Μία πρόσφατη κλοπή του κινητού της κας Ουρανίας Μαυρίκη-Μπόβη, δραστήριας και δημοφιλούς φιλολόγου στη Βαλύρα, ήταν η αφορμή να την ωθήσει σε βαθειά ενδοσκόπηση, και να τοποθετήσει τον κλέφτη στα μαθητικά θρανία του νου της, ευχόμενη να φωτιστεί o θήτης, να αποκτήσει επίγνωση των πράξεών του, και να θεραπευτεί από το πάθος της κλοπής που τον μαστίζει.
Η αναπλαισίωση (refraiming) της απώλειας
Ψυχολογικά, η πρώτη αίσθηση, μετά την κλοπή ενός προσωπικού αντικειμένου, είναι η αναστάτωση του εαυτού λόγω της εισβολής τού άλλου στο δικό του πεδίο, ακολουθεί έντονο “άγχος της στιγμής” (state anxiety) λόγω της απρόβλεπτης επίθεσης , στενοχώρια για το κόστος της απώλειας και παρουσιάζεται σειρά αρνητικών συναισθημάτων. Έντονη οργή και επιθυμία άμεσης αποκατάστασης του προβλήματος επιμένουν σε συνειδητό επίπεδο . Όταν συνειδητοποιήσει το θύμα ότι δεν έχει τρόπο να ανταπεξέλθει επιτυχώς στο πρόβλημά του, προσέρχεται στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής του για να δηλώσει την απώλεια, ζητά υποστήριξη, έχοντας την ψευδαίσθηση ότι θα κερδίσει το λαχείο και θα βρεθεί το κλαπέν αντικείμενο . Κάνοντας μήνυση κατά αγνώστου, στην ουσία εκτονώνει τα έντονα συναισθήματα που κυριαρχούν εντός του. Καθώς οι ημέρες περνούν και συνειδητοποιεί τη μονιμότητα της απώλειας, και αφού έχει μοιραστεί και εκτονώσει τα συναισθήματά του σε τρίτους για να παρηγορηθεί, αρχίζει να αναπλαισιώνει το συμβάν, προκειμένου να κατευνάσει το συνεχές άγχος και την απογοήτευση που επιμένουν.
Για παράδειγμα, μπορεί να υποστηρίζει ότι αυτό το ατυχές γεγονός είναι μία μοναδική ευκαιρία για κατανόηση της ματαιότητας των θησαυρών τούτης της πρόσκαιρης ζωής, ότι μπορεί να έχασε το κινητό του μεν, αλλά είναι μία αφορμή για να αγοράσει ένα καλύτερο δε γιατί είχε ήδη παλιώσει, ενδεχομένως να σκεφτεί ότι δεν πειράζει, θα ανοίξει η τύχη του.... Όταν υποφέρει πολύ, αποποιείται των αρνητικών συναισθημάτων του, υποστηρίζοντας στωικά και επαναλαμβάνοντας για να το εμπεδώσει “ χάθηκε το κινητό μου, είναι μόνιμη η απώλεια”, "δεν αντέχω άλλο αυτή την εσωτερική αναστάτωση για συνεχείς ημέρες, θέλω να γελάσω , να χαρώ", οπότε απωθεί το τραύμα του στο υποσυνείδητο και ζητά να ξεχάσει για να ξεφύγει από το ψυχικό του αδιέξοδο. Με αυτόν τον αρχικό τρόπο όμως δεν επιλύει ουσιαστικά το ψυχολογικό του πρόβλημα .
Η δύναμη της επίγνωσης
Ένας ακριβοδίκαιος άνθρωπος, που δεν διακατέχεται από επίπλαστες άμυνες εξισορρόπησης του Εγώ του ( της προσωπικότητάς του), επάνω στον κεντρικό άξονα της ζυγαριάς της λογικής και των συναισθημάτων του, και με βαρίδια αριστερά το Εκείνο του (επιθυμιών-θέλω) και δεξιά το Υπερεγώ του (πρέπει) επιθυμεί να λάβει ο θήτης επίγνωση του λάθους του και της εσωτερικής του φτώχειας , προκειμένου να επιφέρει τις αναγκαίες αλλαγές στη ζωή του. Πρόταση αποθεραπείας της κλοπής μέσα από την επίγνωση, με κατάλληλο καθοδηγητή , προτείνει η καθηγήτρια της Βαλύρας , σε κάθε άνθρωπο που διακατέχεται από κλεπτομανία , και ιδιαίτερα στο συγκεκριμένο θήτη , που βίαια της στέρησε το κινητό της τηλέφωνο. Επειδή η δύναμη του νου της είναι μεγάλη , ο συγκεκριμένος κλέφτης ήδη αλυσοδέθηκε και κάθισε στα θρανία της πολυμαθούς καθηγήτριας, σε μη ορατό επίπεδο.
Ας απολαύσουμε όμως την ιστορία από το βιβλίο του Όσσο με τίτλο “Επίγνωση”, που η ίδια η κα Μαυρίκη-Μπόβη παραθέτει μέσα από τη σελίδα της στο Fb.
“ Κάποτε ήρθε και βρήκε ένας κλέφτης τον βουδιστή δάσκαλο Ναγκαρτζούνα, που τον είχε αγαπήσει, γιατί ποτέ του δεν είχε δει πιο όμορφο άνθρωπο, με τόσο απέραντη χάρη. Ρώτησε λοιπόν τον Ναγκαρτζούνα:
" Υπάρχει καμία πιθανότητα να φτάσω κι εγώ εκεί που έφτασες εσύ;
Πρέπει όμως να σου ξεκαθαρίσω ένα πράγμα: Εγώ είμαι κλέφτης. Και κάτι ακόμη: Εγώ δεν μπορώ να σταματήσω να κλέβω, γι' αυτό μη μου το βάλεις σαν όρο.
Θα κάνω ό,τι μου πεις, αλλά δεν μπορώ να σταματήσω να κλέβω.
Το προσπάθησα πολλές φορές και απέτυχα.... Έχω αποδεχτεί το πεπρωμένο μου, ότι είμαι κλέφτης....
Ο Ναγκαρτζούνα είπε: " Γιατί φοβάσαι ότι θα σου μιλήσω γι' αυτό;"
Ο κλέφτης είπε: " Μα όποτε πηγαίνω σε έναν καλόγερο, σε έναν ιερέα,... πάντοτε μου λέει:" Πρώτα πρέπει να σταματήσεις να κλέβεις."......
Ο Ναγκαρτζούνα δέχτηκε το μαθητή και του είπε: " Τώρα μπορείς τώρα να φύγεις και να κάνεις ό,τι σου αρέσει, αλλά με έναν όρο: Να το κάνεις με επίγνωση.
Πήγαινε, άνοιξε σπίτια, πάρε πράγματα, κλέψε....εμένα δεν με νοιάζει, δεν είμαι κλέφτης.
Οτιδήποτε κάνεις όμως, κάνε το με πλήρη επίγνωση, με πλήρη επίγνωση."
Ο κλέφτης δεν κατάλαβε ότι έπεφτε στην παγίδα. Είπε:
Εντάξει, θα προσπαθήσω."
Μετά από τρεις εβδομάδες, γύρισε πίσω και του είπε:
"Δάσκαλε, εσύ είσαι επικίνδυνος! Όταν έχω επίγνωση, δεν μπορώ να κλέψω.
Αν κλέβω, η επίγνωση εξαφανίζεται. Είμαι καθηλωμένος."
Ο Ναγκαρτζούνα είπε: "Αρκετά με τις κλεψιές σου!....
Τώρα εσύ αποφασίζεις! Αν θέλεις να έχεις επίγνωση, τότε εσύ αποφασίζεις.
Αν δεν θέλεις, τότε πάλι εσύ αποφασίζεις."
Ο άνθρωπος είπε: "Τώρα όμως είναι δύσκολο. Έχω πάρει μια μικρή γεύση από την επίγνωση και είναι τόσο όμορφη! Τίποτε άλλο δεν αξίζει στη ζωή!'.....”
Η θεία φώτιση
Συγχωρώντας ειλικρινά, με πίστη αληθή και θεία φώτιση τον συνάνθρωπό μας, και ευχόμενοι συνειδητά όπως τύχει θείας επέμβασης όσον αφορά το πρόβλημα του, αποκαθίσταται πρωτίστως η ψυχική μας υγεία και επιτυγχάνεται η προσωπική μας δικαίωση, αφού ο ίδιος ο Θεός καθίσταται επίκουρος στον στόχο μας και οικονομεί τη δίκαιη αποκατάσταση του πάσχοντος συνανθρώπου μας. Άρα ποιος διδάσκαλος επί γης, όσο υπέροχος κι αν είναι, θα μπορούσε να αντικαταστήσει τον ίδιο τον Θεό που φέρουμε εντός μας; Ποιος είναι ο πλέον κατάλληλος για να καθοδηγήσει τον πάσχοντα στην οδό της σωτηρίας, αν όχι ο πάνσοφος και ελεήμων Πατέρας μας, στον οποίο ζητά το πνεύμα και η ψυχή μας διακαώς να μοιάσει. Αγαπάμε τον κλέφτη, γιατί εντός του υποφέρει ο ίδιος ο Θεός.
Ας είναι η απώλεια του κινητού της κας Μαυρίκη-Μπόβη μία αφορμή για θεία αποκατάσταση κάθε ανθρώπου, που υποφέρει από κλεπτομανία. Είθε να κατανοήσει κάθε πάσχων το βάθος της πνευματικής του φτώχειας, και να παρακαλέσει τον Θεό να τον ελευθερώσει από τα βαριά δεσμά του, που δύσκολα ο ίδιος, με τις φτωχές του πνευματικές δυνάμεις και ψυχικές αντοχές μπορεί να υπερνικήσει.
Ο Θεός μαζί σας!
Ευθυμία Η. Κοντοπούλου
22/9/2023
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου