο Ησαύ”.

Όσο λοιπόν ουράνιο και αγγελικό είναι το κατόρθωμα της αγιοσύνης, τόσο περισσότερο καταπολεμείται από τις πονηρές δυνάμεις των αντιπάλων. Χάρη σ΄ αυτό οφείλουμε να φροντίζουμε όχι μόνο να ασκούμαστε στην εγκράτεια του σώματος , αλλά και στην συντριβή της καρδιάς , να κάνουμε συχνές μετάνοιες με στεναγμούς και προσευχές , ώστε το καμίνι της σάρκας, το οποίο ο Βασιλιάς της Βαβυλώνας ανάβει καθημερινά, με τον ερεθισμό των επιθυμιών, να αποσβέσουμε με τη δρόσο της παρουσίας του Αγίου Πνεύματος. Χρησιμότατο όπλο για τον πόλεμο αυτό είναι επιπλέον και η αγρυπνία. Γιατί , καθώς η προφύλαξη στο διάστημα της ημέρας παρασκευάζει τη νυχτερινή αγιοσύνη, παρομοίως και η νυχτερινή κατά τον Θεό αγρυπνία βοηθεί να προοδεύει κατά την ημέρα η καθαρότητα της ψυχής”.

Θα είμαστε πάλι  κοντά σας, με το τρίτο μέρος ,στη θεία οδοιπορική μας διαδρομή.


Ο Θεός μαζί σας.

Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

21/2/2022

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου